Architektura MuratorWydarzeniaDworzec w Bytomiu: apel mieszkańców o zachowanie unikatowej architektury

Dworzec w Bytomiu: apel mieszkańców o zachowanie unikatowej architektury

Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe zabiera się za modernizację funkcjonalistycznego dworca w Bytomiu. Społecznicy apelują o zachowanie historycznych elementów wystroju i unikatowej nastawni.

Dworzec w Bytomiu: apel mieszkańców o zachowanie unikatowej architektury
Dworzec w Bytomiu ok. 1940 roku; fot. domena publiczna

Dworzec w Bytomiu zbudowano w latach 1927-1930 według projektu architekta Wilhelma Grossarta. Obiektowi z czerwonej cegły z charakterystyczną sześciopiętrową wieżą zegarową towarzyszyła nowoczesna hala peronowa zrealizowana w stalowej konstrukcji i przekryta szkłem oraz modernistyczna nastawnia bramowa. Po wojnie dworzec w Bytomiu dwukrotnie przebudowano. Elewacje częściowo pokryto tynkiem, szklenia w dachu hali zastąpiono blachą, zatarciu bądź zniszczeniu uległo wiele oryginalnych detali. Ostatni gruntowny remont kolejarze przeprowadzili w 2014 roku; odnowiono wówczas główny hol dworca wraz z tunelem prowadzącym na perony. Obecnie, w związku z modernizacją linii kolejowej nr 131, planowane są kolejne prace, w tym odnowienie wiaty nad peronami.

Dworzec w Bytomiu: apel mieszkańców o zachowanie unikatowej architektury
Hala peronowa dworca w Bytomiu; fot. Katarzyna Głowacka

Dworzec w Bytomiu odNowa

Bytomscy aktywiści chcą wykorzystać tę szansę na przywrócenie budynkom dawnej świetności. Apelujemy do PKP Polskie Linie Kolejowe, aby nadchodzący remont stacji w Bytomiu odbył się z poszanowaniem unikatowej, zabytkowej i cennej architektonicznie infrastruktury tego miejsca, a także by ten remont przyczynił się do poprawy dostępności samej stacji i jej otoczenia miedzy innymi dla osób niepełnosprawnych – napisał do redakcji Dobromir Kaźmierczak z kolektywu Bytom Pieszy. Razem z grupą BytoMy kolektyw przygotował petycje do PKP PLK i władz miasta, którą dotychczas podpisało już blisko 400 osób. Pełna treść dostępna na stronie www.petycjeonline.com.

Czytaj też: Dworzec PKP w Mościcach do rejestru zabytków! [GALERIA] |

Przebudowa dworca w Bytomiu ma rozpocząć się w 2022 roku i potrwać dwa lata. W tym roku prowadzone są dopiero prace projektowe. Władze Bytomia informują, że w przygotowywanym obecnie planie zagospodarowania dla Śródmieścia wpisana jest konieczność zachowanie formy i kształtu konstrukcji hali peronowej oraz wymiana jej pokrycia na takie, które będzie zgodne z pierwotną formą. Będziemy zwracać się do inwestora – PKP PLK oraz Ministerstwa Infrastruktury, a także pozostałych spółek odpowiedzialnych za administrację infrastrukturą kolejową w Bytomiu o przeprowadzenie remontu zarówno hali peronowej, jak i samego budynku dworca z poszanowaniem historii i walorów architektonicznych tego obiektu – mówi „A-m” Małgorzata Węgiel-Wnuk, rzecznik prasowa Urzędu Miejskiego w Bytomiu.

Podzielamy część postulatów zawartych w petycji bytomskich społeczników. Przystępując do prac nad miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego Śródmieścia, postanowiliśmy zadbać o odpowiednią ochronę bytomskiego dworca PKP. Do planu zostały wpisane warunki odtworzenia, które przywrócą temu miejscu pierwotny blask. Obecnie jesteśmy na ostatnim etapie procedury przed uchwaleniem planu w maju 2021 roku – dodaje. Spółka PKP podkreśla z kolei, że prace będą prowadzone pod nadzorem konserwatora zabytków. Na stacji Bytom przewidziano trzy nowe, wygodniejsze perony wraz z dojściami uwzględniającymi dostęp dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Będą nowe ławki, nagłośnienie, oświetlenie i czytelne oznakowanie. Projekt zakłada odnowienie wiaty znajdującej się nad peronami i dwóch przejść podziemnych, w tym przejścia na perony. Dodatkową korzyścią będą zamontowane windy – mówi „A-m” Katarzyna Głowacka z zespołu prasowego spółki PKP Polskie Linie Kolejowe.

Osiedle Bolko w Bytomiu: budynki z ekonomicznych bloczków projektu medusa group Osiedle Bolko to pierwszy zespół mieszkaniowy realizowany przez pracownię medusa group w rodzinnym Bytomiu. Projektem na swojej stronie chwalą się nawet władze miasta.
Szombierki na liście 7 najbardziej zagrożonych zabytków Europy! Europa Nostra ogłosiła listę najbardziej zagrożonych miejsc i zabytków na Starym Kontynencie. Znalazła się na niej nieczynna elektrociepłownia Szombierki w Bytomiu.
Filmowa relacja z otwarcia Obiektu Niemożliwego w Bytomiu Inauguracja projektu Przema Łukasika odbyła się w Teatrze Rozbark w Bytomiu. Zwieńczeniem wieczoru był spektakl przygotowany przez Annę Piotrowską, która wraz z zaproszonymi do współpracy artystami zaproponowała choreograficzną interpretację apelu o ochronę postindustrialnego dziedzictwa Górnego Śląska.  
Latarnia Bytom – projekt Przema Łukasika na 25-lecie „A-m” Z okazji jubileuszu „Architektury-murator” nieczynna elektrociepłownia Szombierki rozbłysła światłem! To symboliczny apel o ochronę postindustrialnego dziedzictwa Bytomia.
Otwarcie Obiektu Niemożliwego w Bytomiu [GALERIA] Elektrociepłownia Szombierki rozbłysła światłem! To symboliczny apel o ochronę postindustrialnego dziedzictwa Bytomia. Interwencja, autorstwa Przema Łukasika, powstała z okazji jubileuszu miesięcznika „Architektura-murator”.
Obiekt Niemożliwy projektu Przema Łukasika – zapisy na warsztaty w Bytomiu! Z okazji jubileuszu „Architektury-murator” Przemo Łukasik zrealizuje w Bytomiu jeden z Obiektów Niemożliwych. Projekt stanowić będzie symboliczny apel o ochronę postindustrialnego dziedzictwa miasta.