Architektura MuratorRealizacjeJeden z elementów muzyki miasta – o projekcie NFM we Wrocławiu Ewa Kuryłowicz

Jeden z elementów muzyki miasta – o projekcie NFM we Wrocławiu Ewa Kuryłowicz

Skala przestrzeni, dla której budynek miał być zwornikiem, a jednocześnie muzyczne przesłanie obiektu skłoniły nas do myślenia o nim jak o elemencie muzyki miasta – niezwykłego, będącego scenerią licznych festiwali, słynnego dzięki szczególnemu pietyzmowi, z jakim muzykę się w nim traktuje – pisze Ewa Kuryłowicz, generalny projektant budynku w latach 2011-2015.

NFM
NFM od strony placu Wolności, pod którym zlokalizowano parking na 600 miejsc postojowych. W tle wieża Sądu Okręgowego. Fot. Marcin Czechowicz
Narodowe Forum Muzyki wraz z parkingiem podziemnym Wrocław, plac Wolności 1
AutorzyKuryłowicz & Associates, architekci Stefan Kuryłowicz (generalny projektant 2005-2011), Ewa Kuryłowicz (generalny projektant 2011-2015), Dariusz Gryta (architekt prowadzący 2005-2015)
Współpraca autorskaarchitekci Krzysztof Panas, Michał Pawlak, Małgorzata Krukowska, Łukasz Racinowski, Emilia Putresza, Karolina Sroczyńska, Fryderyk Szymański, Piotr Marciniak
Architektura wnętrzTowarzystwo Projektowe, architekci Grzegorz Niwiński, Jerzy Porębski, współpraca: Barbara Dobrzyńska, Maciej Siczek, Maciej Walczyna
Konstrukcja Pracownia Inżynierii Specjalistycznej i Ekspertyz, Biuro Projektów Budownictwa BPB (d/Chodor-Projekt), Rafał Podstawka i Waldemar Wawszczak
AkustykaArtec Consultants / Arup
Generalny wykonawcaKonsorcjum P.B. INTER-SYSTEM i Elektromontaż Rzeszów
InwestorGmina Wrocław
Powierzchnia terenu24130.0 m²
Powierzchnia zabudowy5697.0 m²
Powierzchnia użytkowa NFM35689 m²
Powierzchnia użytkowa parkingu25 566 m²
Powierzchnia całkowita NFM48 178 m²
Powierzchnia całkowita parkingu26 961 m²
Kubatura256900.0 m³
Projekt konkursowy2005
Projekt2007-2008
Data realizacji (początek)2009
Data realizacji (koniec)2015
Koszt inwestycji380 000 000 PLN

Budynek Narodowego Forum Muzyki jest efektem międzynarodowego konkursu SARP z 2005 roku, w którym przewodniczącym sądu był Eric van Egeraat, a który wygraliśmy projektem powstałym pod kierunkiem Stefana – laureata konkursu sprzed 30 lat na Operetkę Dolnośląską na tym samym placu. Skala przestrzeni, dla której budynek miał być zwornikiem, a jednocześnie muzyczne przesłanie obiektu skłoniły nas do myślenia o nim jak o elemencie muzyki miasta – niezwykłego, będącego scenerią licznych festiwali, słynnego dzięki szczególnemu pietyzmowi, z jakim muzykę się w nim traktuje. Podczas ceremonii wmurowania kamienia węgielnego jesienią 2010 roku kardynał Gulbinowicz wspominał, iż zaraz po wojnie pierwszym objawem powrotu do normalnego życia była we Wrocławiu muzyka... Przestrzenie Forum są projektowane jako choreografia, nie scenografia – zatrzymują lub przyspieszają idących gości, oferują widoki ceremonialne i swobodniejsze nastroje, rysują w czasie napięcia, dynamikę i kontrapunkty. W tę muzyczność wprowadza hol główny, czarno-biały jak strój dyrygenta i uroczysty, by przybywający na koncerty byli stopniowo wchłaniani przez inny świat – świat sztuki, inaczej mierzonego czasu, wytchnienia od codzienności.

NFM
Budynek od strony fosy miejskiej „rozpada się”, odsłaniając pokrytą złocistą blachą bryłę sali głównej. Fot. Marcin Czechowicz

Architektura budynku jest echem form i materiałów instrumentów muzycznych, a jednocześnie odnosi się do mahoniowego kolorytu cegły, która występuje powszechnie zarówno w zabudowie wrocławskiej starówki, jak i w najbliższym sąsiedztwie placu. Modernistyczną i z przekonaniem poszukiwaną przez nas szczerość nadaje zaakcentowanie bryły głównej sali, która przebija się przez drewnianą obudowę złotym pancerzem, przywodzącym na myśl z kolei instrumenty dęte blaszane. Stefan nie doczekał zakończenia budowy, ale będzie obecny tam zawsze, również dzięki pamiątkowej tablicy, którą uhonorowało Go, jako głównego twórcę obiektu, miasto Wrocław. I niech to będzie najlepszą puentą tych trudnych zmagań, jakie wszyscy – projektujący i realizujący budynek – prowadziliśmy, aby Narodowe Forum Muzyki, piękne i poruszające, zagościło na mapie artystycznych obiektów Europy.

Rozmowy Naturalne: Ewa Kuryłowicz o nowych priorytetach w pracy architekta Musimy eliminować beton z budowania, ponieważ okazuje się, że to właśnie on stanowi 4/5 masy wybudowanej na Ziemi. Reszta to cegły, asfalt, metale, tworzywa sztuczne, o których się mówi, że pływają w formie gór śmieci po oceanach – a  mimo wszystko są znikomym procentem – mówi profesor Ewą Kuryłowicz w rozmowie z Ewą Trzcionką.
Osiedle Mieszkanie Plus w Katowicach od Kuryłowicz & Associates Rozpoczyna się realizacja osiedla Mieszkanie Plus na katowickich Szopienicach według projektu biura Kuryłowicz & Associates. Typologia i schemat zabudowy stanowią rozwinięcie konkursowego opracowania na modelowy budynek wielorodzinny z 2017 roku.
Kuryłowicz & Associates projektuje pro bono dla Centrum Zdrowia Dziecka Pracownia Kuryłowicz & Associates opracowała pro bono kompleksową modernizację izby przyjęć oraz holu głównego 30 poradni specjalistycznych w Instytucie Pomnik-Centrum Zdrowia Dziecka. To już kolejna realizacja na terenie Instytutu, w którą zaangażowali się społecznie architekci z tego warszawskiego biura.
Nowe przystanki linii średnicowej w Warszawie projektu Kuryłowicz & Associates Konsorcjum Torprojekt i Kuryłowicz & Associates podpisało umowę na zaprojektowanie dwóch nowych przystanków warszawskiej linii średnicowej przy rondzie de Gaulle’a i Wybrzeżu Kościuszkowskim. Prace projektowe obejmują także zmiany w dotychczas już opracowanej dokumentacji dla odcinka pomiędzy Warszawą Zachodnią a Warszawą Wschodnią.
Osiedle U-City Residence w Warszawie projektu Kuryłowicz & Associates Kameralne osiedle U-City Residence powstanie na granicy warszawskiego Ursusa z zielonymi terenami Konotopy według projektu pracowni Kuryłowicz & Associates.
Osiedle Naturia w Toruniu: nowa realizacja Kuryłowicz & Associates Zakończył się I etap realizacji zespołu mieszkalnego Naturia w Toruniu autorstwa studia Kuryłowicz & Associates. Naturia to miejsce, w którym architektura przeplata się z przyrodą, kłaniając się drzewom i dając mieszkańcom poczucie harmonii i spokoju – mówi Maria Saloni-Sadowska, kierownik projektu.