Architektura MuratorWydarzeniaWystawa „Backstage. Fernando Menis” we Wrocławiu

Wystawa „Backstage. Fernando Menis” we Wrocławiu

Fernando Menis założenia każdego swojego projektu testuje na modelach, wykorzystując do ich tworzenia tak różne materiały jak plastelina, sklejka, styrodur, glina czy gips. O kulisach jego architektonicznego warsztatu opowiadać będzie wystawa prezentowana w Muzeum Architektury we Wrocławiu.

Wystawa „Backstage. Fernando Menis” we Wrocławiu
Plaza España w Adeje; fot. Simona Rota

Fernando Menis własną pracownię prowadzi od 2004 roku. Jest profesorem na Europejskim Uniwersytecie Wysp Kanaryjskich na Teneryfie, autorem takich realizacji jak siedziba władz lokalnych Santa Cruz, centrum kulturalne Magma w Adeje, szkoła im. Rafaela Arozareny w La Orotavie, kościół w La Lagunie czy centrum kulturalno-kongresowe Jordanki w Toruniu.

Jak przyznaje, w swojej blisko 40-letniej praktyce wciąż poszukuje idealnej formy za pomocą plastycznych materiałów. Do jego ulubionych należy plastelina, choć modele wykonuje także z gliny, gipsu, betonu, sklejki czy popularnego styroduru. Plastelina jest bardziej autentyczna niż modele wykonywane przez komputer. Pozwala zobaczyć budynki w trzech wymiarach, sprawdzić, czy będą stały prosto, wyobrazić sobie, jak będzie w nich pracowało światło i cień. Kocham ten materiał, ponieważ natychmiast pozwala się zorientować, czy idea, nad którą pracuję w wyobraźni, sprawdzi się, czy nie w rzeczywistości – mówił w wywiadzie z Mają Mozgą-Górecką w „A-m” 02/2016.

Tajniki warsztatu architekta spróbuje ukazać najnowsza wystawa w Muzeum Architektury we Wrocławiu, prezentowana dotąd jedynie w galerii Aedes w Berlnie. Na ekspozycji zobaczymy zarówno makiety obiektów ukończonych, jak i niezrealizowanych. Ich cechą wspólną jest charakteryzująca się wyjątkową ekspresją rzeźbiarska forma, kryjąca jednak przeprowadzony z niezwykła skrupulatnością proces analityczny, od szczegółowej interpretacji kontekstu, po optymalne rozwiązanie funkcji i zagadnień ekonomicznych.

Wystawa Backstage. Fernando Menis

Gdzie: Muzeum Architektury we Wrocławiu

Kiedy: 16 lutego – 7 kwietnia 2019

Wernisaż: 15 lutego, 18.00

Kościół na Teneryfie – nowa realizacja Menis Arquitectos Na początku maja uroczyście konsekrowano kościół pod wezwaniem Najświętszego Odkupiciela w La Lagunie na Teneryfie. Realizacja świątyni według projektu Menis Arquitectos zajęła 13 lat.
Kulisy warsztatu Fernando Menisa Na początku grudnia w galerii Aedes w Berlinie otwarto wystawę „Backstage, Menis Arquitectos”. Podczas wernisażu twórczość hiszpańskiego architekta omówiły krytyczka architektury Kristin Feireiss oraz redaktor naczelna „A-m” Ewa P. Porębska.
O historii budowy obiektu Niewiele brakowało, by projekt Fernanda Menisa podzielił los niezrealizowanej koncepcji Muzeum Sztuki Nowoczesnej autorstwa Chrystiana Kereza. Budowa sali koncertowej doszła do skutku tylko dzięki ogromnej determinacji władz miasta i hiszpańskiego architekta – przypominamy założenia konkursu z 2008 roku i okoliczności, w jakich dokonywano kolejnych zmian zwycięskiego projektu.
Nowa ikona miasta – o CKK Jordanki w Toruniu Grzegorz Grabowski Chcielibyśmy, aby nowy obiekt przyczynił się do wzrostu liczby imprez kulturalnych odbywających się w Toruniu. Mam nadzieję, że stanie się jedną z atrakcji, ikoną miasta, dla którego zawsze były ważne artystyczne aspiracje – pisze Grzegorz Grabowski, prezes zarządu CKK Jordanki.
Między tradycją i nowoczesnością – o projekcie CKK Jordanki w Toruniu Fernando Menis Kwestie połączenia starego z nowym staraliśmy się rozwiązać dzięki zastosowanym materiałom. Wnętrze wykończone jest konglomeratem betonu z dodatkiem kruszywa melafirowego i cegły, charakterystycznej dla fasad domów w zabytkowym centrum miasta. Na zewnątrz widać bardzo jasny, niemal biały beton, a okładzina z ceglanych odłamków pojawia się jedynie w przypominających łzy szczelinach – pisze główny projektant budynku Fernando Menis.
Sala koncertowa Jordanki w Toruniu W toruńskiej realizacji Fernando Menis odkrył istotę swej architektury, która zawsze zdaje się częścią krajobrazu powstałego w wyniku procesów geologicznych. Skłania do refleksji, niepokoi i inspiruje zarazem – o poszukiwaniu esencji miejsca, łączeniu przeciwieństw i niezwykłej biegłości w kreowaniu unikalnych przestrzeni piszą Ignacio Bosch Reig, profesor projektowania architektonicznego na WA politechniki w Walencji i Ewa P. Porębska, architekt, krytyk architektury, redaktor naczelna „A-m”.