Nazwa obiektu | Wielofunkcyjny dworzec autobusowy Rosa Parks Transit Center |
Adres obiektu | 1310 Cass Avenue, Detroit, USA |
Autorzy | Parsons Brinckerhoff |
Inwestor | Detroit Department of Transportation |
Powierzchnia zabudowy | 2400.0 m² |
Data realizacji (koniec) | 2009 |
Koszt inwestycji | 22,5 mln dolarów |
Bankructwo Detroit jest tylko kolejnym etapem trwającego od lat 70. ubiegłego wieku procesu upadku miasta. Problemy amerykańskiego przemysłu motoryzacyjnego i likwidacja miejsc pracy w mieście leżą u źródeł problemu. Do obecnego kryzysu miasta przyczyniła się także zmiana struktury społecznej mieszkańców, spadek liczby mieszkańców miasta i pustoszejące centrum pogłębiły problem. Od 2008 roku wartość nieruchomości w Detroit spadła nawet o połowę, a liczba mieszkańców wciąż się zmniejsza. Władze miasta od lat próbowały – nieskutecznie – walczyć z kryzysem. Jednym z elementów planu modernizacji było stworzenie sprawnego systemu komunikacji miejskiej. W ramach nowej inwestycji zrealizowany został wielofunkcyjny dworzec autobusowy Rosa Parks Transit Center. Nowoczesna architektura budynku miała stanowiąc zapowiedź oczekiwanej zmiany na lepsze. Najbardziej charakterystycznym elementem obiektu jest zadaszenie. Rozpięty na stalowym rusztowaniu elastyczny materiał układa się w szereg siedmiu lejkowatych sklepień. Dworzec dysponuje 15 stanowiskami dla autobusów, znajduje się przy trasie przebiegającej po estakadzie kolejki, mieści się przy nim także postój taksówek. Wewnątrz budynku dworca zaplanowano pomieszczenia biurowe, kasy, kawiarnię i toalety, w przyszłości powstać ma na nim również niewielki posterunek policji - bardzo pożadany w mieście przodującym w amerykańskich rankingach przestępczości. Posadzki w budynku wykonano z barwionego w masie betonu, zaś we wnętrzach zastosowano bloki betonu wykończonego tak, by przypominał naturalny, cięty kamień. Projekt dworca przygotowało biuro Parsons Brinckerhoff. Źródło:re-actor.net