Czeska Polka, którą każdy powinien znać. Galeria PLATO Roberta Koniecznego to architektoniczny must have

2025-01-17 14:35

Galeria PLATO Roberta Koniecznego to miejsce, które z łatwością można uwzględnić w planach wycieczkowych. Położona blisko autostrady, zachwyca unikalnym sposobem łączenia nowoczesności z historią. Dowiedz się więcej o realizacji, która znalazła się w finałowej siódemce nagrody Miesa van der Rohe.

Spis treści

  1. Stacja benzynowa, sklep odzieżowy i rzeźnia. Galeria PLATO nie od razu znalazła swoje miejsce
  2. Trzecie miejsce okazało się pierwszym. Wygrało Biuro KWK Promes
  3. Sztuka w galerii PLATO wychodzi na ulice 
  4. Nowoczesne materiały w zetknięciu z zabytkiem
  5. Alternatywa dla betonowej nawierzchni. Otoczenie galerii PLATO
  6. Finałowa siódemka nagrody Miesa van der Rohe i wyróżnienie od Dezeen
Spacer po Galerii PLATO z Robertem Koniecznym

Stacja benzynowa, sklep odzieżowy i rzeźnia. Galeria PLATO nie od razu znalazła swoje miejsce

PLATO Ostrava to pierwsza w Czechach galeria sztuki współczesnej w pełni finansowana przez władze miasta. Założona w 2013 roku, początkowo działała w nieczynnej stacji benzynowej, później w dawnym sklepie odzieżowym, a od 2018 roku mieści się w hali byłego marketu budowlanego Bauhaus o powierzchni niemal 5000 m².

Czytaj także: Robert Konieczny i jego ścieżka projektowania w trzech krokach. Poznaj "budynki + idee"

Hala w przeszłości była rzeźnią. Jej historia sięga lat 80. XIX wieku, kiedy to magistrat zdecydował o budowie nowoczesnej ubojni w bezpiecznej odległości od centrum miasta.

Galeria Sztuki Współczesnej PLATO w Ostrawie projektu KWK Promes z nominacją do Mies van der Rohe Awards

i

Autor: Jakub Certowicz

Trzecie miejsce okazało się pierwszym. Wygrało Biuro KWK Promes

Do czasów współczesnych w obrębie historycznego założenia zachowały się cztery budynki. Na ich przebudowę i adaptację władze Ostrawy w 2017 roku ogłosiły międzynarodowy konkurs architektoniczny.

Czytaj także: Robert Konieczny o warunkach pracy w polskiej architekturze, międzynarodowym uznaniu i architektonicznym marketingu

Zwyciężyła pracownia Petr Hájek Architekti z Pragi. Biuro KWK Promes Roberta Koniecznego zajęło dopiero trzecie miejsce, ale w wyniku późniejszych negocjacji z władzami miasta ostatecznie to ono podpisało kontrakt na modernizację rzeźni. Prace budowlane rozpoczęły się w czasie szczytu pandemii wiosną 2020 roku. 

Galeria Sztuki Współczesnej PLATO w Ostrawie projektu KWK Promes z nominacją do Mies van der Rohe Awards

i

Autor: Jakub Certowicz

Sztuka w galerii PLATO wychodzi na ulice 

Projekt Galerii Sztuki Współczesnej PLATO zachowuje historyczny charakter obiektu, traktując zniszczone mury i poczerniałą cegłę jako atut. Nowe wypełnienia z mikrobetonu, które znalazły się w otworach murów umożliwiają ich otwieranie. Dzięki temu wnętrze galerii zostaje połączone z otoczeniem budynku, umożliwiając sztuce „wyjście” w przestrzeń publiczną. Cytując redaktora archiweb.cz, Petra Šmídeka:

Najbardziej widocznym elementem są tu obracane ściany, a ich precyzyjne wykonanie mogła zapewnić tylko firma inżynieryjna. W budynku zamontowano ich sześć. Dwie z nich to główne wejścia, zaś pozostałe cztery mogą łączyć sale wystawowe z przestrzenią na zewnątrz. Najwyższa ściana ma ponad 6 m, a najszersza – prawie 6. Galeria nie ma więc jednego głównego wejścia, ale dwa – można tu się dostać zarówno od strony miasta, jak i przystanku kolejowego.

Galeria Sztuki Współczesnej PLATO w Ostrawie projektu KWK Promes z nominacją do Mies van der Rohe Awards

i

Autor: Jakub Certowicz

Architekci kierowali się dwoma podstawowymi założeniami: otwarciem ekspozycji na zewnątrz i maksymalną ochroną historycznego kompleksu. Jak pisała dla nas Justyna Swoszowska:

W rezultacie uzyskano budynek, w którym elementy stare dopełniają się z nowymi, a nie z nimi rywalizują. Te dodane we wnętrzu sprawiają wrażenie eksponatów. Schody i antresole meandrują w zabytkowej przestrzeni jak współczesne rzeźby.

Galeria Sztuki Współczesnej PLATO w Ostrawie projektu KWK Promes z nominacją do Mies van der Rohe Awards

i

Autor: Jakub Certowicz

Nowoczesne materiały w zetknięciu z zabytkiem

Beton i szkło równoważą surowość odsłoniętych, zabytkowych cegieł. Betonowe ściany nawiązują formą do ceglanych pierwowzorów, wyrażając szacunek dla dawnej architektury. Jednocześnie zaawansowane technologie obiektu wyraźnie wskazują na jego przyszłościowy charakter.

W tekście Galeria Sztuki Współczesnej PLATO w Ostrawie – projekt KWK Promes na shortliście Mies van der Rohe Awards prezentujemy więcej informacji o rozwiązaniach projektowych i wyzwaniach inżynieryjnych związanych z powstaniem galerii.

Galeria Sztuki Współczesnej PLATO w Ostrawie projektu KWK Promes z nominacją do Mies van der Rohe Awards

i

Autor: Jakub Certowicz

Alternatywa dla betonowej nawierzchni. Otoczenie galerii PLATO

W koncepcji postawiono na innowacyjne zagospodarowanie przestrzeni wokół galerii. Zadbano o to, żeby na zewnątrz budynku powstało przedłużenie przestrzeni wystawowych. Zamiast pierwotnie planowanej betonowej nawierzchni, zastosowano przepuszczalny materiał przypominający współczesne „klepisko”. Wprowadzono tu naturalną retencję wód opadowych, a teren obsadzono roślinnością.

Czytaj także: Open House pod Bremą Roberta Koniecznego - zaczęła się budowa

Galeria Sztuki Współczesnej PLATO w Ostrawie projektu KWK Promes z nominacją do Mies van der Rohe Awards

i

Autor: Jakub Certowicz

Finałowa siódemka nagrody Miesa van der Rohe i wyróżnienie od Dezeen

Budynek otwarto we wrześniu 2022 roku. W lutym 2024 roku dowiedzieliśmy się zaś, że znalazł się on w finałowej siódemce nagrody Miesa van der Rohe. Więcej o tej i innych nominowanych realizacjach pisaliśmy w tekście Robert Konieczny w finałowej siódemce nagrody Miesa van der Rohe.

Galeria Sztuki Współczesnej PLATO w Ostrawie

i

Autor: Jakub Certowicz proj. KWK Promes Robert Konieczny

To nie jedyny sukces galerii. Na początku 2025 roku brytyjski magazyn Dezeen uznał Galerię PLATO za jeden z najlepszych budynków świata powstałych w roku 2024.

_______________

Metryczka

PLATO Galeria Sztuki Współczesnej Ostrawa, ul. Porážková 26

Autorzy: Robert Konieczny KWK Promes, architekci Robert Konieczny, Michał Lisiński, Dorota Żurek

Współpraca autorska: architekci Tadeáš Goryczka, Marek Golab-Sieling

Współpraca: architekci Agnieszka Grabowska, Krzysztof Kobiela, Adrianna Wycisło, Mateusz Białek, Jakub Bilan, Wojciech Fudala, Katarzyna Kuzior, Damian Kuna, Jakub Pielecha, Magdalena Orzeł--Rurańska, Elżbieta Siwiec, Anna Szewczyk, Kinga Wojtanowska

Projekt wnętrz: Robert Konieczny KWK Promes

Aranżacja wnętrz: Yvette Vašourková / CCEA MOBA Praga

Architektura krajobrazu: Denisa Tomášková

Konstrukcja: MS – Projekce, Ing. Jaroslav Habrnal, Ing. Petr Hanko

Instalacje: MS – Projekce

Generalny wykonawca budynku: Zlínstav

Generalny wykonawca placu wokół budynku: K2 stavební Moravia

Identyfikacja wizualna: TUKEJ Justyna Kucharczyk, Agnieszka Nawrocka

Inwestor: Miasto Ostrawa

Powierzchnia terenu: 11 417 m2

Powierzchnia zabudowy: 2154 m2

Powierzchnia użytkowa: 2841 m2

Powierzchnia całkowita: 3601 m2

Kubatura: 18 700 m3

Projekt konkursowy: 2017

Projekt: 2017-2019

Realizacja: 2020-2022

Koszt przebudowy budynku z aranżacją: 230 000 000 Kč

Koszt placu wokół muzeum: 48 600 000 Kč

_______________

Architektura-murator. Podcast 30/30
Robert Konieczny: architektura i opowieści
Architektura Murator Google News
Autor:

--------------

Dziękujemy, że tu jesteś. Zobacz, co jeszcze dla Ciebie mamy: