Nowoczesny budynek Nobu Hotel Warsaw z zakrzywionymi, przeszklonymi fasadami i zielenią na tarasach, wyróżnia się na tle miejskiej zabudowy Warszawy. Ten projekt Medusa Group to przykład współczesnej architektury, o której możesz przeczytać na portalu Architektura Murator Plus.

i

Autor: Medusa Group/ Archiwum prywatne Nowoczesny budynek Nobu Hotel Warsaw z zakrzywionymi, przeszklonymi fasadami i zielenią na tarasach, wyróżnia się na tle miejskiej zabudowy Warszawy. Ten projekt Medusa Group to przykład współczesnej architektury, o której możesz przeczytać na portalu Architektura Murator Plus.

Życie w Architekturze 2025. Nobu Hotel Warsaw. Medusa Group

2025-08-26 9:00

Lista zgłoszeń do największego w Polsce niezależnego konkursu architektonicznego została zamknięta. Prezentujemy zgłoszenie Nobu Hotel Warsaw, autorstwa Medusa Group. Projekt zrealizowany został w Warszawie, w województwie mazowieckim.

Życie w Architekturze 2025. Nobu Hotel Warsaw. Założenia Autorskie

Nobu Hotel Warsaw to luksusowy pięciogwiazdkowy hotel w sercu Warszawy, łączący dwa doświadczenia w jednym miejscu – elegancję starej i nowoczesność nowej Warszawy. Współczesne skrzydło jest przedłużeniem zrealizowanego w 2002 r. hotelu Rialto, mieszczącego się w zabytkowym budynku z początku XX wieku. Architektura budynku, miała odróżniać się od anonimowych, szklanych elewacji hotelowych i chciała w pełni wykorzystać potencjał narożnej, trójkątnej działki. Swoją bryłą, hotel wypełnił, wyszczerbioną pierzeję ul. Koszykowej i przywrócił jej śródmiejski charakter.

Dzięki ukształtowaniu kondygnacji jako poprzesuwanych względem siebie horyzontalnych „plastrów” bryła zyskała na lekkości, a powstałe w ten sposób balkony zagospodarowano zielenią. Odwiedzający warszawę mieszkańcy hotelu, kiedy odsłonią zasłony, na pierwszym planie i we wszystkich pokojach ujrzą zieleń, a za nią nakładające się plany Stolicy. Kompozycja fasady dwóch pierwszych kondygnacji, prawie całkowicie przeszklonych, kontrastuje z kondygnacjami od trzeciej wzwyż, co ma uzasadnienie funkcjonalne – od kondygnacji trzeciej zaczynają się pokoje hotelowe i apartamenty, dwie niższe zajmuje przestrzeń eventowa i restauracja.

Tak jak wszystkie obiekty tej marki, wnętrza inspirowane są stylem japońskim. Zastosowano materiały takie jak drewno, beton i kamień naturalny. Obiekt wyróżnia się również rozwiązaniami ukierunkowanymi na ochronę środowiska naturalnego i poprawę komfortu życia w mieście. Na elewacji od stron ulicy Koszykowej powstała wielkoskalowa ściana zielona, ponadto w budynku zastosowano szereg rozwiązań, które pozwoliły na uzyskanie certyfikacji LEED na poziomie Gold, między innymi w zakresie zastosowania materiałów lokalnych, niskoemisyjnych, ograniczeń zużycia energii i mediów oraz przeprowadzenia pełnej remediacji gruntu.

Życie w Architekturze 2025. Nobu Hotel Warsaw. Autorzy

Autor projektu:   

Medusa Group

Zespół autorski:

Architekci: Przemo Łukasik, Łukasz Zagała współpraca autorska: Aleksandra Nowak, Dorota Pala, Wojtek Funkiewicz, Magda Kołłątaj, Paulina Skalska, Kasia Chobot, Natalia Krzeszowska, Izabela Moskal, Natalia Sołjan, Magdalena Stanik-Banasik, Weronika Korpalska, Anna Szuba-Białas, Anna Wawrzyniak, Tomasz Budziński, Monika Muszyńska, Michał Sokołowski, Mateusz Rymar, Michał Laskowski, Krzysztof Weber

Dlaczego wg zgłaszających ta realizacja powinna zdobyć Grand Prix:

Życie w Architekturze jest konkursem dokumentującym relację nagradzanych obiektów z otoczeniem, w kolejnych edycjach ukazując jak zmienia się podejście projektantów i inwestorów do kwestii kontekstu oraz jako ewoluuje samo to pojęcie. Współcześnie kontekst nie oznacza jedynie bezpośredniego otoczenia obiektu, jest pojęciem dużo szerszym, zawierającym w sobie problemy takie jak przemiany kulturowe, klimatyczne czy ekonomiczne.

Budynek hotelu NOBU w Warszawie, ze względu na swoją szczególną lokalizację, jak soczewka skupia różnorodny wachlarz kontekstów: współczesnej, nowoczesnej stolicy, rozbudowy istniejącego obiektu hotelowego, ochrony konserwatorskiej ważnej osi urbanistycznej tej części Warszawy (Oś Stanisławowska). Ponadto wyzwanie stanowiły ambicje inwestora i operatora obiektu, nawiązanie do standardu estetycznego marki oraz rozwiązania zrównoważone środowiskowo, których osiągnięcie potwierdza uzyskanie certyfikacji LEED na poziomie Gold.

Nobu Hotel Warsaw. Metryka realizacji

Oficjalna nazwa i typ realizacji: Nobu Hotel Warsaw, obiekt komercyjny 

Inwestor: Tacit Investment S.A.

Generalny wykonawca: STRABAG Sp. z o.o., Gleeds Polska Sp. z o.o.

Powierzchnia zabudowy: 1357,66 m2

Powierzchnia użytkowa: 9414,9 m2

Powierzchnia całkowita: 11905,5 m2

Powierzchnia terenu/kubatura: 1463,6 m2/46888,5 m3

Data przygotowania projektu/ukończenia realizacji: 2017/2020

Debata o architekturze w Wolf Marszałkowska, relacja
Materiał sponsorowany
Materiał sponsorowany

10. edycja Życia w Architekturze

Wystartowała 10. edycja konkursu ŻYCIE W ARCHITEKTURZE. To wyjątkowe przedsięwzięcie, w którym od 1995 roku nagradzamy polskie realizacje, w najlepszy lub najciekawszy sposób wskazujące kierunek myślenia o relacjach życia i architektury. Na autorów i autorki najlepszego obiektu lub przestrzeni (Grand Prix) czeka nagroda pieniężna w wysokości 20 000 zł.

Czytaj więcej o konkursie Życie w Architekturze 2025

ŻYCIE W ARCHITEKTURZE to najstarszy, organizowany nieprzerwanie od przełomu 1989 roku konkurs na najbardziej wartościowe realizacje w Polsce. W dziewięciu poprzednich edycjach rywalizowało w sumie ponad 3000 budynków i przestrzeni publicznych. Konkurs niezmiennie wskazuje nowe zjawiska, potrzeby i kierunki, jakie pojawiają się w dziedzinie projektowania. Co kilka lat stwarza okazję do spojrzenia na polską architekturę z szerokiej perspektywy. Nie jest ona zniekształcona, bo projekty nie są nominowane, lecz nadsyłane przez samych autorów.

Jury konkursu Życie w Architekturze 2025

Życie w Architekturze 2025. Rekordowe zgłoszenia

W tym roku pracownie architektoniczne zgłosiły do konkursu blisko 400 realizacji (wciąż trwa ich weryfikacja pod kątem zgodności z regulaminem). W tej edycji czeka na Was kilka nowości. Najważniejszą z nich jest brak kategorii. Nie będziemy oddzielnie oceniać np. domów jednorodzinnych czy obiektów komercyjnych. Chcemy skoncentrować się na ŻYCIU w architekturze, czyli jej relacji z odbiorcami i otoczeniem. Kolejną kwestią jest wprowadzenie wojewódzkich list TOP 10, czyli zestawienia najciekawszych realizacji w każdym z 16 województw. Ogłoszenie każdej listy TOP 10 będzie odbywało się w formie audycji, w której opowiemy o wybranych realizacjach i przedstawimy uzasadnienie naszych decyzji.

Podcast Architektoniczny
Umysł, ciało, natura i architektura
Mediateka.pl
Sponsor podcastu:
Knauf

Zasady konkursu Życie w Architekturze 2025

Cieszymy się, że spośród wszystkich polskich realizacji z lat 2020-2024 będziemy mogli wspólnie wybrać:

Najlepszy obiekt lub przestrzeń 
wskazujące kierunek 
myślenia o relacjach życia 
i architektury (Grand Prix)Ulubieńca PublicznościLaureata Środowiska 
przyznawany przez 
architektów i architektkiLaureatów Nagrody Sponsora – firmy Velux

Ze 160 najlepszych polskich projektów wybierzemy TOP 60, czyli 60 najciekawszych obiektów lub przestrzeni. Zostaną one poddane ocenie naszego jury i to właśnie spośród nich wyłoniony zostanie laureat nagrody Grand Prix, a drogą głosowania wskazani zdobywcy tytułów Ulubieniec Publiczności oraz Laur Środowiska – Nagroda Architektów i Architektek.

Dzięki firmie VELUX będziemy mogli także wręczyć trzy dodatkowe nagrody. Zostaną one przyznane tym realizacjom, które wykorzystują światło dzienne jako element kształtowania architektury i poprawy jakości przestrzeni pod dachem z wykorzystaniem okien dachowych. Suma nagród fundowanych przez sponsora wynosi 10 000 zł. Rozstrzygnięcie nastąpi w grudniu 2025 roku.

Sponsorzy konkursu. Na zwycięzcę czeka 20 000 zł

Całe to przedsięwzięcie nie byłoby możliwe bez wsparcia naszych partnerów. Głównym sponsorem 10. edycji ŻYCIA W ARCHITEKTURZE jest Saint-Gobain. Wśród grona sponsorskiego znajdziemy także właścicieli marek: Aluprof, Dyson, Humanscale i VELUX, a także Ecophon, Glassolutions, Isover, Leca, Rigips, Weber oraz Swisspacer z Grupy Saint-Gobain.

Na zdobywcę Grand Prix czeka 20 000 zł.