Architektura MuratorRealizacjeHotel Europejski w Warszawie

Hotel Europejski w Warszawie

Inwestor zadecydował o dołączeniu do powiększonej części hotelowej i handlowej równie pokaźnej przestrzeni biurowej, która miała się stać nowoczesną koroną zabytkowego gmachu. Echa postmodernizmu przebrzmiały jednak już dawno, dlatego w wypadku Europejskiego koronę chciano opracować dyskretnie – przeszklenia zasłonięto poziomymi żaluzjami, aby nie tylko geometrią, ale też barwą i materiałem naśladować dawny, choć teraz znacznie podniesiony dach – pisze Adam Orlewicz.

Hotel Europejski w Warszawie
Widok na Hotel Europejski z placu Piłsudskiego; Fot. Juliusz Sokołowski
Renowacja Hotelu EuropejskiegoWarszawa, Krakowskie Przedmieście 13
AutorzySUD Architectes Polska, architekt Jocelyn Fillard (dyrektor ds. architektury, partner)
Współpraca autorskaarchitekci Rafał Langowski (dyrektor projektu), Pierluca Roccheggiani (dyrektor projektu), Paweł Marczak (manager projektu)
Architektura wnętrzBoris Kudlička z WWAA, APA Wojciechowski, Lázaro Rosa Violán Studio z BDA (projekt części gastronomicznych), SUD Architectes Polska (projekt ogólnodostępnej części biurowej), SEE 2 Yann Etcheverrigaray (projekt oświetlenia)
Architektura krajobrazuSUD Architectes Polska, RSAK
KonstrukcjaFORT Polska, RYBCENT Ewa & Witold Rybińscy
Generalny wykonawcaWarbud S.A., Technico Facility Engineering Sp. z o.o , wyburzenia i konstrukcja, FIBAT Sp. z o.o. (MEP engineering)
InwestorH.E.S.A. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka Komandytowa
Powierzchnia terenu6221.0 m²
Powierzchnia zabudowy5287.0 m²
Powierzchnia użytkowa29139.0 m²
Powierzchnia całkowita35306.0 m²
Kubatura141253.0 m³
Projekt (data)2008-2013
Data realizacji (początek)2013
Data realizacji (koniec)2018
Koszt inwestycjinie podano
Tagi:
Autor: Adam Orlewicz
Centrum Lokalne Bazar Rogatka – wyniki konkursu W ramach projektu Rewitalizacja – wspólna sprawa władze Warszawy we współpracy ze stołecznym oddziałem SARP zorganizowały konkurs na zagospodarowanie terenu dawnego bazaru Rogatka na Pradze. Zwyciężyła koncepcja Zuzanny Szpocińskiej, Tomasza Marciniewicza, Krzysztofa Kamienobrodzkiego, Jerzego Grochulskiego i Grzegorza Rejniaka.
Pawilon architektury Zodiak w Warszawie Idea pawilonu stanowi pomost pomiędzy pokoleniami warszawskich architektów. Niesie uznanie dla dokonań modernistów, a jednocześnie podkreśla znaczenie spraw całkowicie nam współczesnych – o renowacji modernistycznego pawilonu Zodiak, jego nowej funkcji i roli w założeniu Ściany Wschodniej piszą Krzysztof Mycielski i Jerzy S. Majewski. W numerze także wypowiedź głównego projektanta, Szymona Kalaty, oraz autorów zagospodarowania placu przed pawilonem, Bartłomieja Gowina i Krzysztofa Siuty. Historię obiektu i kulisy konkursu na jego odbudowę opisuje Tomasz Żylski.
Zodiak na nowo – o Pawilonie Architektury Zodiak Jerzy S. Majewski Zodiak został nie tyle wyremontowany, co odbudowany. Najbardziej rzucającą się w oczy zmianą jest przeszklona kondygnacja zbudowana w miejscu dawnego tarasu, z którego pozostawiono jednak niewielkie fragmenty. Usytuowana nad nim nowa żelbetowa pergola przechodzi do wnętrza budynku w postaci żebrowego stropu – pisze Jerzy S. Majewski.
Duch miejsca – o Pawilonie Architektury Zodiak Krzysztof Mycielski Odtwarzanie modernistycznych pawilonów nie jest warsztatowo proste. Szklane transparentne obiekty miały delikatne podziały, a dodatkowej lekkości niejednokrotnie dodawały im wystawione na zewnątrz elementy komunikacji pionowej. Dziś są to efekty trudne do osiągnięcia, gdyż od lat 70. zmieniły się diametralnie standardy termiczne i przeciwpożarowe oraz przepisy dotyczące osób niepełnosprawnych – pisze Krzysztof Mycielski.
Plac zdrowej demokracji – o koncepcji zagospodarowania otoczenia przed Zodiakiem Bartłomiej Gowin i Krzysztof Siuta Przestrzeń zaprojektowano jako symboliczną kartkę papieru, na której – w postaci wpisów, rysunków czy tymczasowych instalacji – mogą zostać przedstawione wizje, idee, przemyślenia i manifesty. Na gładkiej po-wierzchni z wielkoformatowych płyt z białego granitu, pokrytych powłoką hydrofobową, można pisać i rysować grafitem. Plac staje się zatem kroniką opinii publicznej – piszą Bartłomiej Gowin i Krzysztof Siuta.
Reanimacja pawilonu – o koncepcji Pawilonu Architektury Zodiak Szymon Kalata Naszym nadrzędnym celem projektowym było zachowanie oryginalnego charakteru budynku – lekkiej kon-strukcji z ażurową pergolą, smukłymi słupami, przezierną elewacją i mozaiką artystyczną. Główna trudność polegała na zachowaniu tych idei przy jednoczesnej potrzebie spełnienia wymagań inwestora dotyczących liczby użytkowników – pisze Szymon Kalata.