Jedna z najciekawszych ekspozycji w ramach trwającego do listopada tego roku biennale architektury w Wenecji – Radical Pedagogies: ACTION-REACTION-INTERACTION – ukazuje serię eksperymentów pedagogicznych, które odegrały kluczową rolę w kształtowaniu dyskursu i praktyki architektonicznej w drugiej połowie XX wieku, przede wszystkim w Europie, Azji i obu Amerykach. Prezentowana w sekcji Monditalia wystawa, będąca w dużej mierze wynikiem projektu badawczego przeprowadzanego w Princeton University School of Architecture, otrzymała wyróżnienie specjalne m.in. za unaocznienie, że wiedza jest produkowana i rozwija się w sposób sieciowy, wychodząc poza granice danego kraju i wynosząc ponad pojęcia tożsamości narodowej. Roman Rutkowski, podsumowując w tym numerze „Architektury-murator” 14. biennale, stwierdza: Z wystaw Koolhaasa nie wyłania się jakikolwiek alternatywny do obecnego obraz przyszłości. Ale nie tylko te dwie wystawy ponowoczesne chwieją się na boki, dokładając się do wyraźnie widocznej w naszych czasach erozji zawodu architekta i produkowanej przez niego architektury. A jeśli to nie erozja, tylko rozszerzenie? Radykalne lekcje owocują. Ewa P. Porębska
SPIS TREŚCI
REALIZACJE
Biurowiec GREENWINGS w Warszawie projektu JEMS ArchitekciCentrum Obsługi Turystów w Brzezince projektu h.t.architekciŚcieżka rekreacyjna nad WisłąKONTEKSTY
Nowocześnie chwiejne fundamenty. 14. Biennale Architektury w WenecjiLaureaci 14. Międzynarodowej Wystawy Architektury Fundamentals Pawilony narodowe – wybiera Krzysztof IngardenPawilony narodowe – wybiera Krzysztof Mycielski Pawilony narodowe - wybiera Hubert TrammerPodnosząc kurtynę - obok biennaleCO SIĘ PROJEKTUJE
Krakowskie witacze
Kompleks biurowy Opolska Business Park według koncepcji pracowni DDJM stanie przy głównym wjeździe do Krakowa od strony północnej
PIERWSZE W POLSCE
Powszechna Wystawa Krajowa w PoznaniuCZYTELNIA
Nowe pozycje z własnego księgozbioru poleca Hubert Trammer, architekt, publicysta oraz nauczyciel na Wydziale Budownictwa i Architektury Politechniki Lubelskiej. Najnowsze numery „Przeglądu Urbanistycznego” recenzuje Michał Stangel, a monografię Stalowa Wola. Europejskie miasto modernistyczne – Agnieszka Dąbrowska.
20 LAT „ARCHITEKTURY-MURATOR”
Ilustrowana historia miesięcznika: 1994-2014
Odcinek ósmy, poświęcony redakcyjnym pracom nad publikacją, narysował Marcin xulm Surma, scenograf, ilustrator, student animacji na PWSFTviT w Łodzi, autor komiksów, m.in. opublikowanego w sieci, cieszącego się dużą popularnością Vault 12
TECHNIKA
Muzeum Sztuki we Frankfurcie nad Menem
(Autorzy: Schneider+Schumacher Architects)
Podziemną przestrzeń muzeum sztuki we Frankfurcie nakryto żelbetowym stropem, w którym zaplanowano 195 okrągłych świetlików z laminowanego szkła ciągnionego. Ze względu na wysoki stan wód gruntowych całą nową konstrukcję wykonano w technologii białej wanny. Płyta denna ma grubość 50 cm, a w celu dodatkowego zabezpieczenia przed siłami wyporu została ona posadowiona na palach wierconych o długości 13 metrów. Dodatkowo wykonano również 36 wymienników gruntowych o głębokości 86 m i połączono z pompą ciepła, co stanowi system regulujący mikroklimat wnętrza
Autor tekstu: Maciej Lewandowski, zdjęcie dzięki uprzejmości Städel Museum
WARSZTAT
Budowa Muzeum Emigracji w GdyniZadaniem autorów była nie tylko adaptacja wnętrz dawnego Dworca Morskiego w Gdyni na siedzibę Muzeum Emigracji, ale też odtworzenie elewacji i detali z roku 1933 oraz odbudowanie zniszczonego podczas wojny narożnika – o realizacji obiektu piszą Alicja Kiszczuk i Dirk Pfeifer z ea fusion Studio.
ZAWÓD ARCHITEKT
Romantycy i Mickiewicz uczą patrzenia na pejzaż i jego dynamikę – pokazują, że postrzeganie krajobrazu zmienia się, jest zależne od nastroju – rozmowa z Markiem Piwowarskim, architektem krajobrazu, pełnomocnikiem ds. zagospodarowania nabrzeży Wisły m.st. Warszawy i inicjatorem powstania ścieżki rekreacyjnej na jej prawym brzegu