Architektura MuratorRealizacjeRozbudowa liceum im. Edwarda Dembowskiego w Gliwicach

Rozbudowa liceum im. Edwarda Dembowskiego w Gliwicach

W projekcie nowego obiektu Liceum Ogólnokształcącego im. Edwarda Dembowskiego w Gliwicach architekci z ARP Manecki postawili na prostotę i minimalizm, nawiązując do pobliskiej zabudowy i charakteru miasta.

Rozbudowa liceum im. Edwarda Dembowskiego w Gliwicach
Rozbudowa liceum im. Edwarda Dembowskiego w Gliwicach, proj. ARP Manecki
Rozbudowa liceum im. Edwarda Dembowskiego w GliwicachGliwice, ul. Zimnej Wody 8
AutorzyARP Manecki, architekci Mateusz Manecki (główny projektant), Bartosz Falkowski
Współpraca autorskaarchitekci Klaudia Woźniak, Maciej Oczkowski
KonstrukcjaŁukasz Zatorowski
InstalacjeSławomir Gubała, Paweł Woszczek
Powierzchnia terenu7559.0 m²
Powierzchnia zabudowy1711.0 m²
Powierzchnia użytkowa2204.0 m²
Kubatura24608.0 m³
Data realizacji (koniec)2021
Koszt inwestycjiok. 25 000 000 PLN

Nowy obiekt I Liceum Ogólnokształcącego Dwujęzycznego im. Edwarda Dembowskiego w Gliwicach składa się z części: sportowej oraz dydaktycznej, co architekci podkreślili zarówno formą, jak i wykończeniem z dwóch odcieni klinkierowej cegły. Chcieliśmy wkomponować budynek w istniejącą tkankę urbanistyczną i dopasować go do już istniejącego, zabytkowego gmachu szkoły. Bryła segmentu dydaktycznego, poprzez charakterystyczne „przełamanie”, kontynuuje linię zabudowy szkoły. Na parterze w pełni przeszklona, została nadwieszona nad wejściem z dwóch stron – od ulicy i od dziedzińca – tłumaczy architekt Mateusz Manecki, autor projektu z biura ARP Manecki. Rytmiczny podział okien oraz sposób wykończenia tworzy również bezpośrednią kontynuacje architektury reprezentowanej przez budynek sąsiadującej Politechniki Śląskiej.

LO Dembowskiego w Gliwicach: laboratoria i sale warsztatowe z przesuwnymi ścianami

Architekci tak zaprojektowali obiekt, aby wygospodarować na zewnątrz przestrzeń rekreacyjną i sportową. Przy szkole powstały także boiska do piłki nożnej oraz koszykówki. Część dydaktyczna ma trzy piętra. Na każdym znajduje się sala wykładowa, która może pomieścić 32 uczniów oraz dwie sale doświadczalne przygotowane do prowadzenia zajęć dla 16 osób. Sale warsztatowe mają przesuwną ścianę, która daje możliwość ich połączenia. Na pierwszym piętrze przewidziano pracownie biologiczne, drugie piętro zostało przeznaczone do prowadzenia zajęć z fizyki, natomiast na trzecim uczniowie będą poznawać tajniki chemii. Każda sala dydaktyczna zostanie wyposażona w specjalny stół, aby nauczyciel mógł przeprowadzać doświadczenie pokazowe. Nasi uczniowie najlepiej zdają maturę z fizyki w cały kraju. Jesteśmy jedną z dwóch publicznych szkół w województwie śląskim, które dają możliwość zdawania matury międzynarodowej. Dlatego tak bardzo zależało nam, aby uczniowie mieli jak najlepsze warunki zdobywania wiedzy. Istniejący budynek szkoły został wybudowany w 1915 roku i nie spełniał aktualnych wymagań – mówi dyrektor placówki Adam Sarkowicz, który czuwał nad całością inwestycji.

Czytaj też: Szkoła dobrze zaprojektowana! Nowe standardy architektoniczne dla szkół |

Rozbudowa liceum im. Edwarda Dembowskiego w Gliwicach
Rozbudowa liceum im. Edwarda Dembowskiego w Gliwicach, proj. ARP Manecki

Liceum Dembowskiego w Gliwicach: dla uczniów i mieszkańców

W zabytkowym budynku znajdowała się bardzo mała sala sportowa, która nie do końca spełniała potrzeby użytkowników. W nowym obiekcie powstała pełnowymiarowa sala do gry w piłkę ręczną (20 x 40 m) z możliwością podziału na trzy mniejsze. W budynku znajdują się także pomieszczenia sanitarne oraz szatnie, a nad nimi wygospodarowano miejsce na siłownię. Są również trybuny, które mogą pomieści 150 osób. Budynek zaprojektowaliśmy w taki sposób, aby była możliwość korzystania z części sportowej także wtedy kiedy szkoła jest zamknięta. Przewidzieliśmy dodatkowe wejście oraz możliwość całkowitego zamknięcia pozostałej części budynku – wyjaśnia Mateusz Manecki.

Szkoła w Wilanowie / Warszawa Zespół publicznej szkoły podstawowej reprezentuje tradycyjną edukację, niemniej oferuje uczniom inspirujące przestrzenie charakterystyczne dla szkół prywatnych. O nowej realizacji biura Bujnowski Architekci pisze Krzysztof Mycielski.
Marcin Brataniec o hali sportowej ZSOMS w Krakowie [FILM] Jako architekci często spotykamy się we własnym gronie, dajemy sobie nagrody architektoniczne, a cichymi bohaterami tych naszych sukcesów są kierownicy budów, nie wspominając już o robotnikach. Ważne jednak, aby architekt zawsze był na budowie, bo jego pasja i zaangażowanie udziela się wszystkim.
Autor: Piotr Prus
Z archiwum „Architektury”: system szkół dla Ursynowa Północnego Przypominamy publikację z numeru 1/1980 poświęconą dziś nieco zapomnianym, a w latach 70. XX wieku wręcz innowacyjnym, jak na polskie warunki, projektom szkół autorstwa zespołów Jana Mrozińskiego, Piotra Matuszewskiego oraz Aleksandra Kałasy, zrealizowane na terenie warszawskiego Ursynowa Północnego. O komentarz poprosiliśmy architekta i urbanistę Jerzego Grochulskiego.
Szkoła Podstawowa nr 174 w Warszawie Zaproponowana przez architektów z xystudio forma nie kojarzy się z instytucją hierarchiczną, lecz jest materializacją zasad otwartości i dostępności – pisze Magdalena Pios.
Nauka i zabawa. O szkole przy Zaruby w Warszawie: Sonia Prószyńska Elementy konstrukcyjne i instalacyjne budynku szkolnego pozostawiono na widoku, także we wnętrzach. Ich wyeksponowanie ma intrygować, skłaniać do zadawania pytań i poszukiwania odpowiedzi – o najnowszej realizacji pracowni Macieja Siudy, zespole szkolno-przedszkolnym na warszawskim Ursynowie, pisze Sonia Prószyńska.
Współczesna szkoła modelowa: rozmowa z Natalią Paszkowską Dziś, biorąc pod uwagę zwłaszcza doświadczenia pandemii, chyba już nikogo nie trzeba przekonywać, że projektując jakiekolwiek struktury architektoniczne, musimy odpowiedzieć sobie na pytanie, co jeśli... – o wadach i zaletach współczesnych obiektów oświatowych, pierwszych w Polsce standardach architektonicznych dla szkół i modelowej podstawówce realizowanej według tych wytycznych na Służewcu rozmawiamy z Natalią Paszkowską z pracowni WWAA.
Szkoła dobrze zaprojektowana! Nowe standardy architektoniczne dla szkół Warszawa jako pierwsze miasto w Polsce wprowadza nowe standardy architektoniczne dla szkół.  Opracowanie usprawni projektowanie i modernizację obiektów oświatowych w stolicy!
Szkoła w Wilanowie / Warszawa Zespół publicznej szkoły podstawowej reprezentuje tradycyjną edukację, niemniej oferuje uczniom inspirujące przestrzenie charakterystyczne dla szkół prywatnych. O nowej realizacji biura Bujnowski Architekci pisze Krzysztof Mycielski.