Robert Majkut Design dla ING

i

Autor: Archiwum Architektury

Robert Majkut Design dla ING

2011-02-08 1:00

Futurystyczne wnętrze sprawia wrażenie uszytego na miarę ubrania na zastanej konstrukcji budynku - dodatkowej warstwy, pod którą kryje się uporządkowany, zharmonizowany podział pomieszczeń

Założenia projektowePodstawą opracowania była idea stworzenia nowej, atrakcyjnej przestrzeni dla ważnego dla Banku segmentu klientów korporacyjnych. Nie tylko funkcja i organizacja placówek nie uwzględniała jej specyfiki, ale przede wszystkim pozbawiona była tożsamości i charakteru. Brak dedykowanej przestrzeni czynił ją anonimową, zbyt uniwersalną i pozbawioną elementów, na których można by kształtować wizerunek marki.

Pod względem funkcjonalnym zastosowano rozwiązania zorientowane na maksymalną użyteczność i dopasowanie rozwiązań do charakteru spotkań, czasu ich trwania, potrzebnych technologii i sposobu ich organizacji. Centralną, reprezentacyjną część zorganizowano jako połączenie właściwej recepcji z poczekalnią - wyposażoną w biznesowe kanały telewizyjne, miejsce obsługi klienta oraz komunikację na linii recepcja-gabinet spotkań. Całość naszpikowano nowoczesną technologią, jak sterowany z biurka recepcjonistki system elektroniczny, który wskazuje zajęte/ wolne gabinety, wyświetlając odpowiednie symbole przy drzwiach. Gabinety posiadają nowoczesne systemy wideokonferencyjne.

Bezpośrednio z częścią dostępną dla klienta połączony jest cały backoffice. Standardem niczym nie odbiega od części formalnej i stanowi jej uproszczone przedłużenie. Konsekwencja rozwinięcia motywu przewodniego wyposażenia placówki, pomimo widocznego podziału na strefy, jest dla tego projektu znamienna. Podkreśla nie tylko charakterystyczny sposób budowania wizerunku, ale głęboko zakorzenioną w przestrzeni i w kulturze firmy dbałość o jakość pracy. Służy temu zrealizowane na wysokim poziomie przestrzeń zorientowana na swobodę kontaktów i działania kreatywne pracowników firmy.

Projekt oparty jest na koncepcji swobodnego przepływu struktury falujących ścian, tworzących przylegającą lub odsuwającą się od ścian właściwych strukturę. Stworzona z dwóch warstw - pomarańczowej i białej, tworzy rodzaj sztywnej kurtyny swobodnie zasłaniającej i odsłaniającej wejścia, przejścia i drzwi w całej strefie dostępnej dla klientów. Kąt nachylenia ściany daje futurystyczny efekt o charakterze scenografii. Tworzy wrażenie uszytego na miarę „wewnętrznego ubrania” na zastanej konstrukcji budynku - dodatkowej warstwy, pod którą kryje się uporządkowany, zharmonizowany podział pomieszczeń. Wielowarstwowość struktury podkreśla dodatkowo wewnętrzne podświetlenie. Na tej samej zasadzie skonstruowano wewnętrzną wyspę, która zakrzywia się w dodatkowych płaszczyznach, tworząc rodzaj podestu pod recepcją, jak i zadaszenia, z którego zwieszone są specjalnie zaprojektowane świecące pręty.

Kolorystyka wnętrza to przede wszystkim korporacyjne kolory ING. Pomarańczowy kolor jako wiodący, uzupełniono dużą ilością bieli i odcieniami szarości. Konsekwencja kolorystyczna przejawia się w całej przestrzeni - od recepcji, poprzez gabinety spotkań, po zaplecze socjalne, a nawet toalety. Biel mebli, pomarańczowe siedziska i ściany, błękitne akcenty w tapicerkach i wykładzinie tworzą niezwykle harmonijną całość. Specjalnie zaprojektowane meble, jak recepcja, stoły do spotkań i biurka, specjalne zabudowy ścienne, wzór wykładziny w płytkach, czy duży wzór wykładziny w recepcji, zabudowy kuchenne i wzory na szybach a nawet systemy oznaczeń stanowią kompleksowy i bardzo drobiazgowy projekt, tworzący na każdym poziomie spójną całość – nie tylko wewnętrznie, ale również z całą identyfikacją wizualną Banku.

W duchu filozofii Robert Majkut Design stworzono projekt wyznaczający nowy nowy standard jakościowy, który posłuży za wzór dla innych instytucji finansowych. „Standard Designu Miejsca” (SDM) dedykowany realizacji kolejnych placówek dla bankowości korporacyjnej zawiera standardy organizacyjne, funkcjonalne i projektowe, które obejmują wszystkie aspekty kreowania nowych wersji i modyfikacji projektu na potrzeby konkretnych placówek. Obejmuje on wskazówki dotyczące schematów organizacji przestrzeni, logistyki komunikacji, planowania funkcjonalnego, wszelkich możliwych modyfikacji elementów aranżacyjnych i kierunków ewolucji tego projektu.

Komentarz autorski Po raz kolejny zmierzyliśmy się z takim projektem, który cieszy nas najbardziej. Wymagający głębokiej analizy i zrozumienia projekt, który musiał być kompleksowym zadaniem obejmującym pełne spektrum działań projektowych, z uwzględnieniem generalnych wytycznych wizerunkowych Banku ING. Staraliśmy się stworzyć projekt, który byłby zaskakujący i jednocześnie wpasowany w wizerunek Banku, który wskazuje na jego energetyczność, ale również aktywny mecenat artystyczny, który stwarza atrakcyjne przestrzenie dla swoich klientów, ale przywiązuje wielką wagę do organizacji pracy i wysokiej jakości środowiska pracy swoich pracowników. Staraliśmy się również stworzyć projekt, który byłby innowacyjny w tym segmencie usług bankowych, który nie jest standardowo obsługiwany na takim poziomie a więc stworzyć rodzaj pozytywnego wyróżnika wśród konkurencji, dającego rynkową przewagę klientowi w materii design’u. To nowoczesny, nawet chyba nieco futurystyczny w formie projekt, który doskonale się sprawdza funkcjonalnie i wizerunkowo. Jest to również kolejny obszar rynku finansowego, który udało nam się wskazać jako godny zauważenia i dopracowania. Jestem z tego projektu bardzo zadowolony.