Architektura MuratorRealizacjeKładka w Zagórzu Śląskim projektu pracowni isba i Mosty – Wrocław

Kładka w Zagórzu Śląskim projektu pracowni isba i Mosty – Wrocław

Po trzynastu latach od powstania pierwszej koncepcji oddano do użytku kładkę dla pieszych nad Jeziorem Bystrzyckim w Zagórzu Śląskim. Za projekt przeprawy odpowiada isba Grupa Projektowa i firma Mosty – Wrocław.

Kładka w Zagórzu Śląskim projektu pracowni isba i Mosty – Wrocław
Kładka w Zagórzu Śląskim; fot. Jacek Zych
Kładka dla pieszych nad Jeziorem Bystrzyckim w Zagórzu Śląskim
AutorzyZespół Badawczo-Projektowy Mosty – Wrocław: Wojciech Barcik, Jan Biliszczuk, Jacek Szczepański; isba Grupa Projektowa, architekci Joanna Styrylska, Tomasz Boniecki, Andrzej Kloc
Generalny wykonawcaStrabag
InwestorGmina Walim
Powierzchnia użytkowa325.0 m²
Data realizacji (koniec)2019
Koszt inwestycji7,2 mln PLN
Długość całkowita:126,5 m
Szerokość pomostu:2,4 m (w najszerszym miejscu 4,4 m)

Nowo otwarta kładka w Zagórzu Śląskim jest trzecią konstrukcją wstęgową w Polsce i jedną z zaledwie kilkunastu tego typu przepraw na świecie. Jej koncepcję przygotowało biuro isba we współpracy z Zespołem Badawczo-Projektowym Mosty – Wrocław, prowadzonym przez profesora Politechniki Wrocławskiej Jana Biliszczuka. W weryfikację nowych rozwiązań projektowych został zaangażowany międzynarodowy zespół specjalistów STRABAG z działu Zentrale Technik.

Ustrój nośny kładki składa się z 4 lin. Każda jest zbudowana z 31 splotów L15,6 mm ze stali sprężającej w rurach osłonowych z HDPE, na których ułożono 49 prefabrykowanych elementów żelbetowych. Długość prefabrykatów wynosi 1 lub 2 m, a pomost został zmontowany przy użyciu dźwigów. Po wypełnieniu styków pomiędzy prefabrykatami liny zostały naciągnięte, co spowodowało podniesienie pomostu i jego sprężenie do poziomu ok. 20 MPa.

Kładka w Zagórzu Śląskim projektu pracowni isba i Mosty – Wrocław
Kładka w Zagórzu Śląskim; fot. Andrzej Olszewski

Innowacja zastosowanego rozwiązania polega na tym, że liny nośne nie są zespolone ze wstęga pomostu, jak w przypadku dotychczasowych realizacji, lecz pełnią także rolę zewnętrznych kabli sprężających żelbetowy pomost. Bardzo istotnym elementem konstrukcyjnym kładki jest jej posadowienie i konieczność przeniesienia znacznych sił poziomych odrywających skrajne podpory od podłoża. Przyczółki zakotwiono przy użyciu 76 kotew gruntowych i mikropali o łącznej długości około 1,3 km.

Nowa kładka ma długość 126,5 m i szerokość pomostu od 2,4 m do 4,9 m w miejscach platform widokowych. Posiada dwa przęsła o teoretycznej rozpiętości 80 i 22 m. Obiekt oficjalnie otwarto 13 sierpnia tego roku, po zaledwie ośmiu miesiącach budowy. Zastąpił on charakterystyczną konstrukcję wiszącą na stalowych linach, która mierzyła blisko 113 m i powstała w 1968 roku.

Mosty przeznaczone wyłącznie dla pieszych należą w Polsce do rzadkości. Wciąż w sferze planów jest piesza przeprawa w Warszawie, Busku-Zdroju czy tzw. kładka Berdychowska w Poznaniu. Jeszcze w tym roku ma za to zostać oddana obrotowa kładka w Gdańsku, między Wyspą Spichrzów a Długim Pobrzeżem i Głównym Miastem.

Kładka nad jeziorem – najnowszy projekt Pawła Grobelnego Najnowszy projekt Pawła Grobelnego to mała architektura na terenie prywatnego ogrodu w Wielkopolsce, w tym drewniana kładka prowadząca nad pobliskie jezioro.
Kładka nad Wartą w Poznaniu Pieszy most połączy Chwaliszewo, Ostrów Tumski i Berdychowo w Poznaniu. Planowana od lat kładka powstanie według projektu konsorcjum pod przewodnictwem Architektonicznej Pracowni Autorskiej Jerzego Gurawskiego, w którego skład weszły również: SKI Studio Błażej Szurkowski, MS86A Maciej Sokolnicki Architekt oraz Adam Turczyn.
Nowy pieszo-rowerowy most przez Wisłę w Warszawie – znamy wyniki konkursu Ratusz ogłosił wyniki konkursu architektonicznego na nową przeprawę pieszo-rowerową przez Wisłę. Pierwszą nagrodę otrzymała pracownia Schuessler-Plan Inżynierzy Sp. z o.o. z Warszawy. Most o długości 400 i szerokości 6 metrów powstanie na wysokości ulic Karowej i Okrzei.
Kładka pieszo-rowerowa w Augustowie Konkurs na projekt kładki nad rzeką Nettą był pierwszym w historii konkursem architektonicznym zorganizowanym przez władze Augustowa. Najwyżej oceniono koncepcję pracowni STOPROCENT Architekci i ASECon.
Konkurs na projekt kładki przez Wisłę w Warszawie Władze Warszawy ogłosiły międzynarodowy konkurs na projekt przeprawy pieszo-rowerowej przez Wisłę. Pula nagród wynosi 260 tys. złotych. Wnioski o dopuszczenie do uczestnictwa przyjmowane są tylko do 20 stycznia 2017 roku.
Wyniki konkursu na kładkę w Augustowie Władze Warszawy ogłosiły właśnie konkurs na projekt kładki, która połączyłaby brzegi Wisły na wysokości ulic Karowej i Okrzei. Tymczasem przedstawiamy wyniki rozstrzygniętego niedawno konkursu na projekt pieszej przeprawy przez rzekę Nettę w Augustowie. Był to pierwszy w historii konkurs architektoniczny zorganizowany przez władze miasta.