Konkurs na projekt sali koncertowej przy tzw. Nowym Rynku w centrum miasta zorganizowały władze Płocka we współpracy z warszawskim oddziałem SARP. Zadaniem uczestników było określenia ogólnej wizji przekształceń placu z uwzględnieniem szczerszego kontekstu, w tym przyległych przestrzeni publicznych i zabudowy, oraz zaprojektowanie wielofunkcyjnej sali dla ok. 700 słuchaczy i wielostanowiskowego parkingu, podziemnego lub kubaturowego, którego lokalizację i układ należało określić w powiązaniu z całym założeniem.
Do udziału w konkursie zakwalifikowało się ponad 100 biur. Prace złożono 45, ale do drugiego etapu zaproszono jedynie pięć: Plus3 Architekci, Maciej Kuryłowicz Architekt, Maćków Pracownia Projektowa oraz zespoły Kacpra Guranowskiego, Michała Rumana, Piotra Rożnieckiego i Michała Kozieja, a także Aleksandry Kozłowskiej, Adama Cylnego, Michała Bamberskiego, Adriana Chmielewskiego i Dawida Jarosza. Ostatecznie zwyciężyła pracownia Plus3 Architekci. O wynikach szerzej pisaliśmy tu.
Płocka Orkiestra Symfoniczna z nową siedzibą
Dziś prezentujemy koncepcję pięciorga młodych architektów Aleksandry Kozłowskiej, Adama Cylnego, Michała Bamberskiego, Adriana Chmielewskiego i Dawida Jarosza, dla których był to pierwszy tego typu poważny konkurs realizacyjny. Spośród autorów nikt nie ukończył jeszcze 27 roku życia, a Aleksandra Kozłowska znana jest naszym Czytelnikom jako laureatka 20. edycji konkursu KOŁO na projekt budynku z funkcją toalety publicznej czy ogólnopolskiego konkursu Dom Jutra, zorganizowanego w 2018 roku przez BGK Nieruchomości i WA PW. Z kolei Michał Bamberski był jednym z 25 finalistów Dorocznej Nagrody Stowarzyszenia Architektów Polskich im. Zbyszka Zawistowskiego – Dyplom Roku 2019, a Dawid Jarosz zdobywcą m.in. II miejsca w konkursie Zmień wizję w projekt 2016.
Zielona sala dla Płockiej Orkiestry Symfonicznej
Młodzi projektanci zaproponowali budynek na planie prostokąta z dwupoziomowym garażem pod posadzką placu. Bryłę sali usytuowali na jednokondygnacyjnym podium, przesuwając ją jednak nieco względem osi placu, by zachować równowagę kompozycji urbanistycznej współtworzonej przez gęstą aleję dębów. Zieleń w ich koncepcji odgrywa zresztą bardzo ważną rolę, stanowiła bowiem punkt wyjściowy dla kształtowania każdej znajdującej się w zakresie opracowania przestrzeni miejskiej. Przewidzieli ją m.in. w formie łąki na reprezentacyjnym przedpolu sali koncertowej oraz ogólnodostępnego ogrodu na niższej części gmachu. Elewacje nowej siedziby Płockiej Orkiestry Symfonicznej wykończyli ceramicznymi żyletkami o zmiennym kącie nachylenia, a wnętrze głównej sali koncertowej panelami z naturalnego drewna.