Architektura MuratorProjektyZnamy nowy projekt dworca Olsztyn Główny. Modernistyczny budynek z 1971 roku zostanie wyburzony

Znamy nowy projekt dworca Olsztyn Główny. Modernistyczny budynek z 1971 roku zostanie wyburzony

Nie udało się obronić przed rozbiórką olsztyńskiego Dworca Głównego. Modernistyczny obiekt autorstwa Zygmunta Kłopockiego z zespołem musi ustąpić miejsca nowemu, według projektu pracowni TPF z Warszawy.

Znamy nowy projekt dworca Olsztyn Główny. Modernistyczny budynek z 1971 roku zostanie wyburzony
Nowy dworzec Olsztyn Główny, proj. TPF

O próbach ratowania olsztyńskiego Dworca Głównego pisaliśmy wielokrotnie. Modernistyczny budynek z 1971 roku, zrealizowany według projektu Zygmunta Kłopockiego z zespołem, początkowo miał zostać zastąpiony wielką galerią handlową ze stacją kolejową i przystankiem PKS. Jej koncepcję opracowała pracownia FS&P Arcus. Po fali krytyki, jaka spadła na projektantów i inwestorów, PKP SA oraz spółkę Retail Provider, projekt postanowiono zmienić.  Aktywiści z Forum Rozwoju Olsztyna i lokalnego oddziału SARP wciąż zabiegali jednak o zachowanie dawnego obiektu i wpisanie go do rejestru zabytków. Przygotowali nawet projekt modernizacji i przebudowy gmachu (więcej w artykule: Dworzec Olsztyn Główny do rozbiórki). Nic to jednak nie dało.

Warmińsko-Mazurski Wojewódzki Konserwator Zabytków dwukrotnie odmówił wpisania dworca do rejestru. Nawiązując do oceny walorów architektonicznych (...), należy nadmienić, że podobnym językiem architektury operują nie tylko najlepsze obiekty na świecie, ale również pawilony handlowe, hale fabryczne, stacje benzynowe, sklepy sieci handlowych. Są to formy niezwykle proste, powtarzalne, pospolite bez cech indywidualnych. Dworzec olsztyński jest wyłącznie typową realizacją komunikacyjną lat 60. i 70. XX wieku – czytamy w uzasadnieniu.

Więcej szczęścia miał pochodzący z tego samego okresu dworzec PKP w Mościcach. W sierpniu ubiegłego roku, między innymi dzięki naszym publikacjom, budynek projektu Stanisława Wilkosza z zespołem trafił do rejestru zabytków. PKP SA nie tylko nie będą mogły go rozebrać, ale też, chcąc przeprowadzać ewentualne remonty czy modernizacje, będą musiały wystąpić o pozwolenie do władz konserwatorskich.

Czytaj też:  Dworzec PKP w Mościcach w rejestrze zabytków! [GALERIA] |

Tymczasem Dworzec Główny w Olsztynie już wkrótce zostanie wyburzony. Na początku tego roku wojewoda wydał zgodę na rozbiórkę obiektu, a 27 stycznia PKP SA podpisały umowę z firmą Torpol na realizację nowego dworca. Budynek wraz z tunelem pod peronami, który połączy dotychczas rozdzielone torami dwie części miasta zaprojektowała pracowania TPF z Warszawy. Architekci przewidzieli dwukondygnacyjny obiekt na planie trapezu z charakterystycznym dachem nawiązującym do kadłuba łodzi. Znajdzie się na nim instalacja fotowoltaiczna składającą się z 1322 modułów o łącznej mocy minimalnej 111 kWp. W środku, po zachodniej stronie, przewidziano lokale komercyjne, po wschodniej – przestrzeń obsługi podróżnych. Kasy biletowe i toalety zaplanowano też w podziemiu. Jak czytamy w informacji prasowej, wśród historycznych elementów wykorzystanych w nowym projekcie znajdzie się neon „Dworzec Kolejowy” i efektowna mozaika ścienna.

W ramach inwestycji nowe zagospodarowanie czeka też przestrzeń wokół dworca. Powstać ma tu miejski plac z szerokimi schodami prowadzącymi do przejścia podziemnego pod budynkiem, naziemny  parking na 58 miejsc, strefa kiss&ride oraz kilka trójkątnych skwerów z elementami małej architektury. Budowa nowego dworca Olsztyn Główny pochłonąć ma blisko 71 mln zł. Część środków pochodzić będzie z funduszy unijnych. Zakończenie realizacji planowane jest na drugą połowę 2023 roku.

Dworzec w Bytomiu: apel mieszkańców o zachowanie unikatowej architektury Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe zabiera się za modernizację funkcjonalistycznego dworca w Bytomiu. Społecznicy apelują o zachowanie historycznych elementów wystroju i unikatowej nastawni.
Nowy dworzec Częstochowa Główna Zbliża się przebudowa dworca Częstochowa Główna. PKP S.A. podpisały umowy na opracowanie dokumentacji projektowej z pracowniami wybranymi w konkursie architektonicznym: Toprojekt z Rybnika oraz AND Studio i Antonini z Paryża.
Dworzec Roku 2022: nowa odsłona konkursu na najlepsze dworce kolejowe w Polsce! Trwa piąta edycja konkursu Dworzec Roku, czyli organizowana wspólnie przez Fundację Pro Kolej i Fundację Grupy PKP kampania promująca najbardziej nowoczesne i funkcjonalne obiekty tego typu w Polsce. Użytkownicy dworców mogą już zgłaszać swoje propozycje.
Stacja Warszawa Zachodnia Najbardziej charakterystycznym elementem przebudowy stacji Warszawa Zachodnia jest nowe zadaszenie, którego geometrię kształtuje konstrukcja nośna, słupy w formie liter X i Y oraz świetliki zlokalizowane nad międzytorzem. O wyzwaniach związanych z budową nowej stacji Warszawa Zachodnia piszą Oliwia Dec-Wolszczak i Marcin Wolszczak.
Dworzec / Wolsztyn Realizacja łączy z pozoru odległe światy – kolej i miasto, chaos i porządek, ruch i spokój. Dyskretnie buduje kulturę przestrzeni dostępnej dla każdego – o nowej realizacji pracowni PL.architekci pisze Piotr Marciniak.
Jakich dworców chcemy: wyniki ankiety Dworzec kolejowy to szczególna wizytówka miasta. Dla ponad połowy turystów jest to pierwszy obiekt, który fotografują w nowym miejscu. Tylko 30% badanych uważa, że dworce należy ujednolicić – wynika z ankiety towarzyszącej konkursowi „Dworzec Roku 2021”.
Przebudowa dworców kolejowych w Toruniu według projektu pracowni RYSY Architekci PKP SA ogłosiły długo wyczekiwany przetarg na przebudowę dworców Toruń Wschodni i Toruń Miasto. Projekt modernizacji obu stacji opracowało biuro RYSY Architekci.
Dworzec kolejowy w Kielcach: rusza zapowiadana od lat modernizacja dworca PKP w Kielcach Późnomodernistyczny dworzec kolejowy w Kielcach zostanie zmodernizowany według koncepcji biura Pas Projekt. W ramach inwestycji zniknie przestronna hala, a przed wejściem głównym pojawią się schody. O komentarz poprosiliśmy lokalnych aktywistów i spadkobierców głównego architekta, Jerzego Bortkiewicza.