CKK Jordanki

i

Autor: Archiwum Architektury Wnętrze sali koncertowej. Il. "Architektura-murator nr 02/2016"

Między tradycją i nowoczesnością – o projekcie CKK Jordanki w Toruniu Fernando Menis

2016-01-29 12:07

Kwestie połączenia starego z nowym staraliśmy się rozwiązać dzięki zastosowanym materiałom. Wnętrze wykończone jest konglomeratem betonu z dodatkiem kruszywa melafirowego i cegły, charakterystycznej dla fasad domów w zabytkowym centrum miasta. Na zewnątrz widać bardzo jasny, niemal biały beton, a okładzina z ceglanych odłamków pojawia się jedynie w przypominających łzy szczelinach – pisze główny projektant budynku Fernando Menis.

Nazwa obiektuCentrum Kulturalno-Kongresowe Jordanki
Adres obiektuToruń, Aleja Solidarności 1-3
AutorzyMenis Arquitectos, architekt Fernando Menis
Zespół projektowyarchitekci Karolina Mysiak, Jaume Cassanyer, Javier Espílez
KonstrukcjaFORT POLSKA Sp. z o.o.
Generalny wykonawcaMostostal Warszawa, Acciona Infrastruktura
InwestorUrząd miasta Torunia
Powierzchnia terenu13849.0 m²
Powierzchnia zabudowy4319.0 m²
Powierzchnia użytkowa18585.0 m²
Powierzchnia całkowita22000.0 m²
Kubatura158000.0 m³
Projekt2011
Data realizacji (początek)2013
Data realizacji (koniec)2015
Koszt inwestycji224 769 739 PLN

Teren Centrum Kulturalno-Kongresowego Jordanki leży w pasie zieleni otaczającym toruńską starówkę. Budynek zajmuje połowę działki, druga została zagospodarowana jako park. Przystępując do projektowania, zdawaliśmy sobie sprawę, że nowy gmach będzie dobrze widoczny z łukowego, zielonego założenia i że nie wolno nam naruszyć historycznej panoramy zespołu staromiejskiego od strony rzeki, dlatego też powinien być on możliwie jak najniższy. Obiekt nie tylko musiał spełniać restrykcyjne wytyczne, ale także z odpowiednią wrażliwością odnosić się do zabytkowego otoczenia i nowej zabudowy w sąsiedztwie.

Kwestie połączenia starego z nowym staraliśmy się rozwiązać dzięki zastosowanym materiałom. Wnętrze wykończone jest konglomeratem betonu z dodatkiem kruszywa melafirowego i cegły, charakterystycznej dla fasad domów w zabytkowym centrum miasta. Na zewnątrz widać bardzo jasny, niemal biały beton, a okładzina z ceglanych odłamków pojawia się jedynie w przypominających łzy szczelinach.  ciągłość z otaczającą przestrzenią publiczną.

CKK Jordanki

i

Autor: Archiwum Architektury Detal ściany sali prób z ustrojami akustycznymi do rozpraszania dźwięku. Fot. Jakub Certowicz

Fasada stanowi reinterpretację rzemieślniczej tradycji budownictwa, równocześnie zaś wprowadza paralele między tektoniką miasta a strategicznym usytuowaniem działki. Gra barw (czerwieni i bieli) podkreśla dychotomię między tradycją sugerowaną przez użycie cegły a technologią i nowoczesnością nowej miejskiej zabudowy. Jedną z najważniejszych cech projektu jest system zmiennej akustyki. Betonowe elementy obniżane spod sufitu sali koncertowej ograniczają kubaturę 8200 m3 do 6800 m3, co jednocześnie redukuje czas pogłosu, umożliwiając cały wachlarz zastosowań: od 1,85 sekundy dla koncertów orkiestry symfonicznej, do 1,6-1,2 sekundy dla oper lub spektakli teatralnych. Ponadto przewidziano możliwość połączenia w jedną przestrzeń dwóch sal. Dzięki temu w gmachu może odbywać się wiele różnorodnych imprez, począwszy od przedstawień teatralnych i operowych, po koncerty symfoniczne, pokazy filmowe i musicale. Salę koncertową można również otworzyć na zewnątrz. Scena staje się wówczas bramą, przez którą goście przechodzą na plac przed budynkiem. W ten sposób tworzy