Architektura MuratorWydarzeniaNagroda Polski Cement w Architekturze

Nagroda Polski Cement w Architekturze

Dwie równorzędne nagrody w XIX edycji konkursu „Polski Cement w Architekturze” otrzymały pracownie Biuro Projektów Lewicki Łatak za Tunel Aerodynamiczny Flyspot oraz Konior Studio za siedzibę NOSPR w Katowicach.

Nagroda Polski Cement w Architekturze
Budynki nagrodzone w XIX edycji konkursu Polski Cement w Architekturze - od lewej: NOSPR w Katowicach projektu Konior Studio oraz Tunel Aerodynamiczny Flyspot projektu Biuro Projektów Lewicki Łatak

Konkurs "Polski Cement w Architekturze" jest organizowany od 1997 roku przez spółkę Polski Cement – obecnie Stowarzyszenie Producentów Cementu oraz Stowarzyszenie Architektów Polskich. Celem konkursu jest pokazanie możliwości twórczego użycia technologii betonowej w budownictwie. Cel ten realizuje się poprzez coroczny wybór najlepszych realizacji wykonanych z użyciem żelbetu. W XIX edycji konkursu na najlepszą realizację architektoniczną z użyciem technologii żelbetowej, wykonaną i przekazaną do użytku do końca 2014 r., spośród 23 nadesłanych prac, jury wybrało dwie, które otrzymały równorzędną pierszą nagrodę.

Pierwszą z nich za Tunel Aerodynamiczny, Mory (Flyspot Warsaw) w Gminie Ożarów Mazowiecki otrzymało Biuro Projektów Lewicki, Łatak z Krakowa.
Autorzy: Kazimierz Łatak, Piotr Lewicki
Współpraca Autorska: Mateusz Albricht, Mateusz Manecki, Begoña Herrera, Marek Sanecki
Inwestor: Aerotunel sp. z o. o. ska
Generalny wykonawca: Skb Development sp. z o.o. spółka komandytowa

Nagrodę przyznano za piękno i wyrazistą manifestację betonu, który tworzy spójną formalnie, konstrukcyjnie i funkcjonalnie wypowiedź architektoniczną.

Nagroda Polski Cement w Architekturze
Aerotunel, Mory (Flyspot Warsaw), Gmina Ożarów Mazowiecki, proj. Biuro Projektów Lewicki Łatak. Fot. Wojciech Kryński

Drugą równorzędną nagrodę za Siedzibę Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach otrzymała pracownia Konior Studio z Katowic.
Autor: Tomasz Konior
Współpraca Autorska: Aleksander Nowacki, Łukasz Homan, Paweł Barczyk, Łukasz Bonar, Dominik Czajkowski, Zbigniew Gierczak, Anna Jabłońska-Lisińska, Anna Jaszkaniec, Szymon Jawor, Marcin Jurkiewicz, Dominik Koroś, Katarzyna Leśniok, Michał Lipiec, Maciej Niewiadomski, Ewa Nowacka, Bartłomiej Pochopień, Marcin Piotrowski, Marcin Sikora, Adam Skrzypczyk, Henryk Struski, Jakub Świerzawski, Przemysław Tabor, Magdalena Tokarska, Andrzej Witkowski, Mariusz Wronowski, Piotr Zowada
Inwestor: Urząd Miasta Katowice
Wykonawca: Warbud S.A., Warszawa

Jury doceniło adekwatne i ekspresyjne zastosowanie technologii betonowej, użytej do wykonania sali koncertowej – głównego, najważniejszego elementu budynku NOSPR. Obecność betonu w przestrzeni architektonicznej wnętrza obiektu jest dominująca, odczuwalna i zauważalna z każdego miejsca budynku. Ograniczone środki wyrazu związane z zastosowaniem technologii betonowej pozwoliły na ukazanie „szlachetnego piękna tego surowego materiału”. W innowacyjny i kreatywny sposób uzyskano kontrast pomiędzy surową, zewnętrzną obudową sali – a jej miękkim, falującym wnętrzem.

Nagroda Polski Cement w Architekturze
Siedziba NOSPR, proj. Konior Studio. Fot. Daniel Rumiancew

Jury tegorocznej edycji przyznało dwa równorzędne wyróżnienia za obiekty:

Przebudowa i rozbudowa gmachu Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie Jems Architekci, Warszawa
Autorzy | Konkurs: Olgierd Jagiełło, Maciej Miłobędzki, Marcin Sadowski, Jerzy Szczepanik-Dzikowski, Marek Moskal, Aleksandra Targońska, Jan Damięcki
Fazy Pokonukursowe: Olgierd Jagiełło, Maciej Miłobędzki, Marcin Sadowski, Jerzy Szczepanik-Dzikowski, Aleksandra Targońska, Łukasz Kuciński
Współpraca Autorska: Maria Mermer, Grzegorz Artymiński, Marcin Zaremba, Łukasz Przybyłowicz, Bartosz Śniadowski, Maria Sipińska, Ewa Kozieł-Jurowska, Wojtek Kotecki Inwestor: Akademia Sztuk Pięknych W Warszawie Wykonawca: Dorbud S.A.

Wyróżnienie przyznano za prostotę w użyciu betonu jako materiału konstrukcyjnego, stanowiącego dyskretne tło dla artystycznych zdarzeń – w budynku znakomicie wpisanym w kontekst urbanistyczny miasta.

Nagroda Polski Cement w Architekturze
Akademia Sztuk Pięknych, Warszawa, proj. JEMS Architekci. Fot. Juliusz Sokołowski

Muzeum Tadeusza Kantora i Siedziba Ośrodka Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora | Cricoteka, Kraków Iq2 Konsorcjum: Nsmoonstudio Oraz Wizja, Kraków
Autorzy: Stanisław Deńko (Wizja sp. z o.o.), Piotr Nawara, Agnieszka Szultk (Nsmoonstudio sp. z o.o.)
Zespół projektowy: Sławomir Zieliński - Projektant Generalny, Tomasz Gomułka, Michał Marcinkowski, Marcin Kowalewski, Adam Wereszczyński, Marzena Surowiec-Dotoń, Monika Mackiewicz, Łukasz Skorek, Karol Grec, Katarzyna Ceran, Bartłomiej Łobaziewicz, Ewelina Siestrzewitowska Inwestor: Ośrodek Dokumentacji Sztuki T. Kantora ,,Cricoteka’’
Generalny wykonawca: P.B.P Chemobudowa-Kraków S.A.

Wyróżnienie przyznano za wykorzystanie technologii żelbetowej dla budowy ekspresyjnej formy architektonicznej. Betonowe „nogi” stanowiące podstawę do powstania konstrukcji o wyjątkowo skomplikowanym ustroju statycznym – są odniesieniem do postaci niosącej na swych barkach stół, co jak piszą autorzy – było inspiracją do budowy formy obiektu. Tym samym diagonalne, betonowe trzony klatek schodowych, stały się bazą dla stworzenia obiektu o bryle symbolicznej, będącej sceną i scenografią wydarzeń kulturalnych przy nabrzeżu Wisły, na krakowskim Podgórzu.

Nagroda Polski Cement w Architekturze
Muzeum Tadeusza Kantora i Siedziba Ośrodka Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora | Cricoteka, Kraków, proj. Iq2 Konsorcjum: Nsmoonstudio sp. z o.o. oraz Wizja sp. z o.o., Kraków

Przyznano również Nagrodę Specjalną za obiekt:
Europejskie Centrum Solidarności W Gdańsku Ppw Fort sp. z o.o., Gdańsk
Autor: Wojciech Targowski - Główny Projektant
Współpraca: Piotr Mazur, Antoni Taraszkiewicz, Paweł Czarzasty, Danuta Dębowska, Ewa Baranowska-Barendt, Michał Byczkowski, Roksana Czartopolska-Bętlejewska, Michał Grabowski, Agnieszka Gruda, Kalina Juchnevic, Natalia Landowska, Renata Łowin, Małgorzata Skrzypek-Łachińska, Ewa Staniszewska, Jakub Szych, Karolina Taraszkiewicz, Mateusz Targowski, Agnieszka Walulik, Małgorzata Zboińska
Inwestor: Miasto Gdańsk Inwestor
Zastępczy: Gdańskie Inwestycje Komunalne sp. z o.o.
Generalny wykonawca: Polimex-Mostostal Sa, Warszawa

Nagrodę Specjalną Stowarzyszenia Producentów Betonu Towarowego przyznano za formę konstrukcji ścian żelbetowych, odchylonych od pionu i niezależnych, które stanowią główną kompozycję bryły Muzeum.

Nagroda Polski Cement w Architekturze
Europejskie Centrum Solidarności - Gdańsk, projekt: Ppw Fort Sp. z o.o., Fot. Wojciech Kryński
Tagi:
Czy beton może być eko? Beton i żelbet są materiałami, których wytwarzanie powoduje ogromne obciążenie dla środowiska. Przyczyniają się do emisji gazów cieplarnianych, odpowiadają za zużycie wody i deficytowego w wielu rejonach piasku. W tym odcinku naszego cyklu Technologie architektury przyszłości zastanawiamy się co zrobić, by beton mniej szkodził naszej planecie i jaką rolę mają tu do odegrania architekci.
W trosce o betonowe dziedzictwo XX wieku: podsumowanie projektu Innova Concrete Dobiegł końca trwający cztery lata międzynarodowy projekt badawczy Innova Concrete, którego celem było opracowanie nowoczesnych metod konserwacji historycznych konstrukcji betonowych i żelbetowych z XX wieku. Wzięło w nim udział 29 instytucji z 11 krajów na całym świecie.
CARBS – Concrete Kinetics: projekt artystyczny Matter Design Concrete Kinetics (CARBS) to seria wydarzeń on-line przygotowanych przez studio Matter Design z Bostonu we współpracy z galerią AEDES i firmą CEMEX. W ramach projektu będzie można zobaczyć specjalnie opracowaną choreografię z wykorzystaniem megalitycznych elementów z betonu, każdy o wadze od 400 do 1800 kg.
Stone Garden / Bejrut Charakterystycznym elementem budynku jest rzemieślniczo wykończona fasada, na której zamontowano donice z typową dla Bejrutu roślinnością śródziemnomorską - pisze Radosław Stach.
Si to jedna z czterech kolekcji paneli z betonu architektonicznego firmy Conmere, które nasycono naturalnymi składnikami: glinem, krzemem, żelazem oraz wapniem. Możliwość łączenia czterech pierwiastków, sześciu wybarwień i 14 elementów pozwala na tworzenie autorskich kompozycji. Krzemowa kolekcja Si łączy zarówno wzory nieregularne jak i symetryczne.
Hala Stulecia we Wrocławiu wśród najważniejszych betonowych konstrukcji Europy Hala Stulecia bierze udział w międzynarodowym projekcie badawczym InnovaConcrete, którego celem jest opracowanie nowoczesnych metod konserwacji historycznych konstrukcji betonowych i żelbetowych. Obiekt został wytypowany jako przykład jednego z największych osiągnięć przedwojennego modernizmu.