Spis treści
- Szkoła na warszawskiej Białołęce. Boisko na dachu i "bryła w drzewach"
- Szkoła w Rudzie Śląskiej. Modułowy kampus na planie szachownicy
- Szkoła w Gdańsku interpretowana jest jako „miejskie wzgórze”
- Szkoła we Wrocławiu przy ul. Cynamonowej. Biel, lastryko i drewno
- Szkoła na Mokotowie. Inspiracją były szkoły skandynawskie
- Co przyniesie przyszłość? Nową szkołę na Białołęce zaprojektują JEMS-i
Projektowanie szkół to zawsze wyjątkowe wyzwanie. Przestrzeń edukacyjna musi sprostać wielu wymaganiom – od funkcjonalności i bezpieczeństwa, przez komfort użytkowania, aż po efektywność energetyczną i dostępność dla wszystkich dzieci. Szkoła często staje się także charakterystycznym punktem okolicy, który kształtuje wrażenia mieszkańców i wpływa na otoczenie. Jej forma sama w sobie może edukować, pokazując, jak budować z poszanowaniem kontekstu, zieleni i zasad projektowania architektonicznego. Istotne są też detale i kolorystyka – pozwalają one na tworzenie przestrzeni przyjaznej, uniwersalnej i inspirującej, odpowiadającej potrzebom dzieci w różnym wieku. Jak współcześnie projektuje się polskie szkoły?
Szkoła na warszawskiej Białołęce. Boisko na dachu i "bryła w drzewach"
Konkurs na projekt szkoły podstawowej na warszawskiej Białołęce ogłoszono na początku 2020 roku. Zwyciężyła pracownia Bujanowki Architekci, proponując budynek prosty w formie i głęboko zakorzeniony w kontekście miejsca. Szkołę otwarto w 2024 roku. Dwukondygnacyjna bryła z szarej cegły mieści 32 klasy dla uczniów I–VIII i cztery oddziały przedszkolne, w tym integracyjny. Obiekt zaprojektowano na 900 uczniów, a jego program uzupełniają zielone dziedzińce, boisko na dachu, zespół boisk zewnętrznych, plac zabaw i parking.
Czytaj także: Zatopiona w zieleni szkoła w Białołęce zachwyca internautów. Jest najnowocześniejsza w Polsce. Projekt: Piotr Bujnowski.
Jak przyznają architekci, trudności zaczęły się już na etapie konkursu. Architekci musieli dostosować układ do istniejącego drzewostanu i ukształtowania terenu, tak by nie naruszyć kilkunastu starych dębów. W efekcie bryłę wpisano pomiędzy drzewa, rezygnując z geometrycznej regularności na rzecz harmonii z krajobrazem. Zaowocowało to wrażeniem, że budynek stoi tu od dawna.
i
Projekt wymagał rozdzielenia funkcji. Poszczególne części - przedszkole, klasy młodsze, klasy starsze - mają swoje indywidualne wejścia, place i ogrody. Centralny hall spaja całość i stanowi jednocześnie serce całego założenia. Wnętrza wyposażono w praktyczne rozwiązania: w każdej klasie są szafki i umywalki, a sale od strony dziedzińców chronią sterowane elektrycznie zasłony. Na polanie przy lesie zaplanowano zieloną klasę, która umożliwia prowadzenie zajęć na świeżym powietrzu.
i
Szkoła w Rudzie Śląskiej. Modułowy kampus na planie szachownicy
Szkoła Podstawowa nr 17 w Rudzie Śląskiej to realizacja grupy TKHolding. Autorami koncepcji są architekci z pracowni Hornik Chmura Architektura.
Poprzednia placówka jeszcze niedawno mieściła się w prefabrykowanym budynku z czasów PRL-u. Lata eksploatacji górniczej prowadzonej pod jej fundamentami sprawiły jednak, że konstrukcja budynku została poważnie zdeformowana. Remont nie miał sensu - konieczne było wzniesienie zupełnie nowego obiektu, zdolnego sprostać wciąż aktywnym i nieprzewidywalnym ruchom gruntu.
Architekci zaproponowali rozwiązanie nietypowe: modułowy kampus o rozproszonej strukturze, rozplanowany w formie szachownicy. Każda sala lekcyjna stała się niezależnym, parterowym segmentem z własnym zielonym atrium. Taki układ zapewnia dostęp do światła dziennego i kontakt z naturą, a przede wszystkim pozwala łatwo reagować na ewentualne deformacje podłoża: pojedynczy moduł można skorygować, przemieścić czy podnieść, czego nie dałoby się zrobić w przypadku masywnego, wielokondygnacyjnego gmachu. Całość spaja podłużny pawilon wzdłuż ulicy, mieszczący administrację, stołówkę, świetlicę, przedszkole i szatnie.
i
Decyzja o rozproszonej formie okazała się nie tylko technicznie uzasadniona, lecz także wartościowa dydaktycznie - zamiast dominującego gmachu powstało założenie urbanistyczne w skali dostosowanej do dziecka, z kameralnymi wnętrzami, zielonymi dziedzińcami i przestrzenią, którą można eksplorować w ruchu. Szkołę otwarto w 2024 roku.
Szkoła w Gdańsku interpretowana jest jako „miejskie wzgórze”
Projekt otwartej w 2025 roku szkoły na Morenowym Wzgórzu świadomie wykorzystuje spadek działki: od południa budynek otwiera się na panoramę miasta i otaczającą zieleń, podczas gdy od północy parter został częściowo schowany pod ziemią. Ograniczyło to wizualną skalę obiektu i zapewniło odpowiednie doświetlenie sąsiednich zabudowań. Za projekt szkoły odpowiadają dwa zaprzyjaźnione biura: 2L Architects z Wilna i Firma Projektowo-Budowlana APB z Sopotu.
Czytaj także: Szkoła w kolorze terakoty i szampana. "Gimnastyka" dobiegła końca, na Morenowym Wzgórzu powstała nowa placówka
Bryła szkoły jest klarowna i zwarta - trzy części otaczają wewnętrzny dziedziniec. Tworzą ją: parterowa galeria, dwukondygnacyjny segment północny i hala sportowa po stronie zachodniej. Kompozycja współgra z rzeźbą terenu, a w zestawieniu z sąsiednimi budynkami daje wrażenie „miejskiego wzgórza”. W elewacjach dominują odcienie terakoty, jasnego piasku i szampańskiego beżu, które nawiązują do naturalnych barw gliny i dachów w okolicy.
Różnorodne przestrzenie we wnętrzu sprzyjają zarówno nauce w skupieniu, jak i aktywności. Naturalne światło wpada z trzech stron, a układ pomieszczeń podporządkowano logice funkcji i rytmowi dnia. Główne przestrzenie wspólne, jak stołówka, biblioteka czy zielony dziedziniec, znajdują się na parterze. Sale lekcyjne rozmieszczono przy zewnętrznych ścianach i od strony dziedzińca, co zapewnia optymalne doświetlenie. Sala gimnastyczna wraz z zapleczem technicznym została ukryta poniżej poziomu gruntu.
i
W projekcie szkoły przewidziano panele fotowoltaiczne, system retencji i wykorzystania wody szarej, ogrody deszczowe, otwarty zbiornik retencyjny i ponad sto nowych nasadzeń drzew i krzewów. Otoczenie podzielono na pięć stref. Od wschodu znalazło się zaplecze techniczne i parkingi, od zachodu boisko z bieżnią i siatką ograniczającą hałas. Centralny plac, miejsce spotkań i szkolnych uroczystości, sąsiaduje z terenem zielonym przeznaczonym na lekcje plenerowe. Południowa część działki pozostała rezerwą pod przyszłą rozbudowę.
Szkoła we Wrocławiu przy ul. Cynamonowej. Biel, lastryko i drewno
Otwarty w 2024 roku zespół szkolno-przedszkolny na wrocławskiej Lipie Piotrowskiej (proj. Maćków Pracownia Projektowa) tworzą cztery bryły wpisane w układ okolicznych ulic. Dwie z nich mieszczą sale lekcyjne, kolejne – halę sportową od strony ul. Cynamonowej i przedszkole od ul. Melisowej – obrócono o kilkanaście stopni, by dopasować zabudowę do nieregularnych działek. Tak ukształtowana forma definiuje przestrzeń zewnętrzną: publiczny plac wejściowy, półpubliczne tarasy przy placu zabaw i boisku oraz skwery wypełnione zielenią i parkingami o przepuszczalnej nawierzchni.
Wnętrza oparto na prostym układzie z centralnym „placem”, od którego rozchodzą się szerokie korytarze z rzędami szafek i patia. Powstała sekwencja przestrzeni sprzyjających życiu społecznemu uczniów, choć potencjał ten nie został w pełni wykorzystany. Dominuje oszczędna kolorystyka – biel, lastryko, drewno i zielonkawoszare detale. Charakter nadają bordowe drzwi z okrągłymi oknami, betonowe prefabrykowane klatki schodowe i odsłonięte instalacje, które tworzą elegancką, industrialną estetykę.
i
Szkoła na Mokotowie. Inspiracją były szkoły skandynawskie
Nowa szkoła podstawowa przy ul. Konstruktorskiej na Mokotowie została otwarta we wrześniu 2025 roku. Trzykondygnacyjny obiekt powstał dzięki współpracy Grupy Echo Investment i władz miasta - inwestor w zamian za zgodę na budowę osiedla Modern Mokotów sfinansował całą inwestycję. Szkoła mieści sale dla 450 uczniów, bibliotekę, stołówkę i nowoczesną salę gimnastyczną.
Architekci z WWAA zaprojektowali przestrzeń klas w formie klastrów – po trzy sale wychodzące na wspólną, niewielką przestrzeń rekreacyjną. Układ może być rocznikowy lub mieszany, w systemie inspirowanym szkołami skandynawskimi. Każda grupa ma własną strefę do odpoczynku, a wspólne pomieszczenia – hol, stołówka, biblioteka - spajają całe środowisko uczniów. Projekt uwzględnia rozwiązania proekologiczne, m.in. panele fotowoltaiczne i system wykorzystania wody szarej do spłukiwania toalet i podlewania zieleni. Szkoła stała się nową siedzibą istniejącej SP nr 119 im. 3. Berlińskiego Pułku Piechoty i od pierwszego dnia funkcjonowania przyjmuje uczniów.
i
Równolegle w sąsiedztwie powstaje osiedle Modern Mokotów - w pierwszym etapie trzy budynki z 1600 mieszkaniami, zielonymi dziedzińcami i przestrzenią usługową, zaprojektowane przez BBGK Architekci, tworząc spójne połączenie edukacji i miejskiego życia.
Co przyniesie przyszłość? Nową szkołę na Białołęce zaprojektują JEMS-i
Konkurs na projekt szkoły podstawowej na Białołęce wygrała pracownia JEMS Architekci. Działka o powierzchni 2,55 ha, dotąd zajęta przez dawne zabudowania PGR Lewandów i prowizoryczne magazyny, wymaga całkowitej rozbiórki istniejących obiektów. Nowa szkoła ma pomieścić 24 oddziały klas I–VIII oraz 8 oddziałów specjalnych z zapleczem terapeutycznym, a także boiska, place zabaw, tereny rekreacyjne i parkingi, w tym podziemne.
i
Projekt odpowiada na wszystkie te wymagania, kładąc nacisk na efektywność energetyczną i rozwiązania niskoemisyjne. Elewacje utrzymano w stonowanej kolorystyce, a dachy i ich załamania obsadzono zielenią, co pozwala harmonijnie wpisać bryłę w krajobraz. Architekci podkreślają społeczny charakter inwestycji – szkoła została pomyślana jako lokalne centrum życia, miejsce edukacji, integracji i wspólnoty. Koncepcja JEMS łączy prostotę formy z ambicją stworzenia budynku, który nie tylko spełnia wymagania planu miejscowego, ale przede wszystkim odpowiada na realne potrzeby mieszkańców.