Konkurs architektoniczny na projekt nowej szkoły podstawowej na Białołęce władze dzielnicy ogłosiły na początku roku. Budynek przewidziano na ponad trzyhektarowej działce przy ul. Świderskiej 93, w bezpośrednim sąsiedztwie wałów wiślanych. Zadaniem uczestników było zaprojektowanie obiektu dla około 800 uczniów wraz z infrastrukturą sportową i rekreacyjną oraz czterooddziałowym przedszkolem dla 100 dzieci. Przestrzenie edukacji powinny być elastyczne, wielofunkcyjne, a parametry wielkościowe pomieszczeń optymalne pod względem funkcjonalnym i ekonomicznym. Projektując szkołę powinno się pamiętać o możliwości wykorzystania części budynku oraz terenów zewnętrznych po godzinach pracy na rzecz społeczności lokalnej – czytamy w regulaminie. Według założeń w projektowanej placówce należało ponadto uwzględnić wykorzystanie odnawialnych źródeł energii, wody szarej do spłukiwania toalet i rozwiązań zapewniających wysoką efektywność energetyczną budynku.W 15-osobowym jury pod przewodnictwem Jerzego Leszczełowskiego z Wydziału Architektury i Budownictwa Urzędu Dzielnicy zasiedli przede wszystkim przedstawiciele władz miasta: Aneta Wardzińska-Siczek, Magdalena Gan, Anna Lisowska, Jan Mackiewicz, Cezary Miler, Andżelika Kraszewska-Papuszka, Ireneusz Gajewski, Elżbieta Korkosz, Ilona Kuleczka, Małgorzata Lubbe, Monika Rogacin i Mirosław Urbański. Stowarzyszenie Architektów Polskich reprezentowali Paweł Detko i Mateusz Świętorzecki, pełniący funkcję sędziego referenta.
Szkoła przy ul. Świderskiej na Białołęce: wyniki konkursu
Na konkurs nadesłano 18 prac. Ostatecznie, poza nagrodą główną, jury postanowiło przyznać jedną nagrodę drugą, dwie równorzędne nagrody trzecie oraz pięć równorzędnych wyróżnień honorowych. Pierwsze miejsce zajęła koncepcja biura Bujnowski Architekci. Autorzy zaproponowali wykończony szarą cegłą dwukondygnacyjny obiekt rozdzielony zielonymi dziedzińcami, który – jak uzasadniali sędziowie – nawiązuje właściwe relacje z otoczeniem i jest otwarty na przyszłe jego zmiany. Bryły połączonych ze sobą w jeden obiekt: przedszkola, szkoły i sali gimnastycznej nie przekraczają wysokości 12 metrów nad poziomem terenu i zorganizowane są wokół wydzielonego placu. Elewacja frontowa od strony ul. Świderskiej, wyrównując linie zabudowy, tworzy jednocześnie ramę – portal wejściowy przedłużający i wciągający strefę placu wejściowego do wnętrza założenia – tłumaczą architekci. Jury zwróciło uwagę, że ukształtowanie budynku pozwala na pozostawienie dużej części istniejącego drzewostanu, a czytelny podział bloków funkcjonalnych na dwa poziomy i grupy klas sprzyja zwiększeniu kameralnego charakteru powierzchni wspólnych, ułatwiając interakcję użytkowników. Ukształtowanie przestrzenne wewnętrznej agory w postaci szerokich otwartych schodów i balkonów, skupiające wokół siebie na różnych poziomach funkcje wspólne jak biblioteka, jadalnia, szatnie, świetlice, administracje, ma szanse być tętniącym życiem sercem szkoły – podkreślało jury. Doceniło ponadto decyzję o wprowadzeniu placu wejściowego w głąb założenia i dostosowanie go do naturalnie opadającego fragmentu terenu oraz usytuowanie przedszkola jako oddzielonego zielonym patiem, ale subtelnie połączonego z blokiem szkoły.
Czytaj też: Wyniki konkursu na zespół szkolno-przedszkolny na Lipie Piotrowskiej we Wrocławiu |Drugie miejsce przyznano pracowni Piotr Hardecki Architekt i i Agnieszce Kacprzak za spójne kompozycyjnie rozmieszczenie wszystkich elementów programu szkoły i przedszkola w uporządkowanej, tarasowo ukształtowanej, zwartej bryle, a trzecie ex aequo biurom MAMGUSTA (zespół autorski: Sebastian Tabędzki, Łukasz Lautsch) oraz Grzegorz Czuchra Architekci.
Studio MAMGUSTA doceniono za spójną, a zarazem zróżnicowaną bryłę, która w umiejętny sposób rozbija skalę obiektu, czyniąc go przyjaznym dla przyszłych użytkowników, a Grzegorz Czuchra Architekci m.in. za wyraziste ukształtowanie elewacji, w tym frontowej, z głębokim, monumentalnym, światłocieniowym portykiem, zaakcentowanym zwyżką sali gimnastycznej, atrakcyjnie zaznaczającym widok wejścia do szkoły w perspektywie ulicy Ćmielowskiej.
Wyróżnienia honorowe otrzymały: konsorcjum biur 22Architekci, Stoprocent oraz Przemysław Kaczkowski i Magdalena Morlewska; Heinle, Wischer und Partner Architekci; Plus3 Architekci; M.O.C. Architekci i xystudio.Dziękuję wszystkim pracowniom oraz architektom, którzy złożyli swoje prace w tym konkursie. Koncepcje były bardzo oryginalne i wartościowe dla stworzenia nowego oblicza Białołęki. Miejsce, gdzie powstanie szkoła jest niezwykłe, ma dużą wartość przyrodniczą. Dlatego cieszymy się, że mogliśmy wybierać spośród tak wielu ciekawych propozycji, często „podążających” za otoczeniem – mówił podczas ogłoszenia wyników Jan Mackiewicz, zastępca burmistrza Białołęki.