Ośrodek wypoczynkowy Lornetka 2

i

Autor: Rafał Tomczyk 2 | Widok od strony wjazdu. Dzięki ukształtowaniu terenu budynek od frontu sprawia wrażenie niewielkiego. Na pierwszym planie zlokalizowana jest część gospodarcza

Dom wypoczynkowy / Ślesin

2020-10-29 11:54

Budynek powstał na pięciohektarowej działce w ramach przebudowy dawnego ośrodka kempingowego kopalni węgla kamiennego. O realizacji biur PUiA Marek Solnica i Design Lab Group pisze Katarzyna Gucałło.

Okolice Konina bogate są w jeziora polodowcowe, rzeki, kanały i lasy. W Ślesinie rozciągniętym wzdłuż brzegów jezior Ślesińskiego i Mikorzyńskiego przez lata funkcjonował ośrodek wypoczynkowy Kopalni Węgla Brunatnego Adamów. Pięciohektarowa działka otoczona drzewami, opadająca w kierunku wody, oferowała drewniane domki i pole namiotowe. Atrakcje zapewniały plaża rozłożona na stoku z południową ekspozycją, pomosty i hangar ze sprzętami wodnymi. Nowi właściciele zachwyceni widokiem rozciągającym się z górnej części działki postanowili uzupełnić infrastrukturę ośrodka o kameralny budynek domu wypoczynkowego, a hangar zastąpić nowoczesnym obiektem o zbliżonej funkcji.

Ośrodek wypoczynkowy Lornetka 1

i

Autor: Rafał Tomczyk 1 | Widok od strony jeziora. Częścią ośrodka prócz domu wypoczynkowego i mariny jest również dwukondygnacyjny budynek kapitanatu ukrytym za drzewami

Projekt zrodził się ze współpracy Pracowni Urbanistyki i Architektury Marka Solnicy i Design Lab Group z Łodzi. Architektom udało się do tego stopnia wyczuć intencje inwestora, że zrealizowane obiekty niewiele odbiegają od wstępnych szkiców koncepcyjnych. Aranżacją wnętrz zajęli się Pracownia Projektowa Pożoga – Grzesik oraz Monika Łukowska. W części wejściowej budynek domu wypoczynkowego wznosi się dwie kondygnacje ponad poziom podjazdu. Podział funkcji podkreślają kompozycje bryłowe i rozwiązania materiałowe. Po obu stronach przeszklonej zarówno od strony wejścia, jak i tarasu recepcji znajdują się garaże obłożone płytami z piaskowca. Z wycofanymi ścianami z płyt Prodema zlicowano bramy wjazdowe. Na garażach i recepcji opiera się wykończone białym tynkiem piętro z pokojami hotelowymi oraz ukrytymi za żaluzjami urządzeniami technicznymi. Szyb windowy, łącząc piętra, spina też horyzontalnie zakomponowane części budynku. Rozrzeźbiona elewacja skierowana w stronę jeziora została przeszklona, aby maksymalnie otworzyć widok na akwen. Ze względu na wysunięcie bocznych części, w których znajdują się apartamenty budynek zyskał przydomek Lornetka. Okna, które skierowano w inne strony, kadrują widoki na pobliskie drzewa. Opadający ku wodzie teren pozwolił na budowę dodatkowej kondygnacji. I tak w środkowej części znalazła się jadalnia oraz basen, w skrzydłach zaś dodatkowe sypialnie.

Ośrodek wypoczynkowy Lornetka 3

i

Autor: Rafał Tomczyk 3 | Strefa wejściowa. Zastosowane materiały doskonale komponują się z otoczeniem budynku

We wnętrzu zastosowano zróżnicowane materiały wykończeniowe. Korten dominuje w recepcji, ściana przy windzie pokryta jest mchem chrobotkiem, basen od jadalni oddzielają tafle szklane, a beton architektoniczny stanowi doskonałe tło dla dzieł sztuki. Znajdują się tu prace takich artystów, jak Andrzej Smoczyński, Ryszard Horowitz, Henryk Płóciennik, Krzysztof Ludwin, Stanisław Tomalak czy Szymon Brodziak. W reprezentacyjnych miejscach motywy z prac np. Hengki Koentjoro zostały powiększone na całe ściany. W sposób indywidualny zaprojektowano każde ze schodów – drewniane stopnie ze szklanymi balustradami bez pochwytów, marmurowe z drewnianą poręczą wypełnioną płytą z blachy czy zabiegowe, w całości wykonane z metalu. Przy przystani należącej do ośrodka, na obrysie dawnego hangaru wzniesiono budynek, w którym prócz magazynu sprzętu znalazły się sanitariaty obsługujące marinę, część mieszkalna dla bosmana, przewidziano też możliwość uruchomienia niewielkiej restauracji. Oba budynki ogrzewane są geotermalnie, a prąd zapewniają panele fotowoltaiczne. Pandemia nakłoniła wielu z nas do spędzenia tegorocznych wakacji w kraju i przyjrzenia się bliżej swojskim, niedocenianym krajobrazom. Tym bardziej cieszy, że współczesną architekturę związaną z wypoczynkiem, dbającą o detal i jakość możemy znaleźć już nie tylko nad brzegiem Bałtyku czy przy zagranicznej plaży, ale nad jeziorem w środku Polski.

Czytaj też: Inny punkt widzenia: architektura czasu wolnego |

Ośrodek wypoczynkowy Lornetka 4

i

Autor: Rafał Tomczyk 4 | Elewacja boczna. Poszczególne części budynku pełniące różne funkcje zróżnicowane zostały pod względem bryłowym i materiałowym

Założenia autorskie

Lornetka to projekt stworzony w ramach tzw. rozbudowy i przebudowy istniejącego ośrodka kempingowego, który do 2014 roku tworzyły tu domki typu Brda, zdewastowany i niefunkcjonalny budynek hangaru na sprzęt wodny oraz pływające pomosty. W latach 2015-2019 wzniesiono budynek domu wypoczynkowego, całkowicie przebudowano hangar, a pomosty pływające wymieniono na nowe, o wysokim standardzie techniczno-użytkowym. Dla lokalizacji Lornetki wykorzystano malownicze ukształtowanie terenu – naturalne zbocze w sąsiedztwie lasu sosnowego, opadające łagodnie w stronę jeziora. Bryła obiektu wcina się schodkowo w skarpę, tworząc reprezentacyjne trzykondygnacyjne tarasowe założenie od strony jeziora i kameralną dwukondygnacyjną strefę wejścia z szerokim widokiem na akwen poprzez transparentne pomieszczenie recepcji.

Ośrodek wypoczynkowy Lornetka 9

i

Autor: Rafał Tomczyk 9 | Widok od strony jeziora. Nazwę Lornetka budynek zawdzięcza wysuniętym w stronę wody częściom apartamentów

Budynek stworzony jest z kilku połączonych ze sobą brył. Na etapie projektu i nadzoru zadbano o ich czytelne i czyste przestrzennie wyodrębnienie. Główną osnową kompozycyjną obiektu są dwa skrajne segmenty mieszczące dwupoziomowe apartamenty z dużymi przeszklonymi witrynami, które niczym okulary lornetki skierowane są w stronę jeziora Ślesińskiego. Segmenty, jeden w układzie horyzontalnym, drugi w układzie wertykalnym, powiązane są funkcjami służącymi obsłudze gości: na poziomie -1 jest to basen i bawialnia, na poziomie 0 (w strefie podjazdu) hol recepcyjny, na poziomie +1 nadwieszona bryła mieszcząca dodatkowe pokoje hotelowe. Strefa rekreacyjna, podobnie jak segmenty z apartamentami i pokojami hotelowymi, jest w całości przeszklona i zwrócona w stronę jeziora. Dodatkowo zaprojektowano obszerne, zróżnicowane przestrzennie i wysokościowo tarasy widokowe powiązane pomiędzy sobą ażurowymi schodami, dostępne bezpośrednio z apartamentów, wspólnej strefy rekreacyjnej oraz basenu zlokalizowanego na poziomie -1. Zastosowano stonowaną kolorystykę i naturalne materiały wykończeniowe – beton, tynk, drewno i kamień.

Marek Solnica

Czytaj też: Ekstremalny wypoczynek - 5 hoteli w miejscach, do których trudno dotrzeć |

Ośrodek wypoczynkowy Lornetka 10

i

Autor: archiwum pracowni 10 | W przeciwieństwie do pokoi hotelowych każdy z apartamentów otrzymał indywidualny charakter, czego odbicie widać także w elewacjach
Metryka

Ośrodek wypoczynkowy Lornetka

Ślesin, ul. Kościelna 98

Autorzy: PUiA Marek Solnica, Design Lab Group, architekci Marek Solnica, Karolina Taczalska, Maciej Taczalski

Współpraca: architekci Ewa Basny, Sebastian Zieliński, Łukasz Wawrzyniak

Architektura wnętrz: architekci Benita Pożoga-Grzesik, Grzegorz Grzesik, Monika Łukowska,

Konstrukcja: BPiUI FILAR, Wojciech Kamiński

Generalny wykonawca: Investhol

Inwestor: Investhol

Pow. terenu: 20 522 m2

Pow. zabudowy: 836 m2

Pow. użytkowa: 1573 m2

Pow. całkowita: 1900 m2

Kubatura: 8743 m3

Liczba apartamentów/pokoi hotelowych: 2 apartamenty dwupoziomowe + 4 pokoje hotelowe

Powierzchnia apartamentów/pokoi hotelowych: 558 m2

Projekt: 2014

Realizacja: 2019

Nie podano kosztu inwestycji

Ośrodek wypoczynkowy Lornetka 11

i

Autor: Rafał Tomczyk 11 | Budynek zaprojektowano tak, aby maksymalnie wykorzystać widok na jezioro, stąd przeszklone ściany i tarasy na trzech kondygnacjach. Ściana wykończona płytami prodema, oddzielająca zewnętrzne schody od tarasów nazywana jest przez użytkowników żyletką

W obiekcie przeszklono wszystkie pomieszczenia skierowane w stronę jeziora, aby maksymalnie otworzyć widok na sąsiadujący akwen

Ośrodek wypoczynkowy Lornetka 12

i

Autor: Rafał Tomczyk 12 | Na taras zlokalizowany na poziomie recepcji dostać się można także bezpośrednio z części apartamentowych
Ośrodek wypoczynkowy Lornetka 13

i

Autor: Rafał Tomczyk 13 | Detal wnętrza. Szyb łączący recepcję z jadalnią wykończono szkłem i okładzinami z kortenu. Indywidualnie dobierane lampy są istotnym elementem we wszystkich pomieszczeniach budynku
Ośrodek wypoczynkowy Lornetka 14

i

Autor: Rafał Tomczyk 14 | Między basenem i jadalną zastosowano transparentne przegrody, a przeszklona ściana zewnętrzna ma możliwość rozsunięcia drzwi na taras
Ośrodek wypoczynkowy Lornetka 5

i

Autor: Archiwum pracowni 5 | Sytuacja. Oznaczenia: 1 – ośrodek wypoczynkowy; 2 – hangar; 3 –przystań jachtowa; 4 – parking; 5 – zastana zabudowa domkami rekreacyjnymi
Ośrodek wypoczynkowy Lornetka 6

i

Autor: archiwum pracowni 6 | Przekrój A-A
Ośrodek wypoczynkowy Lornetka 7

i

Autor: archiwum pracowni 7 | Rzut kondygnacji -1. Oznaczenia: 1 – basen; 2 – bawialnia/jadalnia; 3 – apartament dwupoziomowy; 4 – kuchnia; 5 – taras
Ośrodek wypoczynkowy Lornetka 8

i

Autor: archiwum pracowni 8 | Rzut parteru. Oznaczenia: 1 – recepcja; 2 – garaż; 3 – apartament dwupoziomowy; 4 – taras
A Holiday Center in Ślesin

The holiday center is located in Ślesin in central Poland, on the banks of two picturesque lakes, among pine woods. Composed of small wooden cottages, a run-down boathouse and floating platforms, underwent renovation in the past four years, and was complemented by a new building located at the top of a gentle slope. It is inserted partly into the slope, thus having three stories on the lake side, and two stories with the entrance zone on the opposite side. Composed of several interconnected cubes, it contains apartments and guestrooms fronting the lake and connected by service and recreation areas, such as a swimming pool, dining room and a vast transparent reception hall. A variety of materials were used both on the outside and inside, mostly concrete, stone and wood. Guestrooms have toned-down pastel colors, decorative wallpaper and are decorated original works of contemporary Polish artists and unique lamps. The building uses photovoltaic panels and geothermal heating.