Turyści najpierw podziwiają tu szyby wentylacyjne. Muzeum Śląskie. Zbrojenie jak w amerykańskich wysokościowcach

2024-10-29 17:43

Muzea nie zawsze są oczywiste. Przy okazji otwarcia Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie i dyskusji o tym budynku, przypominamy Muzeum Śląskie w Katowicach. "Na zewnątrz widoczne są jedynie minimalistyczne, przeszklone prostopadłościany służące doświetleniu i wentylacji zlokalizowanych pod ziemią przestrzeni ekspozycyjnych" - pisał Wojciech Wilczek w A-M w 2014. Rok później na terenie po kopalni Katowice otwarto ultranowoczesne przestrzenie projektu Riegler Riewe Architekten.

Spis treści

  1. Nowe Muzeum Śląskie w Katowicach. Projekt: Riegler Riewe Architekten
  2. Wyzwanie: zabezpieczenie historycznych budynków
  3. Sale wystawowe są pod ziemią
  4. Wykopy, głębokie na 15 metrów
  5. Zbrojenia wysokiej wytrzymałości HSR ze stali SAS 670/800
  6. Muzeum Śląskie w Katowicach. Zdjęcia

Nowe Muzeum Śląskie w Katowicach. Projekt: Riegler Riewe Architekten

Nazwa obiektu Nowe Muzeum Śląskie w Katowicach
Adres obiektu Katowice, ul. Tadeusza Dobrowolskiego 1
Autorzy Riegler Riewe Architekten, architekci Florian Riegler, Roger Riewe
Współpraca autorska architekci Anna Zbieranek (arch. prow. do 09.2012), Paulina Kostyra- Dzierżęga (arch. prow. od 09.2012), Markus Probst, Nicole Lam, Mikołaj Szubert-Tecl, Lavinia Floricel, Minoru Suzuki, Bettina Tòth, Bartłomiej Grzanka, Tomasz Kabelis- Szostakowski, Dorota Żurek, Paweł Skóra
Architektura krajobrazu Rotzler Krebs Partner, Winterthur (etap konkursu)
Konstrukcja Firma Inżynierska Statyk, Katowice
Generalny wykonawca Budimex S.A.
Inwestor Muzeum Śląskie
Powierzchnia terenu 27332.0 m²
Powierzchnia zabudowy 3343.0 m²
Powierzchnia użytkowa 25067.0 m²
Powierzchnia całkowita 39370.0 m²
Kubatura 228702.0 m³
Projekt 2007-2010
Data realizacji (początek) 2011
Data realizacji (koniec) 2013
Koszt inwestycji 273 719 885 PLN

Wyzwanie: zabezpieczenie historycznych budynków

Utrudnienie w projektowaniu i realizacji inwestycji stanowił bardzo mocno przeobrażony działalnością górniczą teren. Obszar, na którym znajdowała się działka przeznaczona pod budowę muzeum, to jedno z pierwszych miejsc wydobywania węgla kamiennego na Śląsku. Wyzwaniem było też zabezpieczenie znajdujących się w bezpośrednim sąsiedztwie trzech historycznych obiektów wchodzących w skład dawnej kopalni Katowice

Sale wystawowe są pod ziemią

Projekt konstrukcji budynku, ze względu na lokalizację, rozwiązania funkcjonalne oraz umieszczenie większej jego części poniżej poziomu terenu, wymagał zastosowania bardzo szerokiej gamy rozwiązań, które rzadko można spotkać na jednej budowie. Wprawdzie obiekty o kilku kondygnacjach podziemnych są już w Polsce powszechne, zwykle jednak są to kondygnacje garażowe lub techniczne, które pozwalają na zaprojektowanie gęstej siatki podpór. W naszym przypadku pod ziemią miały się znaleźć sale ekspozycyjne, audytoria, archiwum biblioteki czy magazyny, które wymagają dużych powierzchni.

Zobacz nowe Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. Zdjęcia

Wykopy, głębokie na 15 metrów

Utrudnienie w projektowaniu i realizacji inwestycji stanowił bardzo mocno przeobrażony działalnością górniczą teren. Obszar, na którym znajdowała się działka przeznaczona pod budowę muzeum, to jedno z pierwszych miejsc wydobywania węgla kamiennego na Śląsku. Wyzwaniem było też zabezpieczenie znajdujących się w bezpośrednim sąsiedztwie trzech historycznych obiektów wchodzących w skład dawnej kopalni Katowice: magazynu odzieży, szybu Warszawa oraz jego maszynowni. W czasie realizacji miały one stać na krawędzi głębokich, sięgających 15 metrów wykopów. Dużego wsparcia udzielili nam w tej kwestii projektanci firmy TITAN.

Zbrojenia wysokiej wytrzymałości HSR ze stali SAS 670/800

Warto zwrócić uwagę na słupy w głównych salach ekspozycyjnych. Ze względu na duże rozpiętości oraz wynikające z nich obciążenia, sięgające 25000 kN (2500 ton), doskonałym rozwiązaniem okazało się zastosowanie zbrojenia wysokiej wytrzymałości HSR ze stali SAS 670/800. Było to pierwsze w Polsce i jedno z pierwszych w Europie zastosowanie tej technologii. Jest ona stosowana głównie podczas budowy drapaczy chmur w Ameryce Północnej oraz Azji do zbrojenia mocno obciążonych elementów pionowych. Rozwiązanie to pozwoliło na uniknięcie kolizji zbrojenia z kablami sprężającymi belek głównych dachu i stropu.

Muzeum Śląskie w Katowicach. Zdjęcia

Listen to "Robert Konieczny: architektura i opowieści" on Spreaker.
Architektura Murator Google News
Autor:
Oto najsłodsze muzeum w Polsce! Fabryka Czekolady już otwarta