Spis treści
- Co było przedmiotem konkursu?
- Nagrodzona praca
- To nie była jednomyślna decyzja
- To nie tylko architektura, to także narracja o tym, co zostało utracone
- II nagroda dla biura Ch+ z Wrocławia
- III nagroda trafiła w ręce zespołu Jędrak-Kościesza Pracownia Projektowa Sp. z o.o. z Warszawy
- Wyróżnione prace
Artykuł aktualizowany
Co było przedmiotem konkursu?
W piątek 20 grudnia poznaliśmy wyniki jednoetapowego, realizacyjnego konkursu na opracowanie koncepcji architektonicznej przebudowy i rozbudowy zespołu Muzeum Architektury we Wrocławiu. Organizatorem konkursu było Muzeum, przy udziale wrocławskiego oddziału Stowarzyszenia Architektów Polskich i Gminy Wrocław.
Pod ocenę Sądu Konkursowego pod przewodnictwem arch. Macieja Miłobędzkiego trafiło 36 projektów. W obradach jury, prowadzonych w dniach 17-20 grudnia w siedzibie Muzeum Architektury, wzięli również udział przedstawiciele władz Wrocławia, Dolnośląski Wojewódzki Konserwator Zabytków, Daniel Gibski oraz zaproszeni biegli z różnych dziedzin.
Nagrodzona praca
Laureatem I Nagrody została pracownia TŁO Michał Sikorski Architekt z Warszawy (zespół autorski: Michał Sikorski, Nicolo Signori, Anna Nauwaldt, Michalina Kubiak, Natalia Budnik; współpraca: Jan Jabłoński, Mateusz Zawadzki, Pola Machinska, Justyna Zawada, Michał Salamonowicz, Aleksandra Kędziorek, MIOVIZ, Fundacja BRDA).
– Spróbujmy sobie wyobrazić Muzeum Architektury jako duży dom architektów, gdzie stare miesza się z nowym, a organiczne ze sztucznym – mówią o zwycięskim projekcie jego autorzy. Nowy budynek projektujemy jako wielkoskalową „półkę” na eksponaty – fragmenty budynków rozebranych lub modernizowanych, które już są – lub w przyszłości będą – w posiadaniu Muzeum. Tak projektowany budynek jest zarówno tłem dla ekspozycji, jak i sam staje się częścią kolekcji.
Lapidarium / Vivarium to historia o starym
i nowym. O trwaniu tego, co było i dawaniu
drugiego życia temu, co chcemy, by przetrwało.
W tym projekcie zawarliśmy kilkuletnie przemyślenia i ambicje związane z współczesną architekturą i wtórnym użyciem materiałów budowlanych. Niepowtarzalną cechą struktury przestrzennej Muzeum jest przenikanie się wnętrza z zewnętrzem za sprawą istniejących dziedzińców. Nasz projekt tworzy nowe wnętrza urbanistyczne i zachęca do aktywizacji oraz wzmocnienia życia między budynkami. Projekt konkursowy nie jest skończonym dziełem, ale początkiem narracji tworzonej w synergii z Muzeum, zaproszeniem do zrobienia inwestycji publicznej inaczej - mówi nam Michał Sikorski - jeden z autorów projektu.
Przeczytaj więcej o koncepcji pracowni TŁO:
Lapidarium / Vivarium. Nowe Muzeum Architektury we Wrocławiu według projektu pracowni TŁO
To nie była jednomyślna decyzja
– To nie była jednomyślna decyzja – mówi Przewodniczący Sądu Konkursowego, arch. Maciej Miłobędzki. – Właściwie do ostatniej chwili w grze było kilka projektów, co do których ścierały się nasze opinie. Wygrała koncepcja, za którą stoi ciekawa narracja i bardzo silny przekaz.
W uzasadnieniu jury czytamy: projektanci w sposób świadomy zdecydowali się na użycie materiałów pochodzących z odzysku, minimalizując ślad węglowy obiektu i ograniczając zużycie zasobów naturalnych. Wszystkie zaś nowe elementy projektowane będą zgodnie z zasadą design for disassembly— czyli zakładając ponowne ich wykorzystanie, wprowadzając do dyskusji refleksję nad pełnym cyklem życia budynku.
To nie tylko architektura, to także narracja o tym, co zostało utracone
Zdaniem jury zwycięski projekt to niezwykle wyrazisty gest w przestrzeni miejskiej, który może stać się swoistym znakiem obecności Muzeum Architektury. Podkreślano też znaczenie proponowanego rozwiązania przenoszącego część ekspozycji muzeum na zewnątrz poprzez umieszczenie na elewacji budynku detali architektonicznych i elementów pochodzące z obiektów, które już nie istnieją. “To nie tylko architektura, to także narracja o tym, co zostało utracone, a co warto pamiętać” - wyjaśniają twórcy.
Istotnym punktem odniesienia stała się także tożsamość Muzeum Architektury, którego początki były ściśle związane z dokumentowaniem procesu odbudowy miasta po wojennych zniszczeniach oraz kolekcjonowaniem fragmentów zrujnowanych budynków. Ten historyczny wątek przeniknął do projektu i stał się jego integralną częścią.
Ważnym gestem architektonicznego ustępstwa - i subtelnym nawiązaniem do tradycji miejsca - jest umieszczenie w obrębie elewacji donic, z których wyrastające pnącza porosną gmach, nakładając na niego dodatkową, biologiczną warstwę, podobną do tej która porasta historyczną siedzibę muzeum.
czytamy w uzasadnieniu.
Michał Duda, dyrektor Muzeum Architektury podkreśla ciekawy sposób, w jaki zwycięski projekt splata kilka wątków:
Z jednej strony mówi dużo o przeszłości, w tym o tożsamości tej instytucji, która przecież na samym początku swojej działalności zajmowała się głównie zbieraniem pozostałości po nieistniejących budynkach. Z drugiej strony mamy tu bardzo ciekawą, współczesną refleksją o cyrkularności istnienia obiektów. Warto wyraźnie podkreślić, że według mnie to nie jest skończony projekt, a raczej zaproszenie dla całego naszego zespołu do dalszej, wspólnej pracy nad strategią jego realizacji. To jest otwarcie zupełnie nowego rozdziału.
II nagroda dla biura Ch+ z Wrocławia
II miejsce zajęła koncepcja biura architektonicznego Ch+ z Wrocławia (zespół autorski Mikołaj Smoleński, Grzegorz Kaczmarowski, Agnieszka Chrzanowska, Wojtek Chrzanowski, Aleksandra Galant).
Drugą nagrodę przyznano za poszukiwanie odwracalnych i wstrzemięźliwych ingerencji w zakresie kościoła w postaci modułowych elementów o charakterze meblarskim. Konsekwentne decyzje projektowe, sprawność warsztatową i spójne rozwiązania materiałowe. Powściągliwy charakter budynku badawczego reinterpretujący tradycyjne materiały. Dostrzeżono walor podniesienia dachu nad skrzydłem wschodni w celu wkomponowania komunikacji oraz próbę uchronienia cisu w dziedzińcu zachodnim - przekonuje jury
III nagroda trafiła w ręce zespołu Jędrak-Kościesza Pracownia Projektowa Sp. z o.o. z Warszawy
Trzecią nagrodę przyznano za umiejętne wpisanie się w układ urbanistyczny ulicy Bernardyńskiej, podejmując dialog z formą szczytu oraz odsłonięcie zespołu klasztornego. Za operowanie spójnym językiem form i materiałów w zakresie nowoprojektowanej zabudowy i projektowanego pawilonu wejściowego. Sąd konkursowy docenia próbę ponownego użycia materiałów.
Wyróżnione prace
W konkursie wyróżniono trzy pracownie, które zaprezentowały szczególnie interesujące podejście do wyzwań projektowych. Pierwszym wyróżnionym zespołem jest biuro Kuryłowicz & Associates Sp. z o.o. (Piotr Żabicki, Piotr Marciniak, Katarzyna Bartela, Karolina Czumaj, Weronika Dardzińska, Emilia Krajewska, Maria Saloni-Sadowska, Jakub Szczepański), doceniony za próbę dyskusji z założeniami programowymi, wykorzystanie potencjału Parku Muzeów oraz innowacyjne rozwiązania w strefie edukacyjnej.
Kolejnym wyróżnionym jest zespół pod kierunkiem Karola Żórawskiego (Karol Żórawski, Szymon Chwazik, Marcin Kwietowicz), którego projekt jury uznało za wybitny w zakresie rozwiązań ekspozycji zmiennej w prezbiterium oraz za subtelne i staranne opracowanie detali wnętrz.
Trzecim zespołem jest Atelier Tektura Sp. z o.o. (Barbara Kozielewska, Michał Kozielewski, Mateusz Kluczek, Paulina Bartosik, Kamila Doniec, Paulina Kapiszka, Oskar Kozaczewski, Łukasz Petelski, Katarzyna Piotrowska, Anna Puchalska, Agnieszka Turczyńska, Adrianna Waleszczak-Owczarek, Stanisław Ignaciuk, Maciej Czyński, Michał Bogusławski, Katarzyna Korczak, Jakub Okólski, Bartłomiej Siekierkowski, Arnold Prasalski), wyróżniony za wysoką jakość rozwiązań ekspozycji stałej i zmiennej oraz walory estetyczne całego projektu.
Zobacz wszystkie wyróżnione i nagrodzone koncepcje:
Dziękujemy, że tu jesteś. Zobacz, co jeszcze dla Ciebie mamy: