Wystawa Marzenie i rzeczywistość. Gmach Muzeum Narodowego w Warszawie poświęcona jest historii planowania i budowy siedziby najważniejszego, najbardziej monumentalnego warszawskiego muzeum, które oddano do użytku w 1938 roku.
Gmach Muzeum Narodowego w Warszawie – widok dziedzińca głównego w kierunku frontowego wejścia do Muzeum (pawilon III), Fot. Czesław Olszewski, 1938/MNW
Zobaczymy na niej przedwojenne projekty budynku oraz prace z kolejnych konkursów, w tym z tego z 1926 roku, w którym ostatecznie wyłoniono koncepcję Tadeusza Tołwińskiego. Ekspozycja, pokazująca także obowiązujące w latach 20. i 30. trendy w architekturze gmachów publicznych, ma dać odpowiedź na pytanie, dlaczego wygrał właśnie ten projekt. Ponownie otwiera też wielokrotnie już podejmowaną dyskusję o konieczności rozbudowy warszawskiego muzeum.
W holu stołecznego Muzeum Narodowego na dwa dni zagości dziwny ogród. Na oczach widzów stworzą go młodzi artyści skupieni wokół Koła Naukowego SOKi warszawskiej ASP.
Przestrzeń podzielona jest na trzy części. Każda z nich reprezentuje jedną z trzech kultur: dworską, religijną i miejską. Na nowo wyeksponowano kolekcje europejskiego i staropolskiego rzemiosła oraz malarstwa i rzeźby – pisze Dominika Olszyna.
Marzyliśmy, żeby od strony ul. Książęcej wybudować nowy gmach Muzeum Narodowego. Planowaliśmy, że pomieści cały dział edukacji, łącznie z dużą salą odczytową, salami warsztatowymi, wydzieloną częścią dla dzieci i salami na wystawy czasowe – o współczesnych zadaniach muzeum i o tym, jak zmieniają się dziś oczekiwania publiczności z Agnieszką Morawińską, dyrektor instytucji, rozmawia Tomasz Żylski.
W 1971 roku powstał wizjonerski projekt połączenia Muzeum Narodowego w Warszawie z Zalewem Zegrzyńskim za pomocą tzw. Trasy M-Z, wzdłuż której zamierzano prezentować prace współczesnych artystów. Na jej krańcu planowano zaś wzniesienie filii muzeum. Sztuka miała opuścić zamknięty gmach i stać się częścią życia. Zorganizowana po 40 latach wystawa w Muzeum Narodowym w Warszawie pokazała, że lata 70-te w polskiej architekturze, to nie tylko osiedla z wielkiej płyty, lecz także bezkompromisowe wizje, które powstawały równolegle do projektów rysowanych przez takie grupy jak choćby Archizoom czy Superstudio.
18 maja, podczas inauguracji Jubileuszu 150-lecia MNW zaprezentowane zostaną zaaranżowane na nowo wnętrza Muzeum: Galeria Sztuki XIX Wieku, Galeria Dawnego Malarstwa Europejskiego oraz Galeria Dawnego Portretu Staropolskiego i Europejskiego