Architektura MuratorWydarzeniaMost kolejowy nad Jeziorem Pilchowickim do rejestru zabytków. Czy wpis uchroni konstrukcję przed zniszczeniem?

Most kolejowy nad Jeziorem Pilchowickim do rejestru zabytków. Czy wpis uchroni konstrukcję przed zniszczeniem?

Most kolejowy nad Jeziorem Pilchowickim to tego lata najsłynniejsza konstrukcja mostowa w Polsce. Plany wysadzenia historycznej przeprawy na potrzeby filmu Mission: Impossible 7 zelektryzowały opinię publiczną w całym kraju. Dolnośląski Konserwator Zabytków zdecydował o wpisaniu mostu kolejowego nad Jeziorem Pilchowickim do rejestru. Decyzja nie jest jednak jeszcze prawomocna.

Most kolejowy nad Jeziorem Pilchowickim do rejestru zabytków. Czy wpis uchroni konstrukcję przed zniszczeniem?
Most kolejowy nad Jeziorem Pilchowickim; fot. Paweł Kuźniar / CC BY-SA 3.0

Most kolejowy nad Jeziorem Pilchowickim wzniesiono w konstrukcji kratownicowej w latach 1905–1906. Obiekt, o długości 151 m i szerokości 4 m, wspiera się na dwóch betonowo-kamiennych filarach i przyczółkach, a składa ze stalowej kratownicy o dolnej paraboli i stalowych przęseł przewieszonych z obu stron. Do dziś zachował nie tylko pierwotną formę architektoniczną, ale i funkcję. Pociągi jeździły po nim jeszcze w 2016 roku, a ruch na linii kolejowej wstrzymano nie przez zły stan obiektu, ale torów. Media podały niedawno informację, że most pilchowicki ma zostać wysadzony na potrzeby jednej ze scen siódmej części filmu Mission: Impossible z Tomem Cruisem. W lipcu fakt ten potwierdził wiceminister kultury i dziedzictwa narodowego Paweł Lewandowski, inicjując ogólnopolską dyskusję na ten temat zasadności zniszczenia konstrukcji. Tymczasem od marca 2020 roku trwa procedura wpisania mostu kolejowego nad Jeziorem Pilchowickim do rejestru zabytków.

Most pilchowicki zabytkiem?

Za najcenniejszą wartość zabytku uznaje się jego autentyzm, tj. stopień zachowania oryginalnej substancji, który w tym wypadku jest niezaprzeczalny. (...) Jest on przykładem rozwijającej się myśli inżynieryjnej , osiągnięciem techniki, które zapisało się w historii budownictwa z przełomu wieków XIX i XX. Stał się integralną częścią krajobrazu, na stałe wkomponowanym w pejzaż Sudetów, położonym w przebiegu jednej z najbardziej malowniczych linii kolejowych w Polsce – czytamy w decyzji Dolnośląskiego Konserwatora Zabytków w sprawie wpisania mostu kolejowego nad Jeziorem Pilchowickim do rejestru. Decyzja wciąż nie jest jeszcze prawomocna.

Czytaj też: Most kolejowy w Kostrzynie |

Tagi:
Autor: Piotr Prus
Most kolejowy w Kostrzynie Pod koniec 2022 roku zostanie otwarty nowy most kolejowy Kostrzyn-Kietz na granicy między Polską a Niemcami. Zaprojektowana przez biura Knight Architects i Schüßler-Plan Berlin konstrukcja uzyskała niedawno pozwolenie na budowę.
Wiadukt Morandi: nowy most Polcevera projektu Renzo Piano Zaledwie 10 miesięcy trwała realizacja nowego wiaduktu Morandi w Genui według projektu biura Renzo Piano Building Workshop. Obiekt zastąpił starą konstrukcją, która zawaliła się w 2018 roku [ZDJĘCIA Z BUDOWY].
Kładka w Zagórzu Śląskim projektu pracowni isba i Mosty – Wrocław Po trzynastu latach od powstania pierwszej koncepcji oddano do użytku kładkę dla pieszych nad Jeziorem Bystrzyckim w Zagórzu Śląskim. Za projekt przeprawy odpowiada isba Grupa Projektowa i firma Mosty – Wrocław.
Spacer po wodzie: most Mont-Saint-Michel Blisko dwukilometrowa kładka połączyła malownicze Wzgórze Świętego Michała ze stałym lądem w południowo-zachodniej Normandii. Za projekt mostu odpowiada austriacki architekt Dietmar Feichtinger, autor kilkunastu przepraw w Europie.
Most szejka Zajeda w Abu Zabi Imponujący most to 842-metrowa konstrukcja składają się z dwóch deków podwieszonych do trzech stalowych łuków, z których największy ma 234 metrów rozpiętości