Spis treści
- Krótka historia dworca Gdańsk Główny
- Gdańsk Główny: wreszcie koniec remontu
- Nowoczesny Gdańsk Główny przyjazny podróżnym
Modernizacja dworca Gdańsk Główny | |
Autorzy: | zespół projektowy PKP S.A. |
Projekty branżowe: | Przedsiębiorstwo Projektowo-Realizacyjne Budownictwa PION oraz Voessing Polska |
Generalny wykonawca: | Mostostal Warszawa |
Inwestor: | PKP S.A. |
Realizacja: | 2019-2023 |
Koszt inwestycji: | 120 mln zł |
Krótka historia dworca Gdańsk Główny
Dworzec Gdańsk Główny zrealizowano w latach 1896-1900 według projektu berlińskich architektów Aleksandra Ruedella i Paula Thoemera, autorów wielu obiektów tego typu na terenie Rzeszy Niemieckiej. W kolejnych latach w obrębie zespołu zbudowano jeszcze m.in. wieżę z zegarami, pocztę i siedzibę inspekcji kolejowej. Dworzec, utrzymany w stylu neorenesansu niderlandzkiego, mieścił dużą halę z kasami, bufet, przechowalnię bagażu, urząd telegraficzny, komisariat policji oraz poczekalnie, osobne dla klas I i II, osobne dla III i IV.
Uszkodzony w 1945 roku, został odbudowany w dość uproszczonej formie, zmieniono m.in. kształt dachu nad skrzydłem północnym, nie odtworzono też wielu detali. Kolejne modernizacje Gdańsk Główny przechodził w latach 60. i 90. W 1993 roku do holu głównego wprowadzono antresolę z boksami handlowymi. Szczęśliwie nie przetrwała ona długo. Z uwagi na liczne kontrowersje rozebrano ją już w 2013 roku. Od tego czasu dworzec podlegał kolejnym pracom remontowym i konserwatorskim, na generalny remont trzeba było jednak czekać do 2019 roku. Gdy w końcu się rozpoczął, na przeszkodzie stanęła pandemia i wojna w Ukrainie, ale też – na co zwróciła uwagę Najwyższa Izba Kontroli – źle przygotowana dokumentacja techniczna oraz restrykcyjne wymagania gdańskiego konserwatora zabytków.
Gdańsk Główny: wreszcie koniec remontu
Ostatecznie po trwającym cztery lata remoncie dworzec Gdańsk Główny został otwarty dla podróżnych 31 lipca 2023 roku. W ramach prac przywrócono m.in. spadziste dachy z wieżyczkami z okładziną z blachy miedzianej nad północą częścią gmachu. Dach dworca pokryto ceramiczną dachówką z zygzakami w kolorze żółtym i zielonym. Renowacji poddano też 48-metrową wieżę dworcową, a także liczne detale architektoniczne na elewacji oraz we wnętrzach.
W hali głównej poza przywróceniem oryginalnej kolorystyki ścian odtworzono dębowe witryny kas biletowych, a także oryginalną stolarkę drzwiową. Po latach na dworzec wróciły również herby miast pomorskich: Gdańska, Kwidzyna, Lęborka, Szczecinka, Kościerzyny, Słupska, Tczewa oraz Chojnic. Zrekonstruowano też wielkoformatowe witraże.
Dzięki inwestycji wyjątkowy dworzec jakim jest Gdańsk Główny odzyskał swoje historyczne piękno i stał się jednocześnie obiektem nowoczesnym i przyjaznym dla wszystkich pasażerów. Przebudowa tego prawie 123-letniego budynku była dla nas olbrzymim wyzwaniem. Dziś, z pełnym przekonaniem, można powiedzieć, że jest to jeden z piękniejszych dworców w Polsce, a może nawet Europie – mówił podczas otwarcia obiektu Krzysztof Mamiński, prezes zarządu Polskich Kolei Państwowych S.A.
Nowoczesny Gdańsk Główny przyjazny podróżnym
Po remoncie dworzec Gdańsk Główny ma być także bardziej funkcjonalny i dostępny. W samym budynku i jego najbliższym otoczeniu zlikwidowano wszelkie bariery architektoniczne. Poza ścieżkami prowadzącymi, oznaczeniami w alfabecie Braille’a, a także planami dotykowymi dworca w gmachu pojawiły się nowe windy. Zainstalowano pętle indukcyjne przy kasach, czyli urządzenia, z pomocą których z kasjerem może komunikować się osoba korzystająca z aparatu słuchowego. Z holu, za pomocą dwóch wind i schodów ruchomych, dostaniemy się na poziom - 1. Znajduje się tam przestronna poczekalnia dla rodziców z dziećmi, toalety oraz lokale na wynajem. Z podziemnego poziomu przejdziemy tunelem na perony oraz w kierunku centrum miasta – nowym przejściem połączonym z tunelem pod ulicą Podwale Grodzkie – czytamy w komunikacie prasowym.
W budynku zamontowano pompy ciepła współpracujące z centralami klimatyzacyjnymi, a także energooszczędne oświetlenie. Poza tym postawiono na częściowy odzysk wody deszczowej, a także tej zużywanej w umywalkach i prysznicach, która po podczyszczeniu będzie używana do spłukiwania m.in. toalet. Gdański Dworzec Główny wyposażono również w system inteligentnego zarządzania budynkiem, który zoptymalizuje zużycie energii elektrycznej, cieplnej i wody.
Przebudowa dworca Gdańsk Główny została zrealizowana z wykorzystaniem funduszy unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowiska oraz środków własnych Polskich Kolei Państwowych S.A. Inwestycja pochłonęła prawie 120 mln zł brutto.