Muzeum Wyspiańskiego – wyniki konkursu

i

Autor: Archiwum Architektury Muzeum Stanisława Wyspiańskiego, proj. Heinle, Wischer und Partner Architekci

Muzeum Wyspiańskiego – wyniki konkursu

2019-10-14 15:46

Jury pod przewodnictwem Macieja Miłobędzkiego rozstrzygnęło konkurs na projekt Muzeum Stanisława Wyspiańskiego przy al. 3 Maja w Krakowie. Budynek, w którym prezentowana będzie sylwetka i spuścizna artysty w szerokim kontekście epoki, stanie się częścią nowego muzealnego kwartału w stolicy Małopolski.

Dwuetapowy konkurs na projekt obiektu przeprowadziło Muzeum Narodowe w Krakowie we współpracy z lokalnym oddziałem SARP. W jury pod przewodnictwem Macieja Miłobędzkiego znaleźli się architekci Marcin Brataniec, Rainer Mahlamäki, Jacek Droszcz, Olaf Jasnorzewski i Simon Ewings oraz przedstawiciele muzeum: Łukasz Gaweł, Magdalena Czubińska i Daniel Hankus.

Zadaniem uczestników było zaprojektowanie budynku stanowiącego uzupełnienie pierzei pomiędzy gmachem głównym Muzeum Narodowego oraz znajdującym się od zachodu domem studenckim Żaczek. Istotne było również powiązanie obiektu z całym nowym kwartałem muzealnym, obejmującym Muzeum Narodowe, Muzeum Czynu Niepodległościowego i dawny hotel Cracovia wraz z centrum magazynowania i konserwacji.

Do II etapu sędziowie zakwalifikowali pięć zespołów: Heinle, Wischer und Partner, BBGK Architekci, Analog Piotr Śmierzewski, konsorcjum biur Q-Arch i Wizja oraz JSK Architekci. Ostatecznie pierwszą nagrodę zdobyła pracowania Heinle, Wischer und Partner Architekci (autorzy: Edzard Schultz, Anna Stryszewska—Słońska, współautorzy: Katarzyna Skowronek, Marta Wróblewska, Łukasz Umiński, Łukasz Kaczmarek, Melina Haures).

Jury zwróciło m.in. uwagę na klarowną strukturę i tektonikę budowli, uniwersalne, modułowe przestrzenie wystawiennicze oraz udaną kompozycję dwóch przesuniętych względem siebie podłużnych bloków, tworzących bardzo dobre relacje z gmachem Muzeum Narodowego.

Architekci zaproponowali obiekt w formie dwóch smukłych prostopadłościanów, ustawionych tak, aby nie przesłaniać zanadto zachodniej fasady Muzeum. Na dachach obu brył przewidzieli ogólnodostępny ogród, w części przesłonięty ażurową strukturą umożliwiającą oglądanie widoków Starego Miasta z Wawelem, panoramy Błoni czy kopca Kościuszki.

Drugą nagrodę przyznano pracowni BBGK za formę architektoniczną umożliwiającą ciekawą koncepcję połączenia przestrzeni publicznych budowli z otoczeniem ogrodowym, forum muzealnym i krajobrazem. Warszawscy projektanci zaproponowali czterokondygnacyjny pawilon o wygiętych łukowato ścianach i kanelowanych elewacjach, nawiązujących do teatralnej kurtyny. Ten sposób myślenia, szukania napięć między liniami prostymi, a łukami przejawia się w różnych skalach projektu – urbanistycznej, architektonicznej aż po detal budowlany – czytamy w opisie pracy. Zdobywcy drugiego miejsca również zaplanowali ogród na dachu.

Już 17 października 2019 w Kamienicy Szołayskich przy pl. Szczepańskim 9 zostaje otwarta wystawa pokonkursowa.