Architektura MuratorWydarzeniaPolski trawertyn w projektach młodych architektów

Polski trawertyn w projektach młodych architektów

Rozstrzygnięto pierwszą edycję konkursu Trawertyn Design, na który wpłynęły aż 133 prace. Nadesłane projekty to dowód, że trawertyn to wciąż atrakcyjny materiał dla projektantów dużych i małych form przestrzennych. Wciąż zadziwia charakterem, fakturą i kolorem – mówi Przemo Łukasik, przewodniczący jury.

Wyniki konkursu Trawertyn Design
III nagroda w kategorii Kreatywne wykorzystanie: Marcin Gierbienis i Damian Poklewski-Koziełł, „Izba Pamięci”

Rozstrzygnięto pierwszą edycję konkursu „Trawertyn Design”, którego celem jest promocja polskiego trawertynu oraz upowszechnienie wykorzystania tego materiału w architekturze. Na konkurs wpłynęły 133 prace, które ukazują różnorodne zastosowania trawertynu. Projekty oceniło jury w składzie Przemo Łukasik (medusagroup), Anna Jaszkaniec (AJ Forms), Tatiana Satława-Zamykal (WKG), Marcin Kamiński (Stone Trade) i Zbigniew Rybakiewicz (MMG). Otrzymaliśmy prace o przeróżnej skali (produkt, mała architektura, wnętrze, elewacja, budynek), różniące się znacząco podejściem i interpretacją tematu. Wysoko oceniłam te o przemyślanym współczesnym wyrazie, wykorzystujące kamień w sposób nienachalny, a przy tym niebanalny – mówi Anna Jaszkaniec.

Nagrody przyznano w kategoriach „Kreatywne wykorzystanie” (projekt elewacji, wnętrza lub przedmiotu z raciszyńskiego trawertynu) oraz Innowacyjne przetworzenia (opracowanie nowego sposobu obróbki kamienia). W tej pierwszej za najlepszą uznano pracę Agnieszki Kołacz pt. „Trawertyn świętojański”. Zwycięski projekt to wyłożona kamieniem strefa lounge, której charakter zmienia się wraz z porą dnia i oświetleniem. Użyłam trawertynu żywicowanego z pigmentem kolorystycznym. Innowacyjność projektu polega na zastosowaniu nietypowego barwnika - proszku fluorescencyjnego – mówi Agnieszka Kołacz. W świetle naturalnym lub sztucznym, pigment nie ujawnia się, jest bezbarwny, przez co trawertyn zachowuje swoją naturalną barwę. Pod wpływem oświetlenia powierzchni promieniami UV, drobinki wtopione w żywicę zaczynają świecić. Taka przestrzeń za dnia może pełnić funkcję eleganckiego lobby, a wieczorem przestrzeni klubowej. Drugą nagrodę w tej kategorii otrzymała praca Eweliny Kruz „Prostota i funkcjonalność w łazience” a trzecią projekt zespołu w składzie Marcin Gierbienis i Damian Poklewski-Koziełł „Izba Pamięci”.

W kategorii „Innowacyjne przetworzenie” za najlepszą uznano koncepcję „Nie do końca czerń” opracowaną przez zespół w składzie Daria Achtelik i Augustyna Grzybowska. Również w tym przypadku wyjątkowość nagrodzonego projektu opiera się na zastosowaniu pigmentu o właściwościach fluorescencyjnych. Inspiracją dla autorek było światło wytwarzane przez owady, które w naturze powstaje w wyniku reakcji chemicznej. Odblaskowy pigment zostaje wprowadzony wraz z żywicą do powstałych w procesie obróbki kamienia szczelin. W dzień tafla kamienia raciszyńskiego ukazuje własne piękno, zaś w nocy przeobraża się w niepowtarzalną iluminację – wyjaśniają autorki. Drugą nagrodę w tej samej kategorii otrzymał Sławomir Kopa za pracę „Trawertyn bursztynowy”, a trzecią Dagmara Oliwa za projekt „Travertine Galaxy”.

Muzeum – Dom Rodziny Pileckich w Ostrowi Mazowieckiej Pracownia BDR Architekci zwyciężyła w konkursie na projekt muzeum poświęconego Witoldowi Pileckiemu, które planowane jest w Ostrowi Mazowieckiej.
Czesław Bielecki zaprojektuje Muzeum Bitwy Warszawskiej 1920 roku Ministerstwo Obrony Narodowej zaprezentowało projekt Muzeum Bitwy Warszawskiej 1920 roku. Obiekt powstanie według koncepcji pracowni Czesława Bieleckiego - jedynej, która wpłynęła na konkurs.
Tak będzie wyglądać nowa ekspozycja w Pałacu Książąt Czartoryskich w Krakowie Rozstrzygnięto konkurs na projekt nowej ekspozycji i aranżacji wnętrz Pałacu Książąt Czartoryskich w Krakowie. Pierwszą nagrodę przyznano koncepcji opracowanej przez biuro ART FM Sp. z o.o.
Polacy zwycięzcami międzynarodowego konkursu "Wedding Oasis" Praca "Under the Cloud" zajęła pierwsze miejsce w międzynarodowym konkursie na projekt przestrzeni przeznaczonej dla ceremonii zaślubin, na terenie Castello di Rosciano we Włoszech. Jej autorami są Joanna Kuczkowska, Tomasz Sołtysiak i Joanna Gizelska z zespołu projektowego A2T.
Konkurs 120 Hours – prezentacja zwycięskiej pracy studentów z Politechniki Warszawskiej W tegorocznej edycji wzięło udział 3024 uczestników z 79 krajów z całego świata. Spośród nadesłanych projektów jury pierwszą nagrodę przyznało Agnieszce Kołacińskiej i Kubie Andrzejewskiemu z Politechniki Warszawskiej. Po raz pierwszy zwycięska praca zostanie zrealizowana wspólnie z organizatorami konkursu. Ukończenie budowy planowane jest na koniec 2017 roku.
Muzeum - Dom Rodziny Pileckich w Ostrowi Mazowieckiej Ogłoszono wyniki konkursu architektonicznego na koncepcję Muzeum – Domu Rodziny Pileckich. Pierwszą nagrodę otrzymała pracownia BDR Architekci, która zaprojektowała elegancki pawilon o ponadczasowej formie, zintegrowany z istniejącym domem i tradycyjnie ukształtowanym ogrodem.