Architektura MuratorRealizacjeZespół szkolno-przedszkolny na Stabłowicach we Wrocławiu

Zespół szkolno-przedszkolny na Stabłowicach we Wrocławiu

Trudno nie ulec wrażeniu, że ten utrzymany w przemysłowej estetyce zespół o powierzchni ponad 13 tysięcy m2 jest rodzajem edukacyjnej fabryki, jednocześnie zapewnia jednak kameralność, wyciszenie i skupienie, niezbędne przecież przy nauczaniu – pisze Tomasz Głowacki.

Zespół szkolno-przedszkolny na Stabłowicach we Wrocławiu
Widok od strony południowej na przedszkolny plac zabaw. Droga pożarowa wzdłuż wschodniej elewacji pełni rolę dodatkowego traktu pieszego; Fot. Jakub Certowicz
Zespół Szkolno-Przedszkolny nr 20 (Szkoła Podstawowa nr 22, Przedszkole nr 20)Wrocław, osiedle Stabłowice, ul. Karpnicka 2
AutorzyVROA architekci, ch+ architekci, architekci Agnieszka Chrzanowska, Agnieszka Hałas, Grzegorz Kaczmarowski, Marta Mnich, Mikołaj Smoleński, Łukasz Wojciechowski
Współpraca autorskaarchitekci Aleksander Chamielec, Wojciech Chrzanowski, Patryk Kusz, Hanna Skąpska, Maria Wawer
Architektura wnętrzVROA, ch+
Architektura krajobrazuVROA, ch+, Marta Nenycz
KonstrukcjaP3 Group Biuro Projektów Konstrukcyjnych
Generalny wykonawcaSkanska
InwestorGmina Wrocław
Powierzchnia terenu43296.0 m²
Powierzchnia zabudowy7563.0 m²
Powierzchnia użytkowa11295.0 m²
Powierzchnia całkowita13501.0 m²
Kubatura52170.0 m³
Liczba uczniów:1400 (w tym uczniów Szkoły Podstawowej: 1200, wychowanków przedszkola: 200)
Projekt konkursowy:2014
Projekt2014-2015
Data realizacji (początek)2016
Data realizacji (koniec)2017
Koszt inwestycji:45 400 000 PLN, w tym koszt drogi 2 500 000 PLN
Akcja reanimacja – modelowa łazienka szkolna na warszawskiej Woli Dwunastu wolontariuszy ze Szwajcarii, Niemiec i Austrii wraz z architektem i kierownikiem technicznym wzięło udział w pracach remontowych w jednej z warszawskich szkół. Przeprowadzono gruntowny remont wszystkich pomieszczeń sanitarnych, przebudowano szkolne szatnie oraz doposażono modelarnię.
Nowa szkoła w Stargardzie W sierpniu tego roku oddano do użytku nowy zespół szkolno-przedszkolny w Stargardzie. Budynek autorstwa lokalnej pracowni Art-Projekt zrealizowano zaledwie w ciągu 10 miesięcy.
Liceum ogólnokształcące Akademeia High School w Warszawie Architektura tego budynku koncentruje się na uczniach, prowokując do rozwoju ich pasji i umiejętności współpracy opartej na zainteresowaniu drugą osobą. To przestrzeń, która wspomaga edukację w wielu jej wymiarach – o nowej niepublicznej szkole na terenie Miasteczka Wilanów piszą Grzegorz Stiasny i Krzysztof Mycielski. W numerze także wypowiedzi Przemo Łukasika i Łukasza Zagały, głównych autorów obiektu, oraz okoliczności powstania placówki, na której siedzibę inwestor zorganizował zamknięty konkurs.
Architektura wspomagająca edukację – o Szkole bez ławek Krzysztof Mycielski Kreacji projektowej nie da się tu opisać wyłącznie jako dzieła znanych projektantów. Raczej jako bezpośrednie przełożenie na język architektury oryginalnych w naszym kraju edukacyjnych założeń stworzonych przez świetnie wykształconą grupę nauczycieli pasjonatów. W szkole znajduje się cała masa wnętrz prowokujących do społecznej aktywności i nieskrępowanej wymiany zdań. Wyraźny nacisk na łatwe nawiązywanie kontaktu położono też w aranżacji sal lekcyjnych. Nie ma w nich rzędów ławek i pedagoga przemawiającego ex cathedra. Nauczyciel ma tu być partnerem, który stymuluje rozwój przez rozmowę i dyskusję – pisze Krzysztof Mycielski.
Nowa szkoła w nowej dzielnicy – o Szkole bez ławek Grzegorz Stiasny Miasteczko Wilanów zaczyna się efektownym budynkiem ratusza dzielnicy, a kończy półtora kilometra dalej równie ciekawym budynkiem ekskluzywnego prywatnego liceum. Na zewnątrz obiekt przypomina kształtne pudełko z ażurową fasadą z pionowych, drewnianych kantówek o różnych przekrojach. Inaczej zaprojektowano go od strony dziedzińca, otwartego na zachód i zieleń warszawskiej skarpy w oddali. Tu na bocznych skrzydłach wykonano fasadę z desek, a główny korpus ukształtowano tarasowo – pisze Grzegorz Stiasny.
Szkoła 2.0 – o konkursie na projekt budynku Tomasz Żylski W kontekście tej szkoły pisze się zwykle o wysokim czesnym. Zdecydowanie rzadziej o niekonwencjonalnych metodach nauczania i nowym budynku, który ma je ułatwiać, stymulując uczniów do współpracy i własnych poszukiwań. Jego projekt wyłoniono w zamkniętym konkursie inwestorskim, do którego zaproszono trzy pracownie: WWAA, medusagroup i Konior Studio – pisze Tomasz Żylski.