Zaślepka na obiekt leadowy Architektura

i

Autor: Archiwum Architektury

Architektura i urbanistyka dla gimnazjalistów. Zniknie luka w powszechnym systemie edukacji? Projekt Izby Architektów RP

2013-03-12 12:45

W 2013 roku dwanaście polskich szkół gimnazjalnych i licealnych objętych zostanie pilotażowym programem Kształtowanie przestrzeni, realizowanym przez Izbę Architektów RP. W ramach projektu uczniowie brać będą udział w zajęciach z zakresu architektury i urbanistyki, praktycznie nieobecnych dotąd na tych szczeblach edukacji

Program edukacji architektonicznej Kształtowanie Przestrzeni

i

Autor: Archiwum Architektury

Celem projektu jest zapoznanie uczniów z podstawowymi informacjami na temat architektury, przestrzeni publicznej, urbanistyki. W ostatnich latach przedsięwzięcia tego rodzaju realizowane były przez muzea i galerie, stowarzyszenia, grupy miejskich aktywistów, działających przede wszystkim w dużych miastach, rzadziej w mniejszych ośrodkach - jak Fundacja Form i Kształtów, prowadząca swoje programy w Łowiczu i Chełmnie. Brak jednak systemowego rozwiązania, które pozwoliłoby wprowadzić problematykę architektoniczną do szkolnego programu, w którym dotąd uczeń mógł co najwyżej zetknąć się z informacjami na temat dawnych stylów architektonicznych w ramach przedmiotu wiedza o kulturze.

Kształtowanie przestrzeni stanowi adaptację irlandzkiego wzorca do polskich warunków. Sformułowanie programu edukacyjnego trwało przeszło dwa lata; zainteresowanie udziałem projekcie wyraziło dwanaście szkół ponadpodstawowych z całego kraju; w zajęciach w pierwszym etapie udział weźmie 300 uczniów. Prowadzący zajęcia nauczyciele mogą wybrać jedne z trzech modułów tematycznych, z których każdy obejmuje 10 godzin zajęć. Mój dom; to wprowadzenie do projektowania i aranżacji wnętrz oraz architektury budowli Dzielnica, moduł, wieś, metropolia; zajęcia z pogranicza urabanistyki i scojologii, prezentuja przykłady i rolę spełnianą przez przestrzenie publiczne,Historia architektury; prezentacja stylów architektonicznych; niewykluczone, że ta część projektu, jako najbardziej związana z wymaganiami programowymi w szkole, cieszyć się będzie największą popularnością. Pomysłodawcy projektu mają nadzieję, że ...wyniesione z tych rozważań wnioski stanowią punkt wyjścia dla dalszego badania szeregu społecznych, środowiskowych, technicznych i estetycznych zagadnieńzwiązanych z architekturą oraz środowiskiem zbudowanym. Uczniowie przyglądają się różnym rodzajom budynków oraz terenów zabudowanych. Następnie, badają problemy związane z planowaniem, projektowaniem, użyciem materiałów, technologią budowy, konserwacją oraz utrzymywaniem budynków w Polsce jak również w innych społecznościach - oraz w innych epokachPrzygotowany przez Izbę Architektów RP program zawiera komplet scenariuszy lekcji przygotowanych dla nauczyciel wraz z arkuszami informacyjnych i arkuszami pracy, rozdawanymi uczniom w trakcie zajęć, wskazówkami dotyczącymi budowy modeli i przygotowania rysunków, aż po przykładowy projekt dyplomu. Cykl spotkań zakończony jest przygotowaniem przez uczniów projektów. Zrealizowane przez uczniowskie zespoły prace rywalizować będą w konkursie, a najciekawsze z nich zostaną nagrodzone i zaprezentowane w trakcie kolejnej edycji wystawy Plany na przyszłość. Izba Architektów ogłosiła także odrębny konkurs na najlepszą prezentację podsumowujacą zajęcia; w konkursie uczestniczyć mogą uczniów biorący udział w programie.Pilotażowy projekt edukacyjny ma stać się podstawą programu wprowadzonego do oferty edukacyjnej szkół ponadpodstawowych. To kolejne inicjatywa podejmowana przez Izbę; Zespół do Spraw Edukacji Dzieci i Młodzieży od 2011 roku realizuje przedsięwzięcia, których celem jest przygotowanie przyszłych twórców, a przede wszystkim odbiorców architektury.