Architektura MuratorRealizacjeReprezentacyjny biurowiec – o ratuszu w Konstancinie Jerzy S. Majewski

Reprezentacyjny biurowiec – o ratuszu w Konstancinie Jerzy S. Majewski

Autorzy z miejsca odrzucili pomysł odwoływania się do tradycji architektury uzdrowiskowej Konstancina. Zresztą w wybranej lokalizacji, niemal na pustkowiu, byłaby ona obcym wtrętem. Zamiast tego zaproponowali prostą, ahistoryczną bryłę o ścianach licowanych cegłą, która nadaje elewacjom wrażenie szlachetności i światłocieniowości, wzmocnione dodatkowo motywem rombów. Architekci wskazują dla nich zaskakującą inspirację: ceglane romby, w jakie układają się otwory wentylacyjne typowej dla czasów Gierka, chłopskiej stodoły z lat 70. – pisze Jerzy S. Majewski.

Ratusz w Konstancinie
Przestrzeń wewnętrznego dziedzińca, otoczonego krużgankami i ogrodem kwiatowym urozmaicają kuliste lampy; Fot. Juliusz Sokołowski
Tagi:
Nowy CEDET w Warszawie Wpis obiektu do rejestru zabytków uwzględniał główną bryłę CDT-u, nie obejmując budynku biurowego i parterowego pawilonu oraz elementów architektury wykonanych po 1953 roku. Do przebudowy przystąpiono jesienią 2014 roku. W szybkim tempie rozebrano większą część budynku, pozostawiając jedynie żelbetową konstrukcję i fragment klatki schodowej. W trakcie „modernizacji” bezpowrotnie zniknęły pochodzące sprzed 1953 roku charakterystyczne trzony kominowe, układy ścian oraz podstawowe dyspozycje przestrzenno-funkcjonalne. O tym, jak przebudowa dawnego domu towarowego zmieniła przestrzeń Śródmieścia pisze Krzysztof Domaradzki. Jerzy S. Majewski rozważa projekt w kontekście renowacji architektury modernistycz-nej czasów PRL-u. W numerze również wypowiedź autorów, Andrzeja M. Chołdzyńskiego oraz Wojciecha Grabianowskiego, zarys historii budynku, kulisy konkursu inwestorskiego oraz komentarze urbanisty Macieja Czeredysa.
Osiedle SBM Torwar w Warszawie Urbanistyka zespołu jest prosta i czytelna, tak naturalna, że czuje się jej zrośnięcie z tym miejscem. To jest miara dobrej architektury niezależnie od jej skali. Zespół wtapia się w otoczenie i nawiązuje z nim dialog. Widoczny jest tu wysokiej klasy warsztat projektanta i autorski detal – pisze Andrzej Bulanda.
Świetlica Matejki w Warszawie Program świetlicy zdeterminował osobisty charakter inwestycji. Przestrzeń ta miała być przedłużeniem domu pomysłodawczyni, otwartym salonem, wspólnym miejscem służącym sąsiadom: dorosłym, seniorom, dzieciom – pisze Kuba Snopek.
Apartamentowiec Topiel N° 18 na warszawskim Powiślu Na warszawskim Powiślu powstaje nowy budynek mieszkalny. Za projekt obiektu odpowiada pracownia WWAA.
Modernizacja wnętrz siedziby wydawnictwa Agora w Warszawie Wnętrza kultowego budynku projektu Jemsów czeka przebudowa. Konkurs na rearanżację wygrała pracownia Projekt Praga.
Centrum Kreatywności Nowa Praga w Warszawie Władze miasta rozstrzygnęły konkurs na projekt wielofunkcyjnego obiektu dla rzemieślników, artystów i przedsiębiorców. Zwyciężyła pracownia TREKTURA.
Nowy dworzec w Zakopanem
Czytaj więcej