Kładka w Zagórzu Śląskim projektu pracowni isba i Mosty – Wrocław

i

Autor: Archiwum Architektury Kładka w Zagórzu Śląskim; fot. Jacek Zych

Kładka w Zagórzu Śląskim projektu pracowni isba i Mosty – Wrocław

2019-09-20 14:47

Po trzynastu latach od powstania pierwszej koncepcji oddano do użytku kładkę dla pieszych nad Jeziorem Bystrzyckim w Zagórzu Śląskim. Za projekt przeprawy odpowiada isba Grupa Projektowa i firma Mosty – Wrocław.

Nazwa obiektuKładka dla pieszych nad Jeziorem Bystrzyckim w Zagórzu Śląskim
Adres obiektu
AutorzyZespół Badawczo-Projektowy Mosty – Wrocław: Wojciech Barcik, Jan Biliszczuk, Jacek Szczepański; isba Grupa Projektowa, architekci Joanna Styrylska, Tomasz Boniecki, Andrzej Kloc
Generalny wykonawcaStrabag
InwestorGmina Walim
Powierzchnia użytkowa325.0 m²
Data realizacji (koniec)2019
Koszt inwestycji7,2 mln PLN

Nowo otwarta kładka w Zagórzu Śląskim jest trzecią konstrukcją wstęgową w Polsce i jedną z zaledwie kilkunastu tego typu przepraw na świecie. Jej koncepcję przygotowało biuro isba we współpracy z Zespołem Badawczo-Projektowym Mosty – Wrocław, prowadzonym przez profesora Politechniki Wrocławskiej Jana Biliszczuka. W weryfikację nowych rozwiązań projektowych został zaangażowany międzynarodowy zespół specjalistów STRABAG z działu Zentrale Technik.

Ustrój nośny kładki składa się z 4 lin. Każda jest zbudowana z 31 splotów L15,6 mm ze stali sprężającej w rurach osłonowych z HDPE, na których ułożono 49 prefabrykowanych elementów żelbetowych. Długość prefabrykatów wynosi 1 lub 2 m, a pomost został zmontowany przy użyciu dźwigów. Po wypełnieniu styków pomiędzy prefabrykatami liny zostały naciągnięte, co spowodowało podniesienie pomostu i jego sprężenie do poziomu ok. 20 MPa.

Kładka w Zagórzu Śląskim projektu pracowni isba i Mosty – Wrocław

i

Autor: Archiwum Architektury Kładka w Zagórzu Śląskim; fot. Andrzej Olszewski

Innowacja zastosowanego rozwiązania polega na tym, że liny nośne nie są zespolone ze wstęga pomostu, jak w przypadku dotychczasowych realizacji, lecz pełnią także rolę zewnętrznych kabli sprężających żelbetowy pomost. Bardzo istotnym elementem konstrukcyjnym kładki jest jej posadowienie i konieczność przeniesienia znacznych sił poziomych odrywających skrajne podpory od podłoża. Przyczółki zakotwiono przy użyciu 76 kotew gruntowych i mikropali o łącznej długości około 1,3 km.

Nowa kładka ma długość 126,5 m i szerokość pomostu od 2,4 m do 4,9 m w miejscach platform widokowych. Posiada dwa przęsła o teoretycznej rozpiętości 80 i 22 m. Obiekt oficjalnie otwarto 13 sierpnia tego roku, po zaledwie ośmiu miesiącach budowy. Zastąpił on charakterystyczną konstrukcję wiszącą na stalowych linach, która mierzyła blisko 113 m i powstała w 1968 roku.

Mosty przeznaczone wyłącznie dla pieszych należą w Polsce do rzadkości. Wciąż w sferze planów jest piesza przeprawa w Warszawie, Busku-Zdroju czy tzw. kładka Berdychowska w Poznaniu. Jeszcze w tym roku ma za to zostać oddana obrotowa kładka w Gdańsku, między Wyspą Spichrzów a Długim Pobrzeżem i Głównym Miastem.