Okładka Miesięcznik Architektura 05/2014

i

Autor: Archiwum Architektury

Miesięcznik Architektura 05/2014

2014-04-23 11:57

Wydanie Miesięcznika Architektura Murator - maj 2014

Ewa P. Porębska

i

Autor: Archiwum Architektury

W europejskim sondażu, zorganizowanym przez Radę Architektów Europy (ACE-CAE) w sierpniu 2013 roku, aż 66% respondentów uznawało sytuacje w branży architektonicznej za złą lub bardzo złą. Czy ten pesymizm jest wyłącznie wynikiem ekonomicznego kryzysu ostatnich lat? Otóż nie. Na naszych oczach zmienia się zakres prac, którymi zajmuje się i będzie w przyszłosci zajmować ta grupa zawodowa. Według cytowanego w bieżącym numerze „Architektury-murator” raportu RIBA, nie jest wcale pewne, że za 25 lat wciąż będzie jeszcze istniał tradycyjnie pojmowany zawód architekta, a jednocześnie uważa się, że szans dla architektów nigdy nie było więcej. Kim będzie więc architekt? W artykule Mai Mozgi-Góreckiej obok opinii wielu polskich praktyków, w tym Jerzego Szczepanika-Dzikowskiego i Marcina Mostafy, wypowiedzi międzynarodowych ekspertów, śledzących najnowsze trendy w architekturze – Pedro Gadanho (architekta, kuratora MOMA) i Ethel Baraony Pohl (hiszpańskiej architektki, blogerki i kuratorki) oraz innych. Architekt jako „ogniwo w budowlanym procesie”, „lifestylowy designer”, a może „agent provocateur”? Jedno jest pewne, jesteśmy świadkami niespotykanego do tej pory zawodowego przewartościowania. Ewa P. Porębska

SPIS TREŚCI

Cosmopolitan. Amerykański pragmatyzm i europejska kultura

Wysokościowce Jahna sprawiają wrażenie lekkich i zaawansowanych technicznie. Warszawski wieżowiec, dzięki odważnemu konstrukcyjnie zabiegowi, zdaje się wręcz lewitować. Budynek stanął na granicy zabytkowego placu z wysokościowym centrum. Każde z całkowicie przeszklonych mieszkań ma dzięki temu spektakularny widok na miasto.

REALIZACJE

Wieżowce w Warszawie: apartamentowiec Cosmopolitan Helmuta Jahna i Złota 44 Daniela Libeskinda

Kto buduje centrum Warszawy? W majowym numerze "Architektury-murator" prezentacja dwóch warszawskich wieżowców: apartamentowca Złota 44 zaprojektowanego przez Daniela Libeskinda oraz Cosmopolitan autorstwa Helmuta Jahna

Cosmopolitan. Od konkursu do realizacji

W warunkach zabudowy uwzględniono koncepcję rozwoju Śródmieścia Warszawy powstałą jeszcze w latach 70. XX wieku, która zakładała realizację wysokościowców wzdłuż ul. Emilii Plater, na zachód od Pałacu Kultury i Nauki. Tak usytuowane budynki wieżowe miały stanowić tło dla Pałacu.

KONTEKSTY

Kim będzie architekt za 20 lat?

Wiele wskazuje na to, że zawód architekta nie przetrwa w obecnej formie. Udział przedstawicieli tej profesji w tworzeniu przestrzeni będzie się zmniejszał. Ich rolę przejmą konsorcja finansowo-wykonawcze. Jednak, jak twierdzą autorzy raportu RIBA, szans dla architektów nigdy nie było więcej. Muszą tylko postawić na elastyczność. Robią tak już młode biura, także w Polsce. Ich odpowiedzią na bezwzględność neoliberalnego systemu stają się działania w małej skali i społecznikowskie idee

Polityka wysokościowa władz Warszawy

Brak planów prowadzi do wolnej amerykanki lokalizacyjnej, co oznacza, że wysokościowce w warszawie powstają na podstawie „wuzetek”. W ten sposób zrealizowano zarówno Złotą, jak i Cosmopolitan, a także inne wieżowce w okolicy

CO SIĘ PROJEKTUJE

Kolegium Tłumaczy Instytutu Książki w Krakowie

Forma istniejącego garażu z lat 50. XX wieku zainspirowała architektów ze Studio Ae Fusion, by główną elewację budynku skomponować na wzór ustawionych na półce książek

PIERWSZE W POLSCE

Elastyczny sześcian

Autorzy rozbudowy Zachęty o kilkanaście lat wyprzedzili projektantów paryskiego Centrum Pompidou. Ruchome elementy miały zapewnić elastyczność i zmienność przestrzeni.

CZYTELNIA

Nowe pozycje z własnego księgozbioru poleca warszawski architekt Konrad Kucza-Kuczyński, autor wielu realizacji sakralnych, mieszkaniowych i uczelnianych, profesor PW, laureat Honorowej Nagrody SARP z 1995 roku. Ukraińskojęzyczną monografię Architektura i urbanistyka zachodniego Wołynia lat 1921-1939 Olgi Mychajłyszyn recenzuje Tadeusz Barucki, książkę Irmy Koziny Ikony dizajnu w województwie śląskim – Agnieszka Maria Wasieczko, a wydany właśnie po polsku Koszmar partycypacji Markusa Miessena – Grzegorz Stiasny

20 LAT “ARCHITEKTURY-MURATOR”

20 LAT “ARCHITEKTURY-MURATOR”

Ilustrowana historia miesięcznika: 1994-2014

Odcinek czwarty, poświęcony konfrontacjom “Młodzi do Łodzi”, narysował Daniel Chmielewski – absolwent Wydziału Grafiki warszawskiej ASP, ilustrator, autor komiksów, m.in. albumu “Zostawiając powidok wibrującej czerni” i wielu krótszych form publikowanych w zinach i magazynach komiksowych

TECHNIKA

Centrum handlowe w Wuhan

Najciekawsze zagadnienie techniczne: podświetlana elewacja wykonana z ponad 42 tysięcy stalowych, sferycznych opraw oświetleniowych o średnicy 60 cm, zintegrowanych z diodami LED

WARSZTAT

Międzynarodowe Centrum Kongresowe w Katowicach

Jednym z największych wyzwań podczas realizacji projektu Międzynarodowego Centrum Kongresowego w Katowicach była przecinająca po przekątnej bryłę budynku dolina-ogród, czyli zielony dach użytkowy o złożonej, wielokrzywiznowej geometrii i rozpiętości dochodzącej do 30 metrów

KOLUMNY STUDENCKIE

"Architektura-murator" nr 5/ 2014. Relacja z Wydziału Architektury Politechniki w Mediolanie

Co łączy Aldo Rossiego, Gio Pontiego, Renzo Piano i Ernesto Nathana Rogersa? Przemysław Chimczak, ambasador „Architektury-murator”, student IV roku Wydziału Architektury Politechniki Wrocławskiej, opisuje studia na Politechnice w Mediolanie...

POWROTY PO LATACH

Wyższe Seminarium Duchowne Zgromadzenia Księży Zmartwychwstańców w Krakowie

Seminarium Duchowne w Krakowie to kwintesencja postmodenizmu w najlepszym architektonicznym wydaniu. Architektura urzekająca w latach osiemdziesiątych, gdy powstała, dziś przez swą unikalność uwodzi jeszcze mocniej.

ZAWÓD ARCHITEKT

Zawód architekt: Dariusz Kozłowski

Odkąd razem ze sztuką klasyczną odeszło piękno, architektom pozostało wyłącznie poszukiwanie oryginalności