Dworzec w Bytomiu: apel mieszkańców o zachowanie unikatowej architektury

i

Autor: Archiwum Architektury Dworzec w Bytomiu ok. 1940 roku; fot. domena publiczna

Dworzec w Bytomiu: apel mieszkańców o zachowanie unikatowej architektury

2021-03-17 16:24

Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe zabiera się za modernizację funkcjonalistycznego dworca w Bytomiu. Społecznicy apelują o zachowanie historycznych elementów wystroju i unikatowej nastawni.

Dworzec w Bytomiu zbudowano w latach 1927-1930 według projektu architekta Wilhelma Grossarta. Obiektowi z czerwonej cegły z charakterystyczną sześciopiętrową wieżą zegarową towarzyszyła nowoczesna hala peronowa zrealizowana w stalowej konstrukcji i przekryta szkłem oraz modernistyczna nastawnia bramowa. Po wojnie dworzec w Bytomiu dwukrotnie przebudowano. Elewacje częściowo pokryto tynkiem, szklenia w dachu hali zastąpiono blachą, zatarciu bądź zniszczeniu uległo wiele oryginalnych detali. Ostatni gruntowny remont kolejarze przeprowadzili w 2014 roku; odnowiono wówczas główny hol dworca wraz z tunelem prowadzącym na perony. Obecnie, w związku z modernizacją linii kolejowej nr 131, planowane są kolejne prace, w tym odnowienie wiaty nad peronami.

Dworzec w Bytomiu: apel mieszkańców o zachowanie unikatowej architektury

i

Autor: Archiwum Architektury Hala peronowa dworca w Bytomiu; fot. Katarzyna Głowacka

Dworzec w Bytomiu odNowa

Bytomscy aktywiści chcą wykorzystać tę szansę na przywrócenie budynkom dawnej świetności. Apelujemy do PKP Polskie Linie Kolejowe, aby nadchodzący remont stacji w Bytomiu odbył się z poszanowaniem unikatowej, zabytkowej i cennej architektonicznie infrastruktury tego miejsca, a także by ten remont przyczynił się do poprawy dostępności samej stacji i jej otoczenia miedzy innymi dla osób niepełnosprawnych – napisał do redakcji Dobromir Kaźmierczak z kolektywu Bytom Pieszy. Razem z grupą BytoMy kolektyw przygotował petycje do PKP PLK i władz miasta, którą dotychczas podpisało już blisko 400 osób. Pełna treść dostępna na stronie www.petycjeonline.com.

Czytaj też: Dworzec PKP w Mościcach do rejestru zabytków! [GALERIA] |

Przebudowa dworca w Bytomiu ma rozpocząć się w 2022 roku i potrwać dwa lata. W tym roku prowadzone są dopiero prace projektowe. Władze Bytomia informują, że w przygotowywanym obecnie planie zagospodarowania dla Śródmieścia wpisana jest konieczność zachowanie formy i kształtu konstrukcji hali peronowej oraz wymiana jej pokrycia na takie, które będzie zgodne z pierwotną formą. Będziemy zwracać się do inwestora – PKP PLK oraz Ministerstwa Infrastruktury, a także pozostałych spółek odpowiedzialnych za administrację infrastrukturą kolejową w Bytomiu o przeprowadzenie remontu zarówno hali peronowej, jak i samego budynku dworca z poszanowaniem historii i walorów architektonicznych tego obiektu – mówi „A-m” Małgorzata Węgiel-Wnuk, rzecznik prasowa Urzędu Miejskiego w Bytomiu.

Podzielamy część postulatów zawartych w petycji bytomskich społeczników. Przystępując do prac nad miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego Śródmieścia, postanowiliśmy zadbać o odpowiednią ochronę bytomskiego dworca PKP. Do planu zostały wpisane warunki odtworzenia, które przywrócą temu miejscu pierwotny blask. Obecnie jesteśmy na ostatnim etapie procedury przed uchwaleniem planu w maju 2021 roku – dodaje. Spółka PKP podkreśla z kolei, że prace będą prowadzone pod nadzorem konserwatora zabytków. Na stacji Bytom przewidziano trzy nowe, wygodniejsze perony wraz z dojściami uwzględniającymi dostęp dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Będą nowe ławki, nagłośnienie, oświetlenie i czytelne oznakowanie. Projekt zakłada odnowienie wiaty znajdującej się nad peronami i dwóch przejść podziemnych, w tym przejścia na perony. Dodatkową korzyścią będą zamontowane windy – mówi „A-m” Katarzyna Głowacka z zespołu prasowego spółki PKP Polskie Linie Kolejowe.

ZAPISZ SIĘ