Makieta Zintegrowanego węzła przesiadkowego we Wrocławiu

i

Autor: Marcin Czechowicz Makieta Zintegrowanego węzła przesiadkowego we Wrocławiu

Zintegrowany Węzeł Przesiadkowy we Wrocławiu

2014-09-09 12:46

Formalnie część infrastruktury kolejowo-drogowej, w istocie miejska rzeźba informującą przyjezdnych, że znaleźli się na terenie nowo powstającej dzielnicy nowoczesnej europejskiej metropolii.

Nazwa obiektuZintegrowany Węzeł Przesiadkowy przy stacji Wrocław Stadion
Adres obiektuWrocław, al. Śląska 1
AutorzyMaćków Pracownia Projektowa, architekci Zbigniew Maćków (główny projektant), Piotr Wilk (architekt prowadzący), Jacek Brzezowski, Marta Firganek, Marek Kotowski, Piotr Krynicki
Współpraca autorskaArchitekt Miasta Piotr Fokczyński
Zespół projektowyDokumentacja budowlana i wykonawcza: architektura: Studio Architektoniczne Ozone, Czaus - Bernardi: Gianmaria Bernardi, Grzegorz Czaus, Agata Szewczyk, Lidia Mazur, Anna Banach, Michał Hermanowicz; konstrukcje: ZNTiW Inmost-Projekt; instalacje i sieci: Arcadis; współpraca: Maćków Pracownia Projektowa, Piotr Fokczyński
Generalny wykonawcaPrzedsiębiorstwo Budowlane FILAR
InwestorGmina Wrocław, Wrocławskie Inwestycje sp. z o.o.
Powierzchnia terenu23968.0 m²
Powierzchnia zabudowy5195.0 m²
Projekt2008
Data realizacji (początek)2010
Data realizacji (koniec)2011
Koszt inwestycji51 500 000 PLN

Nierównoległe linie, z których zbudowaliśmy bryłę węzła przesiadkowego, miały swoją genezę w zmultiplikowanych kierunkach dróg, torowisk, a także ścieżek pieszych i rowerowych. Ich zbieg oblekliśmy w strukturę płaszczyzn podporządkowanych asymetrii dachu, wynikającej z logiki potoków ludzkich, i rampie - intuicyjnie prowadzącej na stadion. Tak oto spróbowaliśmy opisać nowy, miejski krajobraz, wyrosły w miejscu bez przeszłości.

Zbigniew Maćków

Jedna z inwestycji przygotowanych specjalnie na mistrzostwa Europy w piłce nożnej w 2012 roku. To, że węzeł przesiadkowy w sąsiedztwie nowo wzniesionego stadionu na północno-zachodnich peryferiach Wrocławia otrzymał abstrakcyjną formę architektoniczną jest przede wszystkim zasługą architekta miasta Piotra Fokczyńskiego, który postanowił, iż w tak reprezentacyjnym miejscu nie można postawić standardowych stalowych wiat. Różne kierunki dróg, jakimi mieli tu przybywać kibice, zainspirował projektantów, by skomponować obiekt z nieregularnie przecinających się linii i przekrycia go asymetrycznym dachem. Powstał rzeźbiarsko ukształtowany, betonowy wiadukt łączący linię tramwajową na górnym poziomie ze stacją kolejową i krzyżującymi się drogami na dolnym. Obok podstawowej funkcji komunikacyjnej, pełni dodatkowo rolę tarasu widokowego: od strony torów betonowe ogrodzenie ukrywa przed naszym wzrokiem plątaninę dróg dojazdowych poniżej, tworząc precyzyjnie zaplanowany kadr ze stadionem jako dominantą.

Wykonawca makiety: Konrad Horsztyński, SMA makiety architektoniczne

Nagrody:

2009 Nagroda Leonardo w kategorii krajobraz, design miejski, rzeźba miejska, mała architektura na III Międzynarodowym Biennale Młodych Architektów w Mińsku

2011 Wyróżnienie specjalne w konkursie Nagroda Roku SARP

2012 Najlepsza Przestrzeń Publiczna w Polsce 2000-2012 w konkursie ŻYCIE W ARCHITEKTURZE

2012 Krótka lista w kategorii transport na Światowym Festiwalu Architektury w Barcelonie

2013 Krótka lista w konkursie o nagrodę Unii Europejskiej dla architektury współczesnej im. Miesa van der Rohe

Makieta Zintegrowanego węzła przesiadkowego we Wrocławiu

i

Autor: Marcin Czechowicz Makieta Zintegrowanego węzła przesiadkowego we Wrocławiu