17. biennale architektury w Wenecji odbędzie się w dniach 22 maja-21 listopada. Głównym kuratorem wystawy jest libański architekt Hashim Sarkis, dziekan Wydziału Architektury i Planowania w Massachusetts Institute of Technology (MIT), prowadzący Hashim Sarkis Studios (HSS), które swoje siedziby ma w Bostonie i Bejrucie. Nasze biennale pod hasłem „Jak będziemy żyć razem?” podkreślić ma istotną rolę architekta jako przyjaznego organizatora i kustosza umowy przestrzennej – pisze Hashim Sarkis w tekście kuratorskim. Polskę reprezentować będzie wystawa „Trouble in Paradise” opracowana przez kolektyw Prolog +1 w składzie: Mirabela Jurczenko, Bartosz Kowal, Wojciech Mazan, Bartłomiej Poteralski, Rafał Śliwa i Robert Witczak. Autorzy, we współpracy z projektantami z Europy, pokażą, jak istotnym elementem budowania wspólnoty w czasach narastających lokalnych i światowych kryzysów są obszary wiejskie. Teksty kuratorskie Hashima Sarkisa i grupy PROLOG +1 publikujemy w numerze 5/2021 | 17. biennale architektury w Wenecji |.
Reinterpretacja modernizmu: BUDCUD i A-A Collective na biennale w Wenecji 2021
Ale to nie jedyni Polacy zaproszeni do udziału w tegorocznej wystawie. Swoje projekty w ramach ekspozycji w pawilonie Węgier przygotowali m.in. architekci z krakowskiej pracowni BUDCUD (Mateusz Adamczyk i Agata Woźniczka) oraz z A-A Collective (Zygmunt Borawski, Martin Marker, Srdjan Zlokapa, Furio Montoli). Węgierska wystawa pod tytułem „Inność – odnowienie naszego modernistycznego dziedzictwa” poszukuje odpowiedzi na pytanie: jakie możliwości daje przyszłym architektom materialna spuścizna modernizmu? Zespół kuratorski poprosił 12 pracowni z Europy Środkowej i Wschodniej o zaproponowanie nowych funkcji dla 12 ikonicznych budynków Budapesztu, które powstały w drugiej połowie XX wieku. Architekci z BUDCUD wzięli na warsztat dawny dom meblowy Domus (proj. Antal Lázár i Péter Reimholz), przekształcając go w łaźnie miejskie, natomiast zespół A-A Collective przedstawił poetycką wizję przeobrażenia Krajowego Centrum Dystrybucji Energii Elektrycznej z lat 70. (proj. Csaba Virág) w opanowaną przez dziką roślinność trwałą ruinę.
Andrzej Gwizdała wśród kuratorów pawilonu Hiszpanii
Hiszpania po raz pierwszy ogłosiła otwarty konkurs na projekt wystawy w swoim pawilonie narodowym. Zwyciężyła propozycja polskiego architekta Andrzeja Gwizdały i jego trzech współpracowników z Teneryfy: Sofíi Piñero, Domingo J. Gonzáleza i Fernando Herrery. Kuratorzy wybrali 34 projekty ukazujące nowe sposoby wykonywania zawodu architekta, który – jak tłumaczą – ewoluował, aby dostosowywać się do wszystkich wymiarów i potrzeb stale zmieniającego się społeczeństwa. Pod hasłem „Niepewność” pawilon hiszpański prezentuje więc realizacje z tak na pozór odległych od architektury dziedzin jak muzyka, poezja, film, gry wideo, rolnictwo czy turystyka. W tym roku biennale architektury w Wenecji będzie wykorzystywać także formułę on-line. Oprócz licznych wydarzeń towarzyszących, większość pawilonów narodowych pokaże swoje wystawy również w sieci. Szczegółowy program i poszczególne prezentacje można znaleźć na platformie www.biennalepavilions.com.
Newsletter „Architektury-murator”co tydzień nowa porcja najświeższych architektonicznych newsów z Polski i ze świata!
Otwarcie pawilonu polskiego na biennale w Wenecji 2021
Hanna Wróblewska, dyrektor Zachęty — Narodowej Galerii Sztuki, a zarazem komisarz pawilonu Polski na biennale archietktury w Wenecji oprowadza po wystawie przygotowanej przez kolektyw PROLOG +1.