Koniec wieloletniej budowy

Znamy termin otwarcia Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie

2024-03-21 13:52

Dobiega końca realizacja Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie według projektu biura Thomas Phifer and Partners. Dziś podano oficjalną datę otwarcia tego obiektu oraz program działań związany z tym wydarzeniem.

Muzuem Sztuki Nowoczesnej w Warszawie zostanie otwarte w piątek, 25 października 2024 r. Weekend i pierwsze tygodnie działania w nowym budynku to w pierwszej kolejności prezentacja wielkoformatowych rzeźb i instalacji takich artystek jak: Alina Szapocznikow, Magdalena Abakanowicz, Monika Sosnowska, Cecilia Vicuña czy Sandra Mujinga. Wyeksponowanie dzieł w przestrzeniach poszczególnych galerii pozwoli wydobyć walory architektoniczne nowej siedziby, o których opowie podczas otwarcia między innymi ich twórca Thomas Phifer. Przede wszystkim jednak to swoista zapowiedź zaplanowanej na luty 2025 wystawy prezentującej rozwijaną od 20 lat kolekcję MSN-u.

Grafika otwarcia MSNu

i

Autor: Muzeum Sztuki Nowoczesnej

Nową siedzibę Muzeum Sztuki Nowoczesnej zaprojektowało studio Thomas Phifer and Partners z Nowego Jorku w partnerstwie z polską pracownią APA Wojciechowski Architekci oraz Buro Happold. Czterokondygnacyjny gmach powstał na planie prostokąta, którego dłuższy bok przylega do ulicy Marszałkowskiej. Swoją docelową wysokość osiągnął latem ubiegłego roku. Gotowa jest już biała betonowa fasada, wieża kinowa czy przestrzenne ciągi komunikacyjne wraz z monumentalną, centralną klatką schodową. Przestrzenie ekspozycyjne we wnętrzu zajmą ponad 4500 m². W obiekcie znajdą się także sale edukacyjne, pracownia konserwatorska, magazyny dzieł sztuki oraz kino z widownią na 150 osób. Przewidziano też audytorium, czytelnię i kawiarnię oraz wiernie odtworzone Studio Eksperymentalne Polskiego Radia według projektu Oskara Hansena.

Nowy budynek będzie miejscem otwartym i dostępnym dla każdego, miejscem spotkań integrujących różne inicjatywy, instytucje kultury, NGO-sy oraz środowiska twórcze. Położony w nowym centrum, w sercu miasta, na przecięciu wielu ścieżek miejskich, zaoferuje też swojej publiczności wiele sposobów spędzania wolnego czasu: od zwiedzania wystaw przez udział w zajęciach dla dzieci i dorosłych po poznawanie archiwów współczesnych artystek i artystów.

O społecznym potencjale siedziby MSN-u będzie się można przekonać już w pierwszych tygodniach od otwarcia. Nie przypadkiem bowiem zielone forum i bezpośrednio połączony z nim przeszklony parter Muzeum, obejmujący między innymi audytorium, sale edukacyjne, księgarnię oraz kawiarnię, staną się miejscem realizacji 16. edycji WARSZAWY W BUDOWIE. Festiwal każdego roku porusza kwestie związane z architekturą i wspólną przestrzenią miejską. Najbliższa odsłona zatytułowana Niepiękne muzea skupi się na roli, jaką mogą pełnić dziś współczesne instytucje kultury, a także na historii placu Defilad czy ulicy Marszałkowskiej – przestrzeniach codziennego życia, które od 25 października Muzeum będzie dzielić z mieszkankami i mieszkańcami Warszawy.

Dworzec Metropolitalny w Lublinie

Modernizm – minimalizm – wyzwania

Budowa MSN w Warszawie to historia wyzwań. Architekci i inżynierowie otrzymali zadanie zaprojektowania obiektu w trudnej lokalizacji, nad tunelami i stacją metra (60% budynku znajduje się bezpośrednio nad metrem), w kolizji ze strategiczną energetyczną infrastrukturą miejską, na terenie objętym restrykcyjnym planem miejscowym. 

Projekt Thomasa Phifera przywodzi na myśl filozofię architektury modernistycznej opartej na prostocie materiałów, ergonomii i misji budowania ram dla życia społecznego. Dzięki przeszklonemu parterowi bryła zyska dodatkową lekkość: wykonana z białego betonu architektonicznego fasada wyższych pięter będzie optycznie zawieszona nad ziemią. Powstający budynek, zgodnie z ideą architekta, ma być ekranem (dla nowych interwencji artystycznych, projekcji czy iluminacji). Muzeum ma stanowić nieinwazyjne tło i harmonijnie wpisywać się w jedną z głównych ulic Warszawy. Kluczowy był zatem wybór materiałów.

Jednym z głównych kryteriów w trakcie procesu projektowego była trwałość. Zaczęto więc testować rozwiązania, w których elementy konstrukcyjne betonu stanowiły równocześnie o walorze dekoracyjnym. W ten sposób powstała koncepcja użycia białego betonu architektonicznego jako głównego materiału konstrukcyjnego (i dekoracyjnego) 

Tak o wyzwaniach związanych z realizacją tego obiektu pisali na łamach naszego miesięcznika  Mikołaj Mundzik i Krzysztof Kuniczuk