Architektura MuratorBiblioteka2013Architektura-Murator 10/2013
10/2013
Apartamenty na Podgórzu Nowy apartamentowiec projektu Biura Projektów Lewicki Łatak stanął tuż nad brzegiem Wisły, obok powstającego Muzeum Kantora
Business Garden. Biurowiec i hotel w Warszawie Przy projekcie hotelu pracownia JSK Architekci współpracowała z Massimiliano Fuksasem. Dynamiczna bryła hotelu ma analogicznie opracowaną strukturę fasad i tę samą kolorystykę co sąsiadujący z nią biurowiec
Służewski Dom Kultury. Historia miejsca Architektura zespołu wyraża środkowoeuropejskie doświadczenie przestrzeni: mieszankę miejskości i wiejskości, postępu i tradycjonalizmu . Powstało prawdziwie społeczne miejsce, które po prostu musi przyciągać ludzi
Architektura-murator
nr 10/2013
Zdjęcie wstępne

W 2010 roku na zaproszenie Muzeum Sztuki Nowoczesnej swoje projekty prezentowała w Warszawie Kazuyo Sejima. Wśród wielu spektakularnych i znanych budowli ujrzeliśmy realizowany wówczas na małej wyspie Inujima szereg niewielkich, swobodnie komponowanych architektonicznych instalacji, usytuowanych wśród niszczejących, japońskich wiejskich domów.
Służewski Dom Kultury zbudowano obok tętniącego życiem blokowiska.
Inna kultura, miejsce… porównywanie wydawać by się mogło nieuzasadnione. 
A jednak coś je łączy. Piękno projektu oparte na nostalgii.
Ewa P. Porębska

Spis treści
  • CO SIĘ PROJEKTUJE
  • Miastotwórcza filharmonia
    Dawny górniczy dom kultury w Wałbrzychu zostanie przebudowany na siedzibę Filharmonii Sudeckiej według konkursowej koncepcji biura HS99. Pracownia przygotowuje już projekt budowlany i wykonawczy

  • ROZMOWA
  • Architekt wobec natury – rozmowa z Toyo Ito
    Zawsze dążę do tego, by moje budynki miały dużo swobody. Wierzę, że dzięki temu więcej ludzi będzie wchodzić z nimi w interakcję. Próbuję to  osiągnąć od dawna, ale nawet ja, pomimo wszystko, jestem nadal uwięziony w szponach modernizmu – wywiad z tegorocznym laureatem Nagrody Pritzkera

  • CZYTELNIA
  • Nowe pozycje z własnego księgozbioru poleca Andrzej M. Chołdzyński, autor m.in. wielokrotnie nagradzanej stacji warszawskiego metra Plac Wilsona i wielu stołecznych biurowców, dwutomową monografię Łódzki modernizm Joanny Olenderek recenzuje Hanna Faryna-Paszkiewicz, a książkę Wiel Arets. Autobiographical references, czyli cykl wywiadów, które z holenderskim projektantem przeprowadził architekt i profesor architektury na Washington University w St. Louis Robert McCarter –  Sonia Prószyńska

  • KONTEKSTY
  • Manuel Aires Mateus – linia brzegowa architektury
    Nie wierzę w możliwość zaprojektowania domu od a do z. Nie jestem jak Frank Lloyd Wright, który mówił, że chce ludziom projektować ubrania. To jakby powiedzieć klientowi: nie jesteś dla mnie dość ładny, żebym zaprojektował ci dom. Wolę dać mieszkańcom przestrzeń, z którą można wejść w interakcję – deklaruje na łamach „Architektury-murator” Manuel Aires Mateus, jeden z najbardziej znanych portugalskich architektów, autorem wielu minimalistycznych, silnie oddziałujących na zmysły domów, a także m.in. ośrodka opieki w Alcácer do Sal, który znalazł się w ścisłym finale tegorocznej edycji Mies van der Rohe Award.
    Rozmawiała: Maja Mozga-Górecka; fot. serwis prasowy Mies van der Rohe Award

    Najlepsze domy Polski

    Prawie setka najciekawszych polskich willi z ostatnich 500 lat do obejrzenia w jednym tomie. Co mówią o polskiej architekturze i mentalności ludzi, którzy je zbudowali? Czy są wśród nich dzieła naprawdę wybitne, takie które mogłyby wejść do kanonu europejskiej architektury, ale niestety są za mało znane i za słabo wypromowane? Z Ryszardem Nakoniecznym, redaktorem wydanej niedawno książki Słynne wille Polski, wykładowcą na WA PŚl, rozmawia Grzegorz Stiasny, projektant m.in. prezentowanego w tej publikacji DogmA House
    Rozmawiał: Grzegorz Stiasny

  • WARSZTAT
  • Nad projektem Filharmonii Szczecińskiej pracowało ponad 20 biur, z których każde zajmowało się osobną branżą. Ogromnym wyzwaniem była koordynacja działań tego międzynarodowego zespołu – o jednej z najważniejszych realizacji w regionie zachodniopomorskim piszą: Agnieszka Samsel z ESTUDIO BAROZZI VEIGA i Jacek Lenart ze Studia A4