Pawilon Polski na Expo w Dubaju: nowe zdjęcia
Projekt pawilonu Polski na Expo w Dubaju został wyłoniony w konkursie z 2018 roku. Wygrała pracownia WXCA, proponując wykorzystanie na zewnątrz i w środku obiektu instalacji kinetycznych mających przywodzić na myśl stada ptaków. Mamy nowe zdjęcia pawilonu Polski na Expo w Dubaju.

Co znajdziesz w artykule:
1. Pawilon Polski na Expo w Dubaju projektu WXCA
2. Polska w pięciu rozdziałach: polski pawilon na Expo 2020 Dubai
3. Polska na światowych wystawach Expo: historia
4. Pawilon Polski na Expo w Dubaju: zdjęcia
Pawilon Polski na EXPO w Dubaju projektu WXCA
Konkurs architektoniczny na koncepcję pawilon Polski na Expo w Dubaju Polska Agencja Inwestycji i Handlu ogłosiła we współpracy z SARP w 2018 roku. Uczestnicy mieli przedstawić projekt obiektu i scenariusza ekspozycji, z uwzględnieniem wybranych podtematów zaproponowanych przez organizatorów Expo: szanse, zrównoważony rozwój i mobilność. Pierwszą nagrodę przyznano pracowni WXCA, która w niekonwencjonalny sposób odniosła się do hasła mobilności, proponując wykorzystanie na zewnątrz i w środku obiektu instalacji kinetycznych mających przywodzić na myśl stada ptaków. Zdaniem autorów ukazanie Polski jako naturalnego siedliska ptaków migrujących będzie stanowić okazję do rozwinięcia wielowątkowej opowieści o pięknie rodzimej natury, wymianie międzynarodowej, mobilności, eksporcie idei i myśli technologicznej. Jury doceniło czytelną, łatwo zapamiętywalną formę pawilonu oraz jego nowoczesną architekturę, która w połączeniu z wykorzystaniem tradycyjnego materiału, jakim jest drewno, ukaże Polskę jako ceniącą wartości, a jednocześnie otwartą na wyzwania przyszłości. Bryła obiektu, składająca się z rozrastających się ku górze modułów, ma zachęcać do zatrzymania się w cieniu jej rozległego zadaszenia. Proponując taką formę pawilonu oraz użyte w nim materiały, chcemy zachęcić do refleksji nad przetwarzaniem natury, relacją pomiędzy środowiskiem naturalnym i zbudowanym oraz rolą człowieka w ich kształtowaniu – tłumaczy Michał Czerwiński, współautor projektu z WXCA.
Ostatecznie w szczegółowym opracowaniu projektu oraz koncepcji architektoniczno-tematycznej pawilonu Polski na Expo w Dubaju pracownię WXCA wsparło szwajcarskie studio Bellprat Partner. Odwiedzający obiekt mają doświadczyć nie tylko różnorodności polskiej przyrody, ale także zapoznać się z przykładami rodzimych technologii sprzyjających środowisku. Ścieżkę zwiedzania przemierza się płynnie, intuicyjnie, krok po kroku poznając kolejne ciekawostki o Polsce. Swobodna wędrówka po kolejnych przestrzeniach pawilonu doprowadzi gości do punktu, w którym będą mogli połączyć wszystkie odkryte elementy opowieści o naszym kraju i zrozumieć, jak niezbędne jest rozsądne czerpanie z natury do mądrego kreowania współczesnego świata i jak ważną rolę w tym odgrywają Polacy – czytamy w informacji prasowej.
• Expo 2015 – architektura globalnej uczty |
• Spacerem po Expo |
• Przestrzenny ciąg przeżyć – o polskim pawilonie na Expo Piotr Kuczia |

Polska w pięciu rozdziałach: polski pawilon na Expo 2020 Dubai
Światowa wystawa Expo w Dubaju miała początkowo zostać otarta w 2020 roku, ale z uwagi na pandemię koronawirusa została przesunięta o rok. Rozpocznie się 1 października i potrwa do 31 marca 2022 roku. Jak zapowiadają organizatorzy, przez owe pół roku obejrzy ją nawet 18 mln gości. Myślą przewodnią naszego udziału w Expo 2020 jest hasło „Poland.Creativity inspired by nature”. Rozwija je pięć rozdziałów, które będą odpowiadać konkretnym strefom ekspozycji. W każdej z nich pojawi się motyw mobilności odnoszący się do natury, ludzi, idei, kultury, technologii czy współpracy międzynarodowej.
W strefie pierwszej, Poland. Inspired by nature, jeszcze przed wejściem do pawilonu Polski, zwiedzający poznają bogactwo natury oraz atrakcyjność turystyczną naszego kraju. Znajdą się tu m.in. prezentacje rodzimego krajobrazu w interpretacjach m.in. ilustratorów, plakacistów, poetów i typografów. W strefie drugiej, Poland. A home for creativity, Polska zostanie ukazana jako otwarty i gościnny dom kreatywności. Jego manifestacją będzie multimedialna instalacja „Polski Stół”, która stanie się miejscem międzykulturowego spotkania oraz powitania gości. W strefie Poland. Spirit of ingenuity zwiedzający będą mogli poznać najbardziej spektakularne sukcesy Polaków w dziedzinie szeroko rozumianej nauki i sztuki, a w strefie Poland. Land of plenty – różnorodność polskich regionów oraz działalność partnerów instytucjonalnych. W ostatniej strefie, Poland. Landscapes of creativity, goście zostaną zaproszeni do współtworzenia polskich „pejzaży kreatywności”. Powierzchnia użytkowa pawilonu Polski na Expo w Dubaju wynosi ponad 2 tys. m².
Za design i koncepcję gromadzenia doświadczeń przez gościa pawilonu Polski podczas ścieżki zwiedzania, a także produkcję wszystkich materiałów multimedialnych odpowiedzialne jest konsorcjum Science Now, Stellar Fireworks i Tellart. Jest ono również pomysłodawcą „Polskiego Stołu” i strefy V Poland. Landscapes of creativity.

Polska na światowych wystawach Expo: historia
Pierwsza międzynarodowa wystawa, na której poszczególne kraje prezentowały swój dorobek kulturalny, naukowy i techniczny odbyła się w 1851 roku w Londynie. Pozostająca pod zaborami Polska nie miała swojego pawilonu narodowego, pokazywaliśmy się jednak pod flagami innych państw, często zdobywając też nagrody i wyróżnienia. Już na pierwszej wystawie w Londynie warszawski zegarmistrz Izrael Staffel otrzymał złoty medal za maszynę rachunkową pozwalającą na dodawanie, odejmowanie, mnożenie, dzielenie, potęgowanie oraz obliczanie przybliżonej wartości pierwiastków kwadratowych. Na paryskiej wystawie w 1855 roku nagrodzono prace malarza Henryka Rodakowskiego, który wystąpił z ramienia Francji, a na wiedeńskiej, w 1873 roku, m.in. Jana Matejki i Wojciecha Gersona.
Po raz pierwszy Polska wystąpiła samodzielnie w 1933 roku, a już cztery lata później, w Paryżu, zdobyła aż 78 nagród grand prix oraz wiele złotych, srebrnych i brązowych medali. Po wojnie przez blisko 50 lat nie braliśmy udziału w wystawach światowych, a w tym czasie bardzo zmienił się ich charakter. Od końca lat 80. służą przede wszystkim budowaniu pozytywnego wizerunku poszczególnych państw. Wyraźnie z Wystawy Światowej zniknęła prezentacja rozwoju technologicznego oraz innych „twardych” treści, która leżała u podstaw idei Expo. Zajmują się tym obecnie wystawy specjalistyczne, podczas gdy Wystawa Światowa została zdominowana przez marketing – i to jest duch naszych czasów, możemy przeczytać na stronie polskiego Expo.
Czytaj też: EXPO jednak w Łodzi! |
Choć ponownie zaprezentowaliśmy się już w Sewilli w 1992 roku, a sześć lat później w Lizbonie, to dopiero w 2000 roku na Expo w Hanowerze wybudowaliśmy pierwszy po 1939 roku pawilon narodowy. Obiekt powstał według konkursowego projektu Wojciecha Obtułowicza z zespołem, a nasza ekspozycja pod względem oglądalności zajęła wówczas czwarte miejsce („A-m” 6/00). Dużą popularnością cieszył się też pawilon Polski na Expo 2005 w Aichi, zaprojektowany przez biuro Ingarden i Ewý („A-m” 7/05), oraz w Saragossie w 2008 roku (budynek autorstwa pracowni KIPP Projekt zdobył trzecią nagrodę w kategorii najatrakcyjniejszych pawilonów). Największy frekwencyjny sukces osiągnęliśmy jednak dotychczas na Expo 2010 w Szanghaju. Pawilon projektu warszawskiego biura WWAA odwiedziło 8 milionów gości, a wystawa zdobyła srebrny medal za kreatywność programową i spójność z tematem przewodnim („A-m” 9/10).



co tydzień nowa porcja najświeższych architektonicznych newsów z Polski i ze świata!