Muzeum Ceramiki w Bolesławcu

i

Autor: Toya Design Tomasz Wojtkowiak

Życie w Architekturze 2025. Muzeum Ceramiki w Bolesławcu. Toya Design Tomasz Wojtkowiak

2025-08-07 10:53

Lista zgłoszeń do największego w Polsce niezależnego konkursu architektonicznego została zamknięta. Prezentujemy zgłoszenie Muzeum Ceramiki w Bolesławcu, autorstwa architekta Toya Design Tomasz Wojtkowiak. Projekt zrealizowany został w Bolesławcu, w województwie dolnośląskim.

Życie w Architekturze 2025. Muzeum Ceramiki w Bolesławcu. Założenia Autorskie

Projekt rewaloryzacji i adaptacji dawnego Pałacu Pücklera w Bolesławcu do funkcji Muzeum Ceramiki oparty został na idei dialogu między przeszłością a współczesnością.

Głównym założeniem było przywrócenie historycznego charakteru obiektu przy jednoczesnym przekształceniu go w nowoczesne centrum kultury. Kluczowym wyzwaniem było zintegrowanie funkcji ekspozycyjnych, edukacyjnych i reprezentacyjnych z wymaganiami współczesnego muzeum. TOYA DESIGN postawiła na spójność architektoniczną, funkcjonalną i wizualną całego kompleksu, przy zachowaniu oryginalnej struktury budynku.

Rewaloryzacja objęła m.in. konserwację historycznych elementów oraz dobudowanie nowej klatki schodowej z windą, co pozwoliło na pełne udostępnienie przestrzeni wszystkim użytkownikom. Od początku zależało projektantom na stworzeniu nie tylko estetycznej, ale przede wszystkim otwartej na ludzi, elastycznej i inspirującej. To miejsce, które ma tętnić życiem – i dziś widać, że tak się właśnie dzieje. Zespół projektowy za cel obrał stworzenie miejsca nie tylko do kontemplacji, ale i interakcji – przestrzeni tętniącej życiem, otwartej na działania edukacyjne, artystyczne i społeczne.

Koncepcja wystawy bazuje na narracyjnych strukturach wizualnych: graficznych motywach inspirowanych zdobieniami ceramiki, gradientowych przeszkleniach czy ekspozycji w gablotach tematycznych. Celem było budowanie emocjonalnego i estetycznego doświadczenia zwiedzania.

Projekt objął również nową identyfikację wizualną muzeum, której centralnym punktem jest sygnet nawiązujący do tradycyjnej techniki stempelkowej. Nowy znak prowadzi uwagę odbiorcy od wartości lokalnych po globalne. Ta idea to nowy wizerunek Muzeum, to wartość akcentująca jego rolę na rzecz otoczenia i zwiedzających. Jest wyrazem zmiany i ciągłego rozwoju instytucji, która ambitnie tworzy nową jakość kulturową wywiedzioną z tradycji regionalnej, odnajdując w niej uniwersalne wartości na europejską skalę.

Życie w Architekturze 2025. Muzeum Ceramiki w Bolesławcu. Autorzy

Autor projektu:

Toya Design Tomasz Wojtkowiak

Zespół autorski:

Tomasz Wojtkowiak, Justyna Kiełczewska–Stawicka, Patrycja Hałaś, Dominika Górska, Julia Niemczyk, Natalia Wojciechowska

Dlaczego wg zgłaszających ta realizacja powinna zdobyć Grand Prix:

Rewaloryzacja Pałacu Pücklera w Bolesławcu i jego adaptacja na potrzeby Muzeum Ceramiki to przykład architektury odpowiedzialnej – ugruntowanej w historii, ale zarazem otwartej na przyszłość.

Teoria architektoniczna współcześnie skłania się ku ideom gospodarki zrównoważonej, wskazując na konieczność adaptacji istniejącego budownictwa przy jednoczesnym zmniejszaniu nakładów na budynki zupełnie nowe, chłonące zasoby. Bolesławieckie muzeum w zaadoptowanym pałacu to urzeczywistnienie tych postulatów.

Projekt autorstwa TOYA DESIGN redefiniuje rolę muzeum specjalistycznego w życiu społecznym – tworzy przestrzeń nie tylko do przechowywania zbiorów, lecz staje się miejscem dialogu, edukacji, spotkań i twórczego eksperymentu. Jest też ważnym ekonomicznym instrumentem miasta do promocji regionalnej gospodarki w ramach współpracy międzynarodowej. Inwestycja została doceniona prestiżową nagrodą SYBILLA 2024 w kategorii Inwestycje, co świadczy o jej wysokiej jakości.

Projekt wyróżnia się kompleksowością – obejmuje zarówno przebudowę zabytkowego obiektu, aranżację wnętrz i ekspozycji, jak i opracowanie nowej identyfikacji wizualnej muzeum. Wrażliwość na kontekst historyczny idzie w parze z odwagą projektową – przeskalowane motywy graficzne, gradientowe szkło, zintegrowane multimedia tworzą unikalne doświadczenie estetyczne i poznawcze. Przestrzeń muzeum została pomyślana jako „żywy organizm”, w którym każdy element – od narracji wystawy po organizację przestrzeni – służy wspieraniu misji instytucji.

Ta realizacja to także symbol zmian w myśleniu o instytucjach kultury w Polsce. Pokazuje, że architektura może pełnić rolę mediatora między przeszłością a przyszłością, między lokalnością a uniwersalnością. Bolesławiec, jako Miasto Ceramiki, zyskał nową jakość kulturową i architektoniczną, która przyczynia się do promocji polskiego i regionalnego dziedzictwa w skali międzynarodowej. Grand Prix dla tego projektu byłoby docenieniem architektury zaangażowanej, odważnej i odpowiedzialnej.

Muzeum Ceramiki w Bolesławcu. Metryka realizacji

Oficjalna nazwa: Muzeum Ceramiki w Bolesławcu

Inwestor: Miasto Bolsławiec

Generalny wykonawca/wykonawca konstrukcji: Lindner Polska sp. z. o. o.

Powierzchnia zabudowy: 965,23 m2

Powierzchnia użytkowa: 2061,28 m2

Powierzchnia całkowita: 2552,4 m2

Powierzchnia terenu/kubatura: 2803 m2/12188,87 m3

Data przygotowania projektu/ukończenia realizacji: 2020/2024

Debata o architekturze w Wolf Marszałkowska, relacja
Materiał sponsorowany
Materiał sponsorowany

10. edycja Życia w Architekturze

Wystartowała 10. edycja konkursu ŻYCIE W ARCHITEKTURZE. To wyjątkowe przedsięwzięcie, w którym od 1995 roku nagradzamy polskie realizacje, w najlepszy lub najciekawszy sposób wskazujące kierunek myślenia o relacjach życia i architektury. Na autorów i autorki najlepszego obiektu lub przestrzeni (Grand Prix) czeka nagroda pieniężna w wysokości 20 000 zł.

Czytaj więcej o konkursie Życie w Architekturze 2025

ŻYCIE W ARCHITEKTURZE to najstarszy, organizowany nieprzerwanie od przełomu 1989 roku konkurs na najbardziej wartościowe realizacje w Polsce. W dziewięciu poprzednich edycjach rywalizowało w sumie ponad 3000 budynków i przestrzeni publicznych. Konkurs niezmiennie wskazuje nowe zjawiska, potrzeby i kierunki, jakie pojawiają się w dziedzinie projektowania. Co kilka lat stwarza okazję do spojrzenia na polską architekturę z szerokiej perspektywy. Nie jest ona zniekształcona, bo projekty nie są nominowane, lecz nadsyłane przez samych autorów.

Jury konkursu Życie w Architekturze 2025

Życie w Architekturze 2025. Rekordowe zgłoszenia

W tym roku pracownie architektoniczne zgłosiły do konkursu blisko 400 realizacji (wciąż trwa ich weryfikacja pod kątem zgodności z regulaminem). W tej edycji czeka na Was kilka nowości. Najważniejszą z nich jest brak kategorii. Nie będziemy oddzielnie oceniać np. domów jednorodzinnych czy obiektów komercyjnych. Chcemy skoncentrować się na ŻYCIU w architekturze, czyli jej relacji z odbiorcami i otoczeniem. Kolejną kwestią jest wprowadzenie wojewódzkich list TOP 10, czyli zestawienia najciekawszych realizacji w każdym z 16 województw. Ogłoszenie każdej listy TOP 10 będzie odbywało się w formie audycji, w której opowiemy o wybranych realizacjach i przedstawimy uzasadnienie naszych decyzji.

Podcast Architektoniczny
Umysł, ciało, natura i architektura
Mediateka.pl
Sponsor podcastu:
Knauf

Zasady konkursu Życie w Architekturze 2025

Cieszymy się, że spośród wszystkich polskich realizacji z lat 2020-2024 będziemy mogli wspólnie wybrać:

Najlepszy obiekt lub przestrzeń 
wskazujące kierunek 
myślenia o relacjach życia 
i architektury (Grand Prix)Ulubieńca Publiczności Laureata Środowiska 
przyznawany przez 
architektów i architektki Laureatów Nagrody Sponsora – firmy Velux

Ze 160 najlepszych polskich projektów wybierzemy TOP 60, czyli 60 najciekawszych obiektów lub przestrzeni. Zostaną one poddane ocenie naszego jury i to właśnie spośród nich wyłoniony zostanie laureat nagrody Grand Prix, a drogą głosowania wskazani zdobywcy tytułów Ulubieniec Publiczności oraz Laur Środowiska – Nagroda Architektów i Architektek.

Dzięki firmie VELUX będziemy mogli także wręczyć trzy dodatkowe nagrody. Zostaną one przyznane tym realizacjom, które wykorzystują światło dzienne jako element kształtowania architektury i poprawy jakości przestrzeni pod dachem z wykorzystaniem okien dachowych. Suma nagród fundowanych przez sponsora wynosi 10 000 zł. Rozstrzygnięcie nastąpi w grudniu 2025 roku.

Sponsorzy konkursu. Na zwycięzcę czeka 20 000 zł

Całe to przedsięwzięcie nie byłoby możliwe bez wsparcia naszych partnerów. Głównym sponsorem 10. edycji ŻYCIA W ARCHITEKTURZE jest Saint-Gobain. Wśród grona sponsorskiego znajdziemy także właścicieli marek: Aluprof, Dyson, Humanscale i VELUX, a także Ecophon, Glassolutions, Isover, Leca, Rigips, Weber oraz Swisspacer z Grupy Saint-Gobain.

Na zdobywcę Grand Prix czeka 20 000 zł.