Architektura MuratorWydarzeniaTak będą wyglądać kolejne stacje II linii warszawskiego metra

Tak będą wyglądać kolejne stacje II linii warszawskiego metra

Poznaliśmy wyniki konkursu na koncepcję trzech stacji na Bemowie i stacji postojowej Mory. Zwyciężyło konsorcjum firm AMC – Andrzej Chołdzyński i Biura Projektów „Metroprojekt”.

Tak będą wyglądać kolejne stacje II linii warszawskiego metra
Stacja Połczyńska, projekt: konsorcjum firm AMC – Andrzej Chołdzyński sp. z .o.o., AMC – Andrzej Chołdzyński sp. z .o.o. sp. komandytowa i Biura Projektów „Metroprojekt” sp. z .o.o.
Tagi:
Druga linia warszawskiego metra Projekt i realizacja centralnego odcinka drugiej linii metra w Warszawie to jedno z największych przedsięwzięć infrastrukturalnych ostatniej dekady w Europie. Cały proces trwał ponad 6 lat. Narzuca się jednak pytanie, czy ten niewątpliwy wysiłek został właściwie ukierunkowany? – o estetyce poszczególnych stacji oraz relacji między elementami naziemnej infrastruktury metra a przestrzenią publiczną piszą Krzysztof Domaradzki i Andrzej Bulanda. Ponadto Tomasz Żylski przypomina historię inwestycji i wyzwania, jakie stanęły przed architektami i wykonawcą.
Historia budowy II linii metra – o wyzwaniach, jakie stanęły przed architektami i wykonawcą Tomasz Żylski W założeniach konkursu na uproszczony projekt centralnego odcinka drugiej linii metra zapisano m.in. że zwycięzca przygotuje wielobranżowy projekt koncepcyjny oraz będzie sprawował nadzór autorski nad jego zgodnością z projektem budowlanym opracowanym przez wykonawcę.
Rozmowa z Andrzejem M. Chołdzyńskim, współautorem koncepcji II linii metra Jako zwolennika filozofii neoplatońskiej interesuje mnie architektura i sztuka dążąca do Absolutu – mówi Andrzej M. Chołdzyński, współautor koncepcji II linii metra.
Dwie stacje metra w Budapeszcie Stacje Fövám tér i Szent Gellért tér zlokalizowano na przeciwległych brzegach Dunaju, jedną w bezpośrednim sąsiedztwie zabytkowego budynku Uniwersytetu Korwina, drugą –u stóp góry Gellérta, w pobliżu Uniwersytetu Technologii i Ekonomii. To jednocześnie dwie najgłębiej posadowione stacje czwartej linii budapeszteńskiego metra. Zaproponowane w koncepcji architektonicznej rozpiętości i kąty powodowały konieczność zastosowania między innymi grubszego zbrojenia belek rozpierających zewnętrzne ściany szczelinowe. Wyzwaniem dla projektantów konstrukcji było takie jego ułożenie, by wylewany beton wypełnił całą przestrzeń elementu.
Komunikacja czy autorska kreacja - o centralnym odcinku II linii metra Andrzej Bulanda Wstępna koncepcja autorstwa Andrzeja Chołdzyńskiego i Wojciecha Fangora zapowiadała dzieło wyjątkowe, wnoszące dodatkową wartość do utylitarnych funkcji komunikacyjnych. Miał to być eksperyment oparty na idei pełnej integracji architektury i sztuk wizualnych znanej z czasów budowy dworca Śródmieście, a lansowanej ówcześnie przez projektantów wywodzących się z kręgów warszawskiej ASP i jej Zakładów Artystyczno-Badawczych – pisze architekt Andrzej Bulanda.
Metro sobie, miasto sobie - o centralnym odcinku II linii metra Krzysztof Domaradzki Druga linia miała być piękniejsza niż pierwsza. Ale metro to nie tylko wnętrza stacji, podziemne przejścia, perony czy pasaże handlowe. Jego architektura pojawia się również na powierzchni, w przestrzeni ulic i placów. Mój subiektywny przegląd stacji koncentruje się więc na relacji metro a przestrzeń publiczna stolicy – pisze architekt i urbanista Krzysztof Domaradzki.