Artykuł ukazał się w "A-m" we wrześniu 202 roku.
Gdzie się podział nowy tradycjonalizm?
Jerzy Szczepanik-Dzikowski powiedział mi w latach 80. w wywiadzie Detal "firmowy" ("Architektura" 4-5/1986), że projektuje tak, jak wykonawstwo na to pozwala, bowiem to co najlepsze, jeśli chodzi o detal, w Polsce skończyło się w latach 30. Dziś nawet trudno sobie wyobrazić, że Olgierd Jagiełło, Jerzy Szczepanik-Dzikowski i Maciej Miłobędzki, czyli słynni z powściągliwości architektonicznych form JEMSi, projektowali kiedyś tak nostalgiczne i niewspółczesne domy. Ale 34 lata temu polska rzeczywistość wyglądała zupełnie inaczej i może warto ją przywołać choćby po to, by zauważyć jak wielki rozwój przeżyła nasza architektura. Jednak podczas gdy oszczędny styl JEMSów w tym czasie się wykrystalizował, porzucając historyczne formy i zmierzając ku architektonicznej ponadczasowości, wielu innych wymienionych w publikacji twórców przy szeroko pojętym tradycjonalizmie pozostało. Taka jest zdecydowanie twórczość Konrada Chmielewskiego, takie wątki, choć z nową formalną interpretacją, charakteryzują działalność Marka Budzyńskiego.
Ewa P. Porębska
![Architektura 1986 nr 4/5 1](https://cdn.galleries.smcloud.net/t/galleries/gf-5Z8Y-8TVN-hd6C_architektura-1986-nr-4-5-1-664x0-nocrop.jpeg)
i
![Architektura 4/5 1986 2](https://cdn.galleries.smcloud.net/t/galleries/gf-jZMU-L2Uo-AnAm_architektura-4-5-1986-2-664x0-nocrop.jpeg)
i
![Architektura 4/5 1986 3](https://cdn.galleries.smcloud.net/t/galleries/gf-8VYG-FGKp-VoPi_architektura-4-5-1986-3-664x0-nocrop.jpeg)
i
![Architektura 1986 nr 4/5 5](https://cdn.galleries.smcloud.net/t/galleries/gf-VD38-1LcH-oPAU_architektura-1986-nr-4-5-5-664x0-nocrop.jpeg)
i