Architektura MuratorRealizacjeOsiedle Bursztynowa w Gdańsku

Osiedle Bursztynowa w Gdańsku

Nowe osiedle na gdańskim Jelitkowie wyróżnia się dbałością nie tylko o architekturę budynków, ale także o jakość i spójność ich otoczenia. Domy stoją w ogrodzie z prawdziwego zdarzenia, z bogatą topografią, niewielkimi basenami i ciekami wodnymi – pisze Monika Arczyńska.

Osiedle Bursztynowa w Gdańsku
Elewacje budynków pokryto białym tynkiem, grafitowymi okładzinami oraz naturalnym drewnem, Fot. Marcin Czechowicz
Osiedle BursztynowaGdańsk, ul. Bursztynowa
AutorzyMAARTE (Sopot), MAARTE.LAB (Warszawa), architekt Marek Łańcucki
Współpraca autorskaarchitekci Agnieszka Antoniuk, Izabela Bartosik, Piotr Becla, Anna Błażewicz, Monika Buksińska, Marta Jaros, Anna Kalbarczyk, Bartosz Kisiel, Alan Klingiert, Aleksandra Krzciuk, Krzysztof Lenart, Marta Lizak, Agnieszka Matłosz, Joanna Mieczkowska, Paweł Nikiel, Zofia Płóciennik, Alicja Rusowicz-Rospondek, Jerzy Skarżyński, Marcin Staniszewski, Katarzyna Stankiewicz, Paweł Śnieżek, Jakub Walczak, Aleksandra Wolffgram, Aleksandra Wróblewska, Patryk Żurawski
Architektura wnętrzPB Studio: Jakub Piórkowski i Hanna Bialic; Maciej Ryniewicz
Architektura krajobrazuarchitekci Marek Łańcucki, Wiesława Cichocka
InwestorInvest Komfort
Powierzchnia całkowita:9109 m² (w tym pow. całkowita nadziemna: 5455 m², pow. całkowita podziemna 3654 m²)
Kubatura:30 220 m³ (w tym: kubatura nadziemna 18 999 m³, kubatura podziemna 11 221 m³)
Liczba mieszkań:71
Projekt (data)2013-2015
Data realizacji (początek)2015
Data realizacji (koniec)2017
Koszt inwestycjinie podano
Powierzchnia mieszkań:od 41 m² do 124 m²
Autor: Monika Arczyńska Monika Arczyńska

Monika Arczyńska

Salon Metamorphosis w Gdańsku Nowa siedziba gdańskiego salonu kosmetycznego Metamorphosis powstała według projektu pracowni JT Grupa. O eleganckim charakterze wnętrza decydują szlachetne materiały oraz wykonane na zamówienie meble i detale.
NARRACJE 2017 NARRACJE to odbywający się od 2009 roku gdański festiwal, którego kuratorzy eksplorują miejskie wątki i historie. Artystyczne interwencje pozwalają na nowo odkryć różne miejsca w tym mieście. Na propozycje projektów do realizacji w ramach wydarzenia organizatorzy czekają do 15 września.
Infobox Portu Gdańsk W ramach zagospodarowywania terenów portu gdańskiego na falochronie zachodnim powstanie wielofunkcyjny pawilon projektu konsorcjum pracowni Restudio, Midi i Studio R.
Budynek Neofilologii i rektoratu UG w Gdańsku Budynek mieści Wydział Neofilologii, a zarazem rektorat Uniwersytetu Gdańskiego. Zlokalizowany przy wjeździe na teren kampusu wyróżnia się przemyślanym detalem i przyjaznymi użytkownikom przestrzeniami ogólnodostępnymi – pisze Monika Arczyńska.
Przeszłość zamknięta w podziemiu – o projekcie Muzeum II Wojny Światowej Bazyli Domsta Przeszłość zamknięta jest w podziemiu. Tam toczy się opowieść o traumie wojny, o ludzkim okrucieństwie, zdradzie i nienawiści, ale również opowieść o bohaterstwie, poświęceniu, odwadze i miłości. To narracja o tej części naszej natury będzie prowadziła zwiedzających na wyższe kondygnacje, do światła, ku teraźniejszości. Jej symbolicznym wyrazem jest plac przed budynkiem. Miejsce, w którym mieszkańcy mogą się spotykać, umawiać i odpoczywać. Przyszłość i nadzieję obrazuje z kolei ekspresyjna bryła z punktem widokowym, z którego po trudach zwiedzania będzie można podziwiać panoramę tętniącego życiem, odbudowanego Gdańska – pisze współautor obiektu Bazyli Domsta.
Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku Pochylona bryła budynku przywodzi na myśl świat po wstrząsie, ale jej otwierająca się w stronę historycznej części Gdańska szklana ściana może być odczytywana jako pozytywny symbol otwarcia na odbudowane miasto – o próbach przyporządkowania nowego obiektu do określonych tendencji formalnych i jego roli w krajobrazie miasta pisze Grzegorz Stiasny, a o oszczędnej, lecz silnie oddziałującej na emocje i prowokującej do refleksji wystawie – Czesława Frejlich. W numerze także wypowiedź dyrektora muzeum Pawła Machcewicza, współautora budynku Bazylego Domsty, konstruktora Pawła Gębki oraz Benoît Remiche’ego i Christophe’a Gaety odpowiedzialnych za projekt ekspozycji. Przypominamy też kontrowersje wokół konkursu architektonicznego na projekt muzeum, okoliczności powołania instytucji oraz politycznego sporu, jaki towarzyszy otwarciu budynku dla publiczności.