Rozstrzygnięto pierwszą edycję konkursu „Trawertyn Design”, którego celem jest promocja polskiego trawertynu oraz upowszechnienie wykorzystania tego materiału w architekturze. Na konkurs wpłynęły 133 prace, które ukazują różnorodne zastosowania trawertynu. Projekty oceniło jury w składzie Przemo Łukasik (medusagroup), Anna Jaszkaniec (AJ Forms), Tatiana Satława-Zamykal (WKG), Marcin Kamiński (Stone Trade) i Zbigniew Rybakiewicz (MMG). Otrzymaliśmy prace o przeróżnej skali (produkt, mała architektura, wnętrze, elewacja, budynek), różniące się znacząco podejściem i interpretacją tematu. Wysoko oceniłam te o przemyślanym współczesnym wyrazie, wykorzystujące kamień w sposób nienachalny, a przy tym niebanalny – mówi Anna Jaszkaniec.
Nagrody przyznano w kategoriach „Kreatywne wykorzystanie” (projekt elewacji, wnętrza lub przedmiotu z raciszyńskiego trawertynu) oraz Innowacyjne przetworzenia (opracowanie nowego sposobu obróbki kamienia). W tej pierwszej za najlepszą uznano pracę Agnieszki Kołacz pt. „Trawertyn świętojański”. Zwycięski projekt to wyłożona kamieniem strefa lounge, której charakter zmienia się wraz z porą dnia i oświetleniem. Użyłam trawertynu żywicowanego z pigmentem kolorystycznym. Innowacyjność projektu polega na zastosowaniu nietypowego barwnika - proszku fluorescencyjnego – mówi Agnieszka Kołacz. W świetle naturalnym lub sztucznym, pigment nie ujawnia się, jest bezbarwny, przez co trawertyn zachowuje swoją naturalną barwę. Pod wpływem oświetlenia powierzchni promieniami UV, drobinki wtopione w żywicę zaczynają świecić. Taka przestrzeń za dnia może pełnić funkcję eleganckiego lobby, a wieczorem przestrzeni klubowej. Drugą nagrodę w tej kategorii otrzymała praca Eweliny Kruz „Prostota i funkcjonalność w łazience” a trzecią projekt zespołu Gierbienis + Poklewski „Izba Pamięci”.
W kategorii „Innowacyjne przetworzenie” za najlepszą uznano koncepcję „Nie do końca czerń” opracowaną przez zespół w składzie Daria Achtelik i Augustyna Grzybowska. Również w tym przypadku wyjątkowość nagrodzonego projektu opiera się na zastosowaniu pigmentu o właściwościach fluorescencyjnych. Inspiracją dla autorek było światło wytwarzane przez owady, które w naturze powstaje w wyniku reakcji chemicznej. Odblaskowy pigment zostaje wprowadzony wraz z żywicą do powstałych w procesie obróbki kamienia szczelin. W dzień tafla kamienia raciszyńskiego ukazuje własne piękno, zaś w nocy przeobraża się w niepowtarzalną iluminację – wyjaśniają autorki. Drugą nagrodę w tej samej kategorii otrzymał Sławomir Kopa za pracę „Trawertyn bursztynowy”, a trzecią Dagmara Oliwa za projekt „Travertine Galaxy”.