Architektura MuratorRealizacjeOsiedle SBM Torwar w Warszawie

Osiedle SBM Torwar w Warszawie

Urbanistyka zespołu jest prosta i czytelna, tak naturalna, że czuje się jej zrośnięcie z tym miejscem. To jest miara dobrej architektury niezależnie od jej skali. Zespół wtapia się w otoczenie i nawiązuje z nim dialog. Widoczny jest tu wysokiej klasy warsztat projektanta i autorski detal – pisze Andrzej Bulanda.

Osiedle SBM Torwar w Warszawie
Symbolicznym wejściem na teren zespołu jest budynek usługowo-handlowy od ulicy Ludnej, ukształtowany jako dopełnienie XIX-wiecznej pierzei i tworzący urbanistyczną bramę; Fot. Marcin Czechowicz
Osiedle SBM TorwarWarszawa, rejon ulic Solec, Ludna, Wilanowska
AutorzyKuryłowicz & Associates, architekt Ewa Kuryłowicz (generalny projektant pracowni)
Główny projektant:architekt Stefan Kuryłowicz (do 2011), architekt Tomasz Gientka
Zespół projektowyarchitekci Magda Krześniak, Karolina Miklaszewska, Marek Pianko, Michał Tęskny, Piotr Kuczyński (architekt sprawdzający)
Architektura wnętrzKuryłowicz & Associates, architekci Karolina Miklaszewska
Architektura krajobrazuWizual Projekt
KonstrukcjaBiuro Projektów Budownictwa
Generalny wykonawcaFundamental Group
InwestorSBM Torwar
Projekt2005–2015
Data realizacji (początek)2015
Data realizacji (koniec)2017
Koszt inwestycjinie podano
Budynki mieszkalne (ABC):Powierzchnia terenu: 7997 m² Powierzchnia zabudowy: 5480 m² Powierzchnia użytkowa: 12 739 m² Powierzchnia całkowita: 15 178 m² Powierzchnia mieszkań: 6403 m² Powierzchnia usług: 268 m² Kubatura brutto: 62 703 m³ Liczba mieszkań: 83 Powierzchnia mieszkań: od 38m² do 170 m²
Budynek handlowo-biurowo- -usługowy (D):Powierzchnia terenu: 761 m² Powierzchnia zabudowy: 454 m² Powierzchnia użytkowa: 1101 m² Powierzchnia całkowita: 1142 m² Powierzchnia administracyjno- -usługowa: 701 m² Kubatura brutto: 3711 m³
Tagi:
Centrum Lokalne Bazar Rogatka – wyniki konkursu W ramach projektu Rewitalizacja – wspólna sprawa władze Warszawy we współpracy ze stołecznym oddziałem SARP zorganizowały konkurs na zagospodarowanie terenu dawnego bazaru Rogatka na Pradze. Zwyciężyła koncepcja Zuzanny Szpocińskiej, Tomasza Marciniewicza, Krzysztofa Kamienobrodzkiego, Jerzego Grochulskiego i Grzegorza Rejniaka.
Pawilon architektury Zodiak w Warszawie Idea pawilonu stanowi pomost pomiędzy pokoleniami warszawskich architektów. Niesie uznanie dla dokonań modernistów, a jednocześnie podkreśla znaczenie spraw całkowicie nam współczesnych – o renowacji modernistycznego pawilonu Zodiak, jego nowej funkcji i roli w założeniu Ściany Wschodniej piszą Krzysztof Mycielski i Jerzy S. Majewski. W numerze także wypowiedź głównego projektanta, Szymona Kalaty, oraz autorów zagospodarowania placu przed pawilonem, Bartłomieja Gowina i Krzysztofa Siuty. Historię obiektu i kulisy konkursu na jego odbudowę opisuje Tomasz Żylski.
Hotel Europejski w Warszawie Inwestor zadecydował o dołączeniu do powiększonej części hotelowej i handlowej równie pokaźnej przestrzeni biurowej, która miała się stać nowoczesną koroną zabytkowego gmachu. Echa postmodernizmu przebrzmiały jednak już dawno, dlatego w wypadku Europejskiego koronę chciano opracować dyskretnie – przeszklenia zasłonięto poziomymi żaluzjami, aby nie tylko geometrią, ale też barwą i materiałem naśladować dawny, choć teraz znacznie podniesiony dach – pisze Adam Orlewicz.
Zodiak na nowo – o Pawilonie Architektury Zodiak Jerzy S. Majewski Zodiak został nie tyle wyremontowany, co odbudowany. Najbardziej rzucającą się w oczy zmianą jest przeszklona kondygnacja zbudowana w miejscu dawnego tarasu, z którego pozostawiono jednak niewielkie fragmenty. Usytuowana nad nim nowa żelbetowa pergola przechodzi do wnętrza budynku w postaci żebrowego stropu – pisze Jerzy S. Majewski.
Duch miejsca – o Pawilonie Architektury Zodiak Krzysztof Mycielski Odtwarzanie modernistycznych pawilonów nie jest warsztatowo proste. Szklane transparentne obiekty miały delikatne podziały, a dodatkowej lekkości niejednokrotnie dodawały im wystawione na zewnątrz elementy komunikacji pionowej. Dziś są to efekty trudne do osiągnięcia, gdyż od lat 70. zmieniły się diametralnie standardy termiczne i przeciwpożarowe oraz przepisy dotyczące osób niepełnosprawnych – pisze Krzysztof Mycielski.
Plac zdrowej demokracji – o koncepcji zagospodarowania otoczenia przed Zodiakiem Bartłomiej Gowin i Krzysztof Siuta Przestrzeń zaprojektowano jako symboliczną kartkę papieru, na której – w postaci wpisów, rysunków czy tymczasowych instalacji – mogą zostać przedstawione wizje, idee, przemyślenia i manifesty. Na gładkiej po-wierzchni z wielkoformatowych płyt z białego granitu, pokrytych powłoką hydrofobową, można pisać i rysować grafitem. Plac staje się zatem kroniką opinii publicznej – piszą Bartłomiej Gowin i Krzysztof Siuta.