W 2010 roku na zaproszenie Muzeum Sztuki Nowoczesnej swoje projekty prezentowała w Warszawie Kazuyo Sejima. Wśród wielu spektakularnych i znanych budowli ujrzeliśmy realizowany wówczas na małej wyspie Inujima szereg niewielkich, swobodnie komponowanych architektonicznych instalacji, usytuowanych wśród niszczejących, japońskich wiejskich domów.
Służewski Dom Kultury zbudowano obok tętniącego życiem blokowiska.
Inna kultura, miejsce… porównywanie wydawać by się mogło nieuzasadnione.
A jednak coś je łączy. Piękno projektu oparte na nostalgii.
Ewa P. Porębska
Apartamenty na Podgórzu
Nowy apartamentowiec projektu Biura Projektów Lewicki Łatak stanął tuż nad brzegiem Wisły, obok powstającego Muzeum Kantora
Business Garden. Biurowiec i hotel w Warszawie
Przy projekcie hotelu pracownia JSK Architekci współpracowała z Massimiliano Fuksasem. Dynamiczna bryła hotelu ma analogicznie opracowaną strukturę fasad i tę samą kolorystykę co sąsiadujący z nią biurowiec
Służewski Dom Kultury. Historia miejsca
Architektura zespołu wyraża środkowoeuropejskie doświadczenie przestrzeni: mieszankę miejskości i wiejskości, postępu i tradycjonalizmu . Powstało prawdziwie społeczne miejsce, które po prostu musi przyciągać ludzi
Służewski Dom Kultury. Jak (z)budowano SDK
Autorzy zwycięskiego projektu stworzyli budynek unikalny, wkomponowany w otoczenie, harmonijnie łączący kulturę i ekologię. Można więc mieć nadzieję, że kultura na stałe wprowadzi się na Służew nad Dolinką, skoro zbudowano jej tam nowy, piękny dom
Służewski Dom Kultury. Ekologiczno-edukacyjny dom kultury
Choć architektura na pozór kontrastuje z wysokimi blokami i Aleją KEN, to wszystkie pomysły i rozwiązania odnoszą się do tego konkretnego miejsca i jego historii
Służewski Dom Kultury. Miejsce spotkań
Mamy nadzieję, że miejsce to stanie się celem spacerów zarówno odwiedzających park, jak i mieszkańców osiedla Służew Nad Dolinką
Służewski Dom Kultury. Kulturalna wieś na blokowisku
Ta architektura doskonale wyraża unikalne, środkowoeuropejskie doświadczenie przestrzeni: mieszankę miejskości i wiejskości, postępu i tradycjonalizmu. Ona potrafi pogodzić kilkunastopiętrowe bloki i betonowe estakady z resztkami wiejskiej zabudowy, kanały miejskiej infrastruktury sanitarnej, które wymusiły fizyczny podział budynku na dwie części, oraz rosnące obok szuwary i potok, którego woda zalewa po większych deszczach bogate wille
Służewski Dom Kultury. Otwarta relacja z miejscem
O atrakcyjności Służewskiego Domu Kultury decydują jego dwie najważniejsze cechy – otwarta relacja z miejscem i ogólnodostępność. Obie zostały wyrażone poprzez architekturę
Miastotwórcza filharmonia
Dawny górniczy dom kultury w Wałbrzychu zostanie przebudowany na siedzibę Filharmonii Sudeckiej według konkursowej koncepcji biura HS99. Pracownia przygotowuje już projekt budowlany i wykonawczy
Architekt wobec natury – rozmowa z Toyo Ito
Zawsze dążę do tego, by moje budynki miały dużo swobody. Wierzę, że dzięki temu więcej ludzi będzie wchodzić z nimi w interakcję. Próbuję to osiągnąć od dawna, ale nawet ja, pomimo wszystko, jestem nadal uwięziony w szponach modernizmu – wywiad z tegorocznym laureatem Nagrody Pritzkera
Nowe pozycje z własnego księgozbioru poleca Andrzej M. Chołdzyński, autor m.in. wielokrotnie nagradzanej stacji warszawskiego metra Plac Wilsona i wielu stołecznych biurowców, dwutomową monografię Łódzki modernizm Joanny Olenderek recenzuje Hanna Faryna-Paszkiewicz, a książkę Wiel Arets. Autobiographical references, czyli cykl wywiadów, które z holenderskim projektantem przeprowadził architekt i profesor architektury na Washington University w St. Louis Robert McCarter – Sonia Prószyńska
Manuel Aires Mateus – linia brzegowa architektury
Nie wierzę w możliwość zaprojektowania domu od a do z. Nie jestem jak Frank Lloyd Wright, który mówił, że chce ludziom projektować ubrania. To jakby powiedzieć klientowi: nie jesteś dla mnie dość ładny, żebym zaprojektował ci dom. Wolę dać mieszkańcom przestrzeń, z którą można wejść w interakcję – deklaruje na łamach „Architektury-murator” Manuel Aires Mateus, jeden z najbardziej znanych portugalskich architektów, autorem wielu minimalistycznych, silnie oddziałujących na zmysły domów, a także m.in. ośrodka opieki w Alcácer do Sal, który znalazł się w ścisłym finale tegorocznej edycji Mies van der Rohe Award.
Rozmawiała: Maja Mozga-Górecka; fot. serwis prasowy Mies van der Rohe Award
Najlepsze domy Polski
Prawie setka najciekawszych polskich willi z ostatnich 500 lat do obejrzenia w jednym tomie. Co mówią o polskiej architekturze i mentalności ludzi, którzy je zbudowali? Czy są wśród nich dzieła naprawdę wybitne, takie które mogłyby wejść do kanonu europejskiej architektury, ale niestety są za mało znane i za słabo wypromowane? Z Ryszardem Nakoniecznym, redaktorem wydanej niedawno książki Słynne wille Polski, wykładowcą na WA PŚl, rozmawia Grzegorz Stiasny, projektant m.in. prezentowanego w tej publikacji DogmA House
Rozmawiał: Grzegorz Stiasny
Nad projektem Filharmonii Szczecińskiej pracowało ponad 20 biur, z których każde zajmowało się osobną branżą. Ogromnym wyzwaniem była koordynacja działań tego międzynarodowego zespołu – o jednej z najważniejszych realizacji w regionie zachodniopomorskim piszą: Agnieszka Samsel z ESTUDIO BAROZZI VEIGA i Jacek Lenart ze Studia A4