Handel miejski, ulice handlowe - brakująca formuła w centrach miast

i

Autor: Archiwum Architektury Galeria Eurovea w Bratysławie, szkic Marka Tryzybowicza

Handel miejski, ulice handlowe - brakująca formuła w centrach miast

2016-01-04 14:11

Ulice handlowe - brakująca formuła w centrach miast. Poszukiwanie wspólnej wizji to dyskusja o handlu miejskim z udziałem profesjonalistów branży nieruchomości, planowania przestrzennego, architektury i przedstawicieli miasta. Konferencji towarzyszy wystawa szkiców Marka Tryzybowicza.

Jak zmienia się sceneria i scenografia kupowania? Jakie wyzwania stoją przed projektantami przestrzeni handlowych? W obliczu globalizacji, która metaforycznie kurczy nasz świat, tracimy wyróżniające nas elementy identyfikacji kulturalnej. Nasze miasta i ich centra, ulice i place coraz bardziej się do siebie upodabniają. Komercyjne modele biznesowe i odzwierciedlające je schematy przestrzenne kształtują istniejące i powstające dopiero budynki. Naturalnie rozwinięta i wielowiekowa tkanka miejska zastępowana jest przez replikowane na masową skalę struktury, w których wyrażają się współczesne formuły planowania organizacji handlu. Ta ewolucja oferuje jednak również możliwości. Tworząc nowoczesne struktury usługowe w odpowiedzi na oczekiwania komercyjne, urbaniści, architekci i inwestorzy mogą, inspirując się i czerpiąc z przeszłości, stosować jednocześnie nawet najbardziej śmiałe i atrakcyjne społecznie modele projektowe.

Model handlu oparty o formułę Ulicy Handlowej złożonej z międzynarodowych i lokalnych marek może się bardzo dobrze rozwinąć w ramach lokalnego kontekstu, tworząc unikalny charakter i nastrój miejsca. Z kolei nowoczesne modele handlowe Zabudowy Mieszanej, usytuowane w centrach miast, mogą w konstruktywny sposób oddziaływać na lokalne otoczenie społeczne i środowisko. Oba modele mogą stanowić pozytywny i specyficzny lokalnie wymiar ewoluującej urbanistycznej struktury. Odpowiedzialność za to, aby tak się stało, leży w rękach komercyjnych inwestorów, administratorów miast i projektantów. Kryteria ewaluacji i wytyczne planistyczne do nowopowstających komercyjnych interwencji urbanistycznych powinny podkreślać zintegrowanie projektu z kontekstem otoczenia, jego pozytywny wkład w urbanistyczny układ i indywidualną specyfikę miejsca. Komercyjne i publiczne oczekiwania - choć powinny zostać spełnione, nie powinny zwalniać projektantów z poszukiwania i stosowania kreatywnych, wrażliwych architektonicznie i urbanistycznie odpowiedzi.

Współczesny model wielkoskalowego i wielofunkcyjnego obiektu handlowego jest dość uniwersalny i nie jest przypisany do konkretnego kontekstu geograficznego. Inwestorzy i praktykujący za granicą architekci-projektanci napotykają podobne komercyjne wyzwania w różnych częściach świata. Sprostanie im wymaga dużego szacunku dla lokalnej kultury i otwartego umysłu aby zrozumieć fizyczny i duchowy kontekst miejsca zarówno przed jak i w trakcie procesu projektowania nowej zabudowy w centrum miasta.

Głos w dyskusji zabiorą m. in.:

Marek Mikos, Dyrektor, Biuro Architektury i Planowania Przestrzennego, Urząd Miasta Stołecznego Warszawa

Tomasz Lisiecki, Prezes Zarządu, TriGranit Development Polska (TBC)

Leszek Sikora, Dyrektor Zarządzający, ECE Projektmanagement Polska (TBC)

Brian Jenkins, Dyrektor Zarządzający, King's Street Retail Properties

Brian Patterson, Managing Partner at White Star Real Estate

Marcin Materny, Dyrektor Działu Centrów Handlowych Echo Investment S.A.(TBC)

Mgr inż. Grzegorz Buczek, Architekt, Katedra Projektowania Urbanistycznego i Krajobrazu Wiejskiego, Politechnika Warszawska

Dr hab. inż. arch. Piotr Lorens, Prezes TUP (TBC)

Marek Tryzybowicz, Partner, Bose International Planning and Architecture

W dyskusji poruszone zostaną m. in. następujące zagadnienia:

. Handel miejski wraz z zabudową biurową, mieszkaniową oraz funkcjami kultury - kluczowe komponenty kształtujące atmosferę śródmiejskich przestrzeni publicznych; oczekiwania społeczne, inwestycyjne i administracyjne.

. Oczekiwany charakter Miejskich Przestrzeni Publicznych - co możemy zrobić razem?

. Zrozumienie i pogodzenie oczekiwań inwestycyjnych i publicznych - jaka wizja miasta naszych marzeń? Punkt widzenia Projektanta, Urbanisty, Inwestora, Architekta Miasta.

. Śródmiejski charakter zabudowy miasta - obszary współdziałania w świadomym kreowaniu przestrzeni miejskiej.

. Rewitalizacje obszarów śródmiejskich - obszary współdziałania podmiotów publicznych i komercyjnych.

Program:

14.00 - rejestracja gości

14.15 - otwarcie konferencji, powitanie gości

14.20-14.40 - prelekcja Marka Tryzybowicza "Ulice handlowe - brakująca formuła w centrach miast. Poszukiwanie wspólnej wizji" - tytułem wstępu do dyskusji

14.45-16.15 - dyskusja z udziałem zaproszonych gości i uczestników konferencji

16.00 - otwarcie wystawy szkiców Marka Tryzybowicza "Koncepcje architektoniczne"

Język konferencji: polski i angielski

Miejsce:

14 stycznia 2016, godz. 14.00 Dom Kultury PROM, Saska Kępa ul. Brukselska 23, Warszawa

R.S.V.P. do 11 stycznia 2016: m.szymanska@bosearchitects.com;Tel. +48 664 948212