Architektura MuratorRealizacjeJeden z elementów muzyki miasta – o projekcie NFM we Wrocławiu Ewa Kuryłowicz

Jeden z elementów muzyki miasta – o projekcie NFM we Wrocławiu Ewa Kuryłowicz

Skala przestrzeni, dla której budynek miał być zwornikiem, a jednocześnie muzyczne przesłanie obiektu skłoniły nas do myślenia o nim jak o elemencie muzyki miasta – niezwykłego, będącego scenerią licznych festiwali, słynnego dzięki szczególnemu pietyzmowi, z jakim muzykę się w nim traktuje – pisze Ewa Kuryłowicz, generalny projektant budynku w latach 2011-2015.

NFM
NFM od strony placu Wolności, pod którym zlokalizowano parking na 600 miejsc postojowych. W tle wieża Sądu Okręgowego. Fot. Marcin Czechowicz
Narodowe Forum Muzyki wraz z parkingiem podziemnym Wrocław, plac Wolności 1
AutorzyKuryłowicz & Associates, architekci Stefan Kuryłowicz (generalny projektant 2005-2011), Ewa Kuryłowicz (generalny projektant 2011-2015), Dariusz Gryta (architekt prowadzący 2005-2015)
Współpraca autorskaarchitekci Krzysztof Panas, Michał Pawlak, Małgorzata Krukowska, Łukasz Racinowski, Emilia Putresza, Karolina Sroczyńska, Fryderyk Szymański, Piotr Marciniak
Architektura wnętrzTowarzystwo Projektowe, architekci Grzegorz Niwiński, Jerzy Porębski, współpraca: Barbara Dobrzyńska, Maciej Siczek, Maciej Walczyna
Konstrukcja Pracownia Inżynierii Specjalistycznej i Ekspertyz, Biuro Projektów Budownictwa BPB (d/Chodor-Projekt), Rafał Podstawka i Waldemar Wawszczak
AkustykaArtec Consultants / Arup
Generalny wykonawcaKonsorcjum P.B. INTER-SYSTEM i Elektromontaż Rzeszów
InwestorGmina Wrocław
Powierzchnia terenu24130.0 m²
Powierzchnia zabudowy5697.0 m²
Powierzchnia użytkowa NFM35689 m²
Powierzchnia użytkowa parkingu25 566 m²
Powierzchnia całkowita NFM48 178 m²
Powierzchnia całkowita parkingu26 961 m²
Kubatura256900.0 m³
Projekt konkursowy2005
Projekt2007-2008
Data realizacji (początek)2009
Data realizacji (koniec)2015
Koszt inwestycji380 000 000 PLN

Budynek Narodowego Forum Muzyki jest efektem międzynarodowego konkursu SARP z 2005 roku, w którym przewodniczącym sądu był Eric van Egeraat, a który wygraliśmy projektem powstałym pod kierunkiem Stefana – laureata konkursu sprzed 30 lat na Operetkę Dolnośląską na tym samym placu. Skala przestrzeni, dla której budynek miał być zwornikiem, a jednocześnie muzyczne przesłanie obiektu skłoniły nas do myślenia o nim jak o elemencie muzyki miasta – niezwykłego, będącego scenerią licznych festiwali, słynnego dzięki szczególnemu pietyzmowi, z jakim muzykę się w nim traktuje. Podczas ceremonii wmurowania kamienia węgielnego jesienią 2010 roku kardynał Gulbinowicz wspominał, iż zaraz po wojnie pierwszym objawem powrotu do normalnego życia była we Wrocławiu muzyka... Przestrzenie Forum są projektowane jako choreografia, nie scenografia – zatrzymują lub przyspieszają idących gości, oferują widoki ceremonialne i swobodniejsze nastroje, rysują w czasie napięcia, dynamikę i kontrapunkty. W tę muzyczność wprowadza hol główny, czarno-biały jak strój dyrygenta i uroczysty, by przybywający na koncerty byli stopniowo wchłaniani przez inny świat – świat sztuki, inaczej mierzonego czasu, wytchnienia od codzienności.

NFM
Budynek od strony fosy miejskiej „rozpada się”, odsłaniając pokrytą złocistą blachą bryłę sali głównej. Fot. Marcin Czechowicz

Architektura budynku jest echem form i materiałów instrumentów muzycznych, a jednocześnie odnosi się do mahoniowego kolorytu cegły, która występuje powszechnie zarówno w zabudowie wrocławskiej starówki, jak i w najbliższym sąsiedztwie placu. Modernistyczną i z przekonaniem poszukiwaną przez nas szczerość nadaje zaakcentowanie bryły głównej sali, która przebija się przez drewnianą obudowę złotym pancerzem, przywodzącym na myśl z kolei instrumenty dęte blaszane. Stefan nie doczekał zakończenia budowy, ale będzie obecny tam zawsze, również dzięki pamiątkowej tablicy, którą uhonorowało Go, jako głównego twórcę obiektu, miasto Wrocław. I niech to będzie najlepszą puentą tych trudnych zmagań, jakie wszyscy – projektujący i realizujący budynek – prowadziliśmy, aby Narodowe Forum Muzyki, piękne i poruszające, zagościło na mapie artystycznych obiektów Europy.

Mieszkania zamiast biur na Służewcu Chcemy, aby ten projekt był elementem inicjującym naturalne przekształcenia dzielnicy, forma architektury budziła ciekawość, a jak się uda, może nawet chęć przeprowadzki do miejsca, o którym myślało się od dawna, ale nie można go było znaleźć na mapie miasta – piszą autorzy koncepcji osiedla, które zainicjować ma proces zmian w biurowym zagłębiu na Służewcu.
Projekt siedziby Komisji Europejskiej według Kuryłowicz & Associates [GALERIA] Prezentujemy założenia projektu nowej siedziby Komisji Europejskiej wraz z zabudową kwartału przy Rue de la Loi w Brukseli warszawskiej pracowni Kuryłowicz & Associates.
Nowa siedziba Komisji Europejskiej – Polacy w finale konkursu Komisja Europejska ogłosiła wyniki dwuetapowego konkursu na projekt swojej nowej siedziby. W finale znalazła się pracownia Kuryłowicz & Associates, pokonując takie biura jak Ateliers Jean Nouvel, MVRDV, Zaha Hadid Architects czy O.M.A.
Warszawska linia średnicowa według Kuryłowicz & Associates PKP Polskie Linie Kolejowe ujawniły pierwsze wizualizacje przebudowy warszawskiej linii średnicowej. Koncepcję opracowuje konsorcjum spółek Torprojekt i Kuryłowicz & Associates.
Kuryłowicz & Associates – Wysoko... Wydawałoby się, że typową ambicją twórców projektujących wieżowce jest pragnienie wysokości. W przypadku architektów z warszawskiej pracowni Kuryłowicz & Associates myślenie o pięciu się ku górze równoważy jednak koncentrowanie się na tym, co „na dole” – kreowanie tętniących życiem parterów dostępnych dla wszystkich użytkowników. Dominika Szymańska podsumowuje dla nas wystawę Wysoko..., prezentowaną do 31 stycznia w siedzibie SARP Oddział Wybrzeże w Gdańsku.
Zespół mieszkaniowy w Warszawie Kameralne osiedle na granicy warszawskiego Ursusa z zielonymi terenami Konotopy to najnowszy projekt pracowni Kuryłowicz & Associates.