Spis treści
- Trudna sztuka stawiania drogowskazów - w muzeum stworzono specjalny system
- Budynek Muzeum Czekolady Wedla w Warszawie - w duchu nowoczesnej Japonii
- Oznakowanie Fabryki Czekolady niczym pudełko czekoladek
- Współpraca z autorami identyfikacji wizualnej wystawy i inne szczegóły
- O Studiu Blisko - autorach czekoladowo-lukrowanego oznakowania
Trudna sztuka stawiania drogowskazów - w muzeum stworzono specjalny system
Strzałki i mapki, tak, żeby były czytelne i estetyczne, nie są wcale łatwe do wykonania. Skrajny przykład bardzo nieczytelnego oznakowania to chyba połączenie dwóch linii warszawskiego metra, którego nie się udaje się poprawić już od lat. W Muzeum Etnograficznym w Warszawie wskazówek co do poruszania się udziela pokaźna ilość bardzo zaangażowanych w tę czynność pracowników. Studio Blisko zaprezentowało zaprojektowany przez siebie system oznakowania sal w Muzeum Czekolady Wedla na warszawskiej Pradze. Jak sprawdzi się on w praktyce, ocenią pierwsi odwiedzający już niedługo - muzeum otwiera się jutro. Być może po otwarciu nasi czytelnicy dowiedzą się także czegoś więcej o architekturze budynku - póki co, mimo, że nasza redakcja go zwiedzała, nie udało nam się uzyskać żadnego wywiadu z projektantami, związanymi umową o tajemnicy.
Budynek Muzeum Czekolady Wedla w Warszawie - w duchu nowoczesnej Japonii
Budynek muzeum, podobnie jak wiele budynków fabrycznych w Japonii, z której wywodzi się firma Lotte Wedel, która przejęła polskiego Wedla, przypomina wyglądem to, co jest w nim produkowane (muzeum i fabryka znajdują się pod wspólnym dachem) - tabliczkę czekolady. System oznakowania jest natomiast wzorowany na koncepcji bombonierki. Nam przypomina z wyglądu nieco grę planszową.
Oznakowanie Fabryki Czekolady niczym pudełko czekoladek
Kostki o różnych grubościach, pralinkowych kolorach i inspirowanych kultowymi słodyczami Wedla wzorach prowadzą zwiedzających po muzeum trasą od kas biletowych do tarasu na dachu. Widoczna faktura drewna, z którego są wykonane, ma przypominać gorzką czekoladę, a kolorowe kafelki z kolei mają nasuwać skojarzenie z czymś pokrytym lukrem. Najważniejsze funkcje muzeum przedstawiono za pomocą autorskich ikon. Informacja ma wciągać, jak zabawa klockami i zapewniać sprawne poruszanie się po obiekcie.
Współpraca z autorami identyfikacji wizualnej wystawy i inne szczegóły
Projekt ikon powstał we współpracy ze studiem Homework, autorem identyfikacji wizualnej Fabryki Czekolady, i nawiązywał do zaprojektowanych przez nich wzorów.
Zakres oznakowania obejmuje:
- strefę wejściową,
- kawiarnię,
- kasy biletowe,
- sklep,
- szatnię,
- toalety,
- strefę warsztatów,
- szlaki komunikacji pionowej w budynku.
Nie dotyczy ono wnętrz samych sal wystawowych.
O Studiu Blisko - autorach czekoladowo-lukrowanego oznakowania
Studio zostało założone przez Annę Nowokuńską-Maksymiuk, specjalizujemy się w wayfindingu, czyli oznakowaniu przestrzeni.
Od kilku lat tworzymy Systemy Informacji Wizualnej dla inwestycji użyteczności publicznej, komercyjnych, biurowych i mieszkaniowych. Łączymy kompetencje projektowania graficznego i architektonicznego. Dlatego mamy wspólny język z architektami lub deweloperami. Znamy specyfikę branży architektonicznej i etapy procesu projektowego. Wspólnie tworzymy czytelne i unikalne rozwiązania, zawsze nawiązujące do charakteru architektury, głównej idei projektu oraz funkcji. W VI 2022 otrzymaliśmy Nagrodę Główną w kategorii Wayfinding | Wystawa w Polish Graphic Design Awards. W 2024 otrzymaliśmy brązowy medal European Design Awards w kategorii Signage&Wayfinding. W IV 2024 otrzymaliśmy dwa złote medale Indigo Design Awards w kategorii Wayfinding.