Kładka na Pragę w Warszawie_Schüßler-Plan Inżynierzy_01

i

Autor: ZDM i Budimex 1 | Wylewanie jednej z siedmiu betonowych podpór

Kładka na Pragę / Warszawa

2023-10-25 16:30

Most pieszo-rowerowy będzie tworzył reprezentatywną oś pomiędzy ulicą Ząbkowską na warszawskiej Pradze a Powiślem, prowadzącą dalej w kierunku Krakowskiego Przedmieścia i Starego Miasta – piszą o realizacji Schüßler-Plan Inżynierzy Piotr Piotrkowicz i Marcel Michalak [W WYDANIU CYFROWYM WIĘCEJ MATERIAŁÓW Z BUDOWY].

Nowa przeprawa przez Wisłę, łącząca obszary prawobrzeżnej Warszawy z częścią śródmiejską na wysokości ulic Okrzei i Karowej, będzie dostosowana w całości dla pieszych i rowerzystów, stając się jedną z najdłuższych konstrukcji tego typu na świecie. Nowy most w Warszawie będzie miał 452 m długości, co pozwoli przejść go w ciągu 6 minut, a rowerem pokonać w 2 minuty. Będzie nie tylko jedną z nowoczesnych konstrukcji, ale przede wszystkim użytecznym i funkcjonalnym obiektem łączącym dzielnice. W projekcie zaplanowano dodatkowo dwie strefy widokowe oraz wypoczynkowe z drewnianymi siedziskami.

Międzynarodowy konkurs na koncepcję architektoniczną mostu pieszo-rowerowego został ogłoszony pod koniec 2016 roku, a rozstrzygnięty we wrześniu 2017 roku. Ze złożonych 40 prac konkursowych zwycięska okazała się koncepcja uwzględniająca prostą, a zarazem elegancką formę, przedstawiona przez pracownię Schüßler-Plan Inżynierzy, która ma w swoim portfolio m.in. projekt warszawskiego mostu im. Marii Skłodowskiej-Curie. Na etapie projektowania architekci dołożyli wszelkich starań, aby efekt był jak najbardziej spójny z pracą konkursową. Ze względu na opinie zainteresowanych nie wszystkie elementy udało się zastosować w projekcie budowlanym i wykonawczym, czego efektem była np. rezygnacja z kortenowskiej stali konstrukcyjnej. Prace projektowe trwały 2,5 roku, w tym czasie sporządzono m.in. projekt budowlany i wykonawczy, a także pozyskano opinie i uzgodnienia pozwalające rozpocząć budowę, co nastąpiło wiosną 2022 roku.

Kładka na Pragę w Warszawie_Schüßler-Plan Inżynierzy_02

i

Autor: ZDM i Budimex 2 | Widok na kładkę od strony Pragi – przeprawa łączy obszary prawobrzeżnej Warszawy z częścią śródmiejską na wysokości ulic Okrzei i Karowej (stan z 21 września 2023 roku)

Posadowienie

Konstrukcja mostu posadowiona jest na siedmiu podporach (każda składa się z trzech elementów: tzw. korka betonowego, ławy fundamentowej i filara), z czego P2, P3 i P4 zostały zaprojektowane w nurcie rzeki. Podpory pierwotnie zaplanowano na 432 wierconych palach o średnicy 0,8 m i 1,2 m, oraz klasie betonu C25/30, ławy fundamentowe (C30/37) natomiast – w stalowych ściankach. Projekt posadowienia poprzedzono rozpoznaniem geologicznym, wykonanym bezpośrednio w dnie rzeki. W trakcie realizacji został on zmieniony przez wykonawcę robót: przy podporach P1, P1a i P7 zastosowano pale wiercone CFA o średnicy 0,6 m oraz długości czynnej 12 m i 17 m, zaś w przypadku podpór P2-P6 użyto wbijanych prefabrykowanych pali żelbetowych o przekroju 0,4 x 0,4 m oraz długościach całkowitych 13-19 m (długość całkowita prefabrykatów 12 m i 13 m, długość czynna pali – odpowiednio 11 m i 12 m).

Pale do próbnych obciążeń zostały wykorzystane w docelowych fundamentach obiektu – wydłużono je w stosunku do nich przy pozostawieniu rzędnej stopy bez zmian. Pale prefabrykowane zaprojektowano z betonu klasy C40/50. Minimalne zbrojenie główne przyjęto ze stali o granicy plastyczności fy = 500 MPa i przekrojach 12Ø12 mm, 16Ø12 mm, 20Ø12 mm (zbrojenie TYP 20) i 24Ø12 mm. Strzemiona spiralne wykonano z prętów stalowych Ø5 mm. Maksymalny skok spirali wynosi 60 mm lub 120 mm w zależności od odcinka pala.

Kładka na Pragę w Warszawie_Schüßler-Plan Inżynierzy_05

i

Autor: Schüßler-Plan Inżynierzy 5 | Wizualizacja – widok od strony południowo-wschodniej

Dane hydrologiczne i umocnienie dna rzeki

Budowle hydrotechniczne na Wiśle w obrębie Warszawy muszą spełniać warunek zabezpieczenia miasta przed wodą 1000-letnią o stanie 959 cm na wodowskazie. Na przepływ takiej wody został zaprojektowany i wybudowany mur oporowy na prawym brzegu, nad którym przeprowadzona będzie kładka pieszo-rowerowa.

Na podstawie ustaleń z Regionalnym Zarządem Gospodarki Wodnej wokół filarów zastosowano umocnienie narzutem kamiennym ułożonym na materacu faszynowym o grubości 1 m na dnie (z marginesem większym o około 8 m po obwodzie w stosunku do zakresu występowania narzutu kamiennego).

Kładka na Pragę w Warszawie_Schüßler-Plan Inżynierzy_09

i

Autor: ZDM i Budimex 9-18 | Kolejne etapy powstawania kładki: betonowanie i budowa podpór (9, 10), produkcja prefabrykowanych elementów stalowych płyty pomostu (16), oraz ich montaż (11-15, 17, 18)

Konstrukcja

Most został zaprojektowany w wieloprzęsłowej, stalowej konstrukcji skrzynkowej o zmiennych wysokości i szerokości. Jednocześnie bryła jest dwukrotnie łamana w planie. Rozpoczynając bieg od strony śródmiejskiej, kładka rozwidla się i tworzy dwie niezależne drogi. Przyczółki zaprojektowano jako żelbetowe, masywne o wysokości korpusów 2,75 m dla P1-P1a oraz 3,3 m dla P7.

Aby umożliwić transport z fabryki, konstrukcję ustroju niosącego podzielono na sekcje montażowe (S1 przy P1 do S13 przy P7 oraz K1-K3). Ich montaż przewidziano zarówno za pomocą dźwigów ustawionych bezpośrednio na nabrzeżu oraz na jednostkach pływających, jak i podpór tymczasowych. Budowa ustroju niosącego, na obu brzegach rzeki jednocześnie, realizowana jest etapami w następującej kolejności montażu: etap I L – sekcja przęsłowa S1, etap I NURT – sekcje nadfilarowe S3, S5 oraz S7, etap I P – sekcje nadfilarowe S12 i S10, etap II L – sekcja przęsłowa S2, etap II P – sekcja przyfilarowa S9 oraz sekcje przęsłowe S13 i S11, etap III NURT – sekcja przęsłowa S4, etap IV NURT – sekcja przęsłowa S6, etap V NURT – sekcja przęsłowa S8, etap VI – krzyżulce K1 i K2 oraz zamykające scalanie krzyżulca K3, etap VII – stalowe elementy wyposażenia – podstawy ław pod siedziska nad podporami P3 i P5.

Konstrukcja stalowa obiektu zabezpieczona będzie antykorozyjnie poprzez wykonanie systemu malarskiego na bazie powłoki etylokrzemianowej wysokocynkowej m.in. na powierzchni zewnętrznej i siedzisk, a także za pomocą gazu obojętnego wewnątrz zamkniętej przestrzeni skrzynki pomostu. Obiekt ma zostać wykonany ze stali konstrukcyjnej S355J2+N pokrytej farbą imitującą kolor stali kortenowskiej. Doświadczenie projektanta wskazuje, iż materiał ten dobrze zniesie dużą wilgotność nad rzeką.

Kładka na Pragę w Warszawie_Schüßler-Plan Inżynierzy_10

i

Autor: ZDM i Budimex 9-18 | Kolejne etapy powstawania kładki: betonowanie i budowa podpór (9, 10), produkcja prefabrykowanych elementów stalowych płyty pomostu (16), oraz ich montaż (11-15, 17, 18)

Wyposażenie oraz infrastruktura techniczna

Nawierzchnia na płycie pomostu będzie wykonana na bazie żywic metakrylowych z warstwą pływającą odporną na ścieranie i stanowiącą jednocześnie izolację górnej powierzchni konstrukcji pomostu. W zakresie łożysk przewidziano zastosowanie elementów jednokierunkowo oraz wielokierunkowo przesuwnych. Odprowadzenie wody zapewnią odpowiednie spadki poprzeczne i podłużne, a samo odwodnienie zlokalizowano w płycie pomostu górnego. Elementem zabezpieczającym ciągi będzie balustrada stalowa z wypełnieniem siatkowym, wykonana z lin ze stali nierdzewnej. Ponadto obiekt zostanie wyposażony w znaki pomiarowe w postaci reperów ze stali nierdzewnej osadzonych w konstrukcji zarówno pomostu, jak i podpór. Ich zadaniem będzie nie tylko identyfikacja zmian wysokościowych, lecz również skręcania. Zainstalowany zostanie też system monitoringu konstrukcji kładki, obejmujący m.in. czujniki: przemieszczeń na końcach pomostu, temperatury konstrukcji, ugięć ustroju niosącego czy pomiarów przyspieszeń w przęsłach. Oświetlenie kładki stanowić będą m.in. oprawy wewnątrz konstrukcji pochwytu balustrad, a także bezpośrednio na podporach.

W ramach projektu przewidziano również budowę kaskadowych donic z betonu z wysokimi trawami ozdobnymi na nabrzeżach, nowe nasadzenia zastępcze drzew w systemie stabilizacji i napowietrzenia bryły korzeniowej oraz krzewy, które mają pokryć powierzchnię 356 m2. Przebudowane tarasy, dzięki zastosowaniu na stopniach desek kompozytowych imitujących drewno, zyskają funkcję siedzisk. Rampy, chodniki i ścieżki zostaną połączone z powstającą kładką.

Kładka na Pragę w Warszawie_Schüßler-Plan Inżynierzy_11

i

Autor: ZDM i Budimex 9-18 | Kolejne etapy powstawania kładki: betonowanie i budowa podpór (9, 10), produkcja prefabrykowanych elementów stalowych płyty pomostu (16), oraz ich montaż (11-15, 17, 18)

Budowa

Aktualnie prace budowlane skupiają się na montażu konstrukcji ustroju niosącego w nurcie rzeki. Na filarach zostały już zainstalowane elementy nad częścią lądową. Pierwsze segmenty pojawiły się w kwietniu 2023 roku. Najpierw na podporach żelbetowych zamontowano sekcje S5 i S7, przy wykorzystaniu podpór tymczasowych PT5 i PT6 oraz żurawia hydraulicznego o udźwigu 800 t, do którego stabilizacji zastosowano stalowe pale rurowe, wwibrowywane, a następnie wbijane na głębokość ok. 10 m w dno rzeki. Na wierzchu ustawiono oczepy z profili stalowych, na których osadzono łapy żurawia. Sprzęt został użyty również do instalacji samych podpór tymczasowych ustawionych z klatek rusztowaniowych o nośności 300 t i opartych na palach. Następny etap to montaż sekcji S4, S6 i S8, który będzie odbywał się za pomocą pras hydraulicznych na wspornikach konstrukcji. Równolegle trwają prace na obu brzegach Wisły – po stronie praskiej wykonywane są ostatnie elementy wykończeniowe, po śródmiejskiej – trwa budowa muru gabionowego, betonowane są schody prowadzące pod kładkę, budowane oraz umacniane są skarpy, a także powstają tzw. zielone schody.

Całość będzie gotowa wiosną 2024 roku. Kładka tworzy reprezentatywną oś pomiędzy ulicą Ząbkowską a Powiślem, prowadzącą w kierunku Krakowskiego Przedmieścia i Starego Miasta, i staje się w ten sposób przedłużeniem Osi Saskiej.

Kładka na Pragę w Warszawie_Schüßler-Plan Inżynierzy_12

i

Autor: ZDM i Budimex 9-18 | Kolejne etapy powstawania kładki: betonowanie i budowa podpór (9, 10), produkcja prefabrykowanych elementów stalowych płyty pomostu (16), oraz ich montaż (11-15, 17, 18)
Metryczka

Most pieszo-rowerowy Warszawa Autorzy: Schüßler-Plan Inżynierzy Generalny wykonawca: Budimex Inwestor: Miasto Stołeczne Warszawa Zamawiający: Zarząd Dróg Miejskich Długość kładki: 452,9 m Rozpiętość przęseł: 65,5 m (67,5 m) + 74 m + 80 m + 113 m + 68 m + 50 m Szerokość pomostu kładki: 6,9-16,3 m Spadek poprzeczny: 2.5% – dwustronny, do osi kładki / rampy Projekt: 2017 Planowane zakończenie: 2024

Kładka na Pragę w Warszawie_Schüßler-Plan Inżynierzy_13

i

Autor: ZDM i Budimex 9-18 | Kolejne etapy powstawania kładki: betonowanie i budowa podpór (9, 10), produkcja prefabrykowanych elementów stalowych płyty pomostu (16), oraz ich montaż (11-15, 17, 18)
Kładka na Pragę w Warszawie_Schüßler-Plan Inżynierzy_14

i

Autor: ZDM i Budimex 9-18 | Kolejne etapy powstawania kładki: betonowanie i budowa podpór (9, 10), produkcja prefabrykowanych elementów stalowych płyty pomostu (16), oraz ich montaż (11-15, 17, 18)
O autorach
Piotr Piotrkowicz

Autor: archiwum pracowni

Piotr Piotrkowicz (WIL PW, SGH), od 2009 roku inżynier w biurze Schüßler-Plan Inżynierzy, obecnie wiceprezes zarządu. Współautor wielu opracowań studialnych budowy dróg ekspresowych oraz linii kolejowych w Polsce, a także dokumentacji projektowych dla PKP PLK i GDDKiA oraz instytucji samorządowych, m.in. dla takich realizacji jak most przez Wisłę w Połańcu, obiekty mostowe wzdłuż Centralnej Magistrali Kolejowej, most pieszo-rowerowy przez Wisłę w Warszawie

Marcel Michalak (SGH, aktualnie studia na UTH w Warszawie), od 2017 roku pracuje w Schüßler-Plan Inżynierzy, obecnie jako kierownik zespołu drogowego i koordynator projektów. Aktualnie kierownik nadzoru autorskiego budowy mostu pieszo-rowerowego przez Wisłę w Warszawie

Kładka na Pragę w Warszawie_Schüßler-Plan Inżynierzy_03

i

Autor: Schüßler-Plan Inżynierzy 3 | Rzut kładki. Oznaczenia: 1 – zakres umocnienia dna przy filarze nurtowym; 2 – kamera monitoringu; 3 – wspornik widokowy z siedziskami; 4 – zakres umocnienia dna przy filarze Link: https://cdn.galleries.smcloud.net/t/photos/gf-yrvZ-AvHC-Uf5X_kladka-na-prage-w-warszawie-schuessler-plan-inzynierzy-03.jpeg
Kładka na Pragę w Warszawie_Schüßler-Plan Inżynierzy_06a

i

Autor: Schüßler-Plan Inżynierzy 6 | Przekrój poprzeczny podporowy: a) nad podporą P3; b) nad podporą P5. Oznaczenia: 1 – oświetlenie w pochwycie; 2 – zarys balustrady; 3 – żebra; 4 – poprzecznice; 5 – otwór na kable; 6 – nawierzchnia chemoutwardzalna; 7 – ustrój niosący, konstrukcja stalowa; 8 – oświetlenie w ścianie siedziska; 9 – siedziska pokryte okładziną drewnianą; 10 – słup kamery monitoringu; 11 – zarys siedziska; 12 – łożysko przenoszące reakcje odrywające Link: https://cdn.galleries.smcloud.net/t/photos/gf-V7v6-CejU-USMo_kladka-na-prage-w-warszawie-schuessler-plan-inzynierzy-06a.jpeg
Kładka na Pragę w Warszawie_Schüßler-Plan Inżynierzy_06b

i

Autor: Schüßler-Plan Inżynierzy 6 | Przekrój poprzeczny podporowy: a) nad podporą P3; b) nad podporą P5. Oznaczenia: 1 – oświetlenie w pochwycie; 2 – zarys balustrady; 3 – żebra; 4 – poprzecznice; 5 – otwór na kable; 6 – nawierzchnia chemoutwardzalna; 7 – ustrój niosący, konstrukcja stalowa; 8 – oświetlenie w ścianie siedziska; 9 – siedziska pokryte okładziną drewnianą; 10 – słup kamery monitoringu; 11 – zarys siedziska; 12 – łożysko przenoszące reakcje odrywające Link: https://cdn.galleries.smcloud.net/t/photos/gf-X5rW-97jF-TpQH_kladka-na-prage-w-warszawie-schuessler-plan-inzynierzy-06b.jpeg
Kładka na Pragę w Warszawie_Schüßler-Plan Inżynierzy_07

i

Autor: Schüßler-Plan Inżynierzy 7 | Przekrój przez tzw. zielone schody. Oznaczenia: 1 – beton; 2 – krzew; 3 – kruszywo ozdobne; 4 – otwór odwadniający; 5 – trawy ozdobne; 6 – substrat intensywny; 7 – geowłóknina separacyjna; 8 – warstwa drenażowa żwiru; 9 – prefabrykat ze zbrojonego betonu architektonicznego mocowany kotwami + izolacja powłokowa (2x); 10 – klej mrozoodporny i wodoszczelny; 11 – warstwa zbrojonego betonu + izolacja powłokowa (2x); 12 – grunt; 13 – stalowa tuleja odwadniająca Link: https://cdn.galleries.smcloud.net/t/photos/gf-yS2U-XWUN-FrpE_kladka-na-prage-w-warszawie-schuessler-plan-inzynierzy-07.jpeg
Kładka na Pragę w Warszawie_Schüßler-Plan Inżynierzy_08a

i

Autor: Schüßler-Plan Inżynierzy 8 | Detal umocnienia przy podporach: a) P5; b) P2-P4. Oznaczenia: 1 – narzut z kamienia łamanego; 2 – materac faszynowy z dociążeniem; 3 – pale wiercone Link: https://cdn.galleries.smcloud.net/t/photos/gf-sMap-dm71-qV6D_kladka-na-prage-w-warszawie-schuessler-plan-inzynierzy-08a.jpeg
Kładka na Pragę w Warszawie_Schüßler-Plan Inżynierzy_08b

i

Autor: Schüßler-Plan Inżynierzy 8 | Detal umocnienia przy podporach: a) P5; b) P2-P4. Oznaczenia: 1 – narzut z kamienia łamanego; 2 – materac faszynowy z dociążeniem; 3 – pale wiercone Link: https://cdn.galleries.smcloud.net/t/photos/gf-5xmz-YG8X-DYch_kladka-na-prage-w-warszawie-schuessler-plan-inzynierzy-08b.jpeg
Kładka na Pragę w Warszawie_Schüßler-Plan Inżynierzy_15

i

Autor: ZDM i Budimex 9-18 | Kolejne etapy powstawania kładki: betonowanie i budowa podpór (9, 10), produkcja prefabrykowanych elementów stalowych płyty pomostu (16), oraz ich montaż (11-15, 17, 18)
Kładka na Pragę w Warszawie_Schüßler-Plan Inżynierzy_16

i

Autor: ZDM i Budimex 9-18 | Kolejne etapy powstawania kładki: betonowanie i budowa podpór (9, 10), produkcja prefabrykowanych elementów stalowych płyty pomostu (16), oraz ich montaż (11-15, 17, 18)
Kładka na Pragę w Warszawie_Schüßler-Plan Inżynierzy_17

i

Autor: ZDM i Budimex 9-18 | Kolejne etapy powstawania kładki: betonowanie i budowa podpór (9, 10), produkcja prefabrykowanych elementów stalowych płyty pomostu (16), oraz ich montaż (11-15, 17, 18)
Kładka na Pragę w Warszawie_Schüßler-Plan Inżynierzy_18

i

Autor: ZDM i Budimex 9-18 | Kolejne etapy powstawania kładki: betonowanie i budowa podpór (9, 10), produkcja prefabrykowanych elementów stalowych płyty pomostu (16), oraz ich montaż (11-15, 17, 18)
Kładka na Pragę w Warszawie_Schüßler-Plan Inżynierzy_19

i

Autor: ZDM i Budimex 19 | Budowa wrzesień 2023 roku
Kładka na Pragę w Warszawie_Schüßler-Plan Inżynierzy_20

i

Autor: Schüßler-Plan Inżynierzy Budowa kładki na Pragę w Warszawie, proj. Schüßler-Plan Inżynierz
Kładka na Pragę w Warszawie_Schüßler-Plan Inżynierzy_21

i

Autor: Schüßler-Plan Inżynierzy Budowa kładki na Pragę w Warszawie, proj. Schüßler-Plan Inżynierz
Kładka na Pragę w Warszawie_Schüßler-Plan Inżynierzy_22

i

Autor: Schüßler-Plan Inżynierzy Budowa kładki na Pragę w Warszawie, proj. Schüßler-Plan Inżynierz
Kładka na Pragę w Warszawie_Schüßler-Plan Inżynierzy_23

i

Autor: Schüßler-Plan Inżynierzy Budowa kładki na Pragę w Warszawie, proj. Schüßler-Plan Inżynierz
Kładka na Pragę w Warszawie_Schüßler-Plan Inżynierzy_24

i

Autor: Schüßler-Plan Inżynierzy Budowa kładki na Pragę w Warszawie, proj. Schüßler-Plan Inżynierz
Kładka na Pragę w Warszawie_Schüßler-Plan Inżynierzy_25

i

Autor: Schüßler-Plan Inżynierzy Budowa kładki na Pragę w Warszawie, proj. Schüßler-Plan Inżynierz
Kładka na Pragę w Warszawie_Schüßler-Plan Inżynierzy_26

i

Autor: ZDM i Budimex Budowa kładki na Pragę w Warszawie, proj. Schüßler-Plan Inżynierz
Kładka na Pragę w Warszawie_Schüßler-Plan Inżynierzy_27

i

Autor: ZDM i Budimex Budowa kładki na Pragę w Warszawie, proj. Schüßler-Plan Inżynierz
Kładka na Pragę w Warszawie_Schüßler-Plan Inżynierzy_28

i

Autor: ZDM i Budimex Budowa kładki na Pragę w Warszawie, proj. Schüßler-Plan Inżynierz
Kładka na Pragę w Warszawie_Schüßler-Plan Inżynierzy_29

i

Autor: ZDM i Budimex Budowa kładki na Pragę w Warszawie, proj. Schüßler-Plan Inżynierz
Kładka na Pragę w Warszawie_Schüßler-Plan Inżynierzy_30

i

Autor: ZDM i Budimex Budowa kładki na Pragę w Warszawie, proj. Schüßler-Plan Inżynierz
Kładka na Pragę w Warszawie_Schüßler-Plan Inżynierzy_31

i

Autor: ZDM i Budimex Budowa kładki na Pragę w Warszawie, proj. Schüßler-Plan Inżynierz
Kładka na Pragę w Warszawie_Schüßler-Plan Inżynierzy_32

i

Autor: ZDM i Budimex Budowa kładki na Pragę w Warszawie, proj. Schüßler-Plan Inżynierz
Kładka na Pragę w Warszawie_Schüßler-Plan Inżynierzy_33

i

Autor: ZDM i Budimex Budowa kładki na Pragę w Warszawie, proj. Schüßler-Plan Inżynierz
Kładka na Pragę w Warszawie_Schüßler-Plan Inżynierzy_34

i

Autor: ZDM i Budimex Budowa kładki na Pragę w Warszawie, proj. Schüßler-Plan Inżynierz
Kładka na Pragę w Warszawie_Schüßler-Plan Inżynierzy_34

i

Autor: ZDM i Budimex Budowa kładki na Pragę w Warszawie, proj. Schüßler-Plan Inżynierz
Kładka na Pragę w Warszawie_Schüßler-Plan Inżynierzy_36

i

Autor: ZDM i Budimex Budowa kładki na Pragę w Warszawie, proj. Schüßler-Plan Inżynierz
Kładka na Pragę w Warszawie_Schüßler-Plan Inżynierzy_37

i

Autor: ZDM i Budimex Budowa kładki na Pragę w Warszawie, proj. Schüßler-Plan Inżynierz
Kładka na Pragę w Warszawie_Schüßler-Plan Inżynierzy_38

i

Autor: ZDM i Budimex Budowa kładki na Pragę w Warszawie, proj. Schüßler-Plan Inżynierz
Kładka na Pragę w Warszawie_Schüßler-Plan Inżynierzy_39

i

Autor: ZDM i Budimex Budowa kładki na Pragę w Warszawie, proj. Schüßler-Plan Inżynierz
Źródło: Kładka na Pragę / Warszawa