Podcast 30/30

Piotr Grochowski: Odzyskany element traktuję jak surowiec, nie odpad. Z krzesła bez atestu można korzystać przez 30 lat

2025-02-07 11:31

O prostych rozwiązaniach, które mogą pomóc środowisku; o realiach pracy architekta, który jest jednocześnie inwestorem; o ambicjach młodych architektów i o tym, co się dzieje, kiedy zderzają się z rzeczywistością. W najnowszym odcinku Podcastu 30/30 Artur Celiński rozmawia z Piotrem Grochowskim, głównym architektem Grupy Arche. Posłuchaj.

Spis treści

  1. Architekt czy przedsiębiorca? O znajdowaniu swojego miejsca w rodzinnej firmie 
  2. Proste rozwiązania, które mogą ograniczyć ślad węglowy
  3. Od obserwacji dziadka, po projekt Cukrowni Żnin
  4. Architektura-murator. Podcast 30/30
Architektura-murator. Podcast 30/30
Piotr Grochowski. Architekt, który bywa przedsiębiorcą
Anna Cymer: architektura lat 90. była kiczowata, ale nasza

Architekt czy przedsiębiorca? O znajdowaniu swojego miejsca w rodzinnej firmie 

W trakcie wywiadu Piotr Grochowski podkreśla, że choć czuje się przede wszystkim architektem, to rola przedsiębiorcy jest dla niego nieodłącznym elementem pracy. Z perspektywy inwestora nauczył się uwzględniać budżet, harmonogram i realne możliwości realizacji projektu.

Czytaj także: Przygotowanie inwestora do budowy domu: Przewodnik dla Wykonawców

Grochowski przyznaje, że często zmuszony jest do rezygnacji z ambitnych wizji na rzecz kompromisów, które pozwalają doprowadzić inwestycję do końca. Zwraca uwagę, że wielu architektów tłumaczy swoje ograniczenia decyzjami inwestorów, podczas gdy on stara się patrzeć na projekt całościowo. Podkreśla też, że praca w rodzinnej firmie daje mu większy wpływ na proces decyzyjny, choć wiąże się to również z dodatkowymi wyzwaniami.

Podcast Piotr Grochowski

i

Autor: Architektura Murator

Proste rozwiązania, które mogą ograniczyć ślad węglowy

Piotr Grochowski zauważa, że młode pokolenie architektów cechuje duża świadomość ekologiczna i chęć zmiany, ale brakuje im sprawczości w przekładaniu idei na konkretne rozwiązania. Podkreśla, że wielu młodych projektantów chce min. działać w duchu architektury cyrkularnej, wykorzystywać materiały odnawialne czy dbać o środowisko, jednak często kończy się to na poziomie koncepcji. 

Czytaj także: Nowi Młodzi. Kim są, co myślą i co robią przedstawiciele kolejnych pokoleń w polskiej architekturze?

Wskazuje, że nawet proste rozwiązania, jak modułowość czy prefabrykacja drewniana, mogą znacząco wpłynąć na ograniczenie śladu węglowego, ale wymagają konsekwencji i umiejętności dostosowania ich do realiów rynkowych. Z jego perspektywy kluczowe jest także myślenie o istniejącym terenie – zamiast skupiać się wyłącznie na nowej zabudowie, warto rozważyć, jak można zachować i wkomponować w projekt zastaną zieleń czy elementy krajobrazu. 

Królewska Papiernia w Konstancinie_ARCHE_24

i

Autor: Arche, Materiały prasowe 23-26, 28 | Charakterystyczne detale i elementy urządzeń papierni zostaną odrestaurowane i wyeksponowane we wnętrzach. Podobnie stanie się z typowymi dla pofabrycznych obiektów przeszkleniami, które doświetlą nowe przestrzenie

Od obserwacji dziadka, po projekt Cukrowni Żnin

Piotr Grochowski w rozmowie podkreśla, że odzyskiwanie materiałów to nie tylko kwestia oszczędności, ale także świadomego podejścia do projektowania. Zwraca uwagę na aspekt estetyczny i unikalny charakter używanych elementów. Opowiada o swoich doświadczeniach z dzieciństwa, kiedy obserwując swojego dziadka, który z kawałków różnych desek potrafił zrobić skrzynię, stół czy siedzisko, zrozumiał, że materiały można przetwarzać i ponownie wykorzystywać.

Czytaj także: Przemiana starej Królewskiej Papierni w Konstancinie. Arche w oparciu o stare mury chce zbudować nową część miasta

To podejście przeniósł później na większe projekty, takie jak Cukrownia Żnin, gdzie stworzył „market budowlany” pełen odzyskanych elementów. Zaznacza, że traktuje je jako wartościowy surowiec, a nie odpady. Jednocześnie przyznaje, że wiąże się to z wyzwaniami, takimi jak brak atestów czy konieczność dostosowania materiałów do wymogów budowlanych. Podkreśla jednak, że w codziennym życiu otaczamy się przedmiotami, które nigdy nie miały atestów, a mimo to funkcjonują bez zarzutu – siedzimy na kilkudziesięcioletnich krzesłach, chodzimy po brukowanej nawierzchni, która nie przeszła współczesnych testów jakości.

Cukrownia Żnin

i

Autor: ONI Studio Cukrownia Żnin

Architektura-murator. Podcast 30/30

Nasz redakcyjny podcast znajdziesz we wszystkich dobrych serwisach podcastowych. Wyszukaj “Architektura-murator. Podcast 30/30” i zobacz nasze inne rozmowy - z Ewą Kuryłowicz o teorii i praktyce architektury; z Anną Cymer o tym, że architektoniczne dyskusje oparte o samej estetyce nie są zbyt wiele warte; ze Zbigniewem Maćkowem o tym, jak idzie w deweloperkę, z Grzegorzem Piątkiem o słusznym pięknie architektury, z Robertem Konieczny - o warunkach pracy i międzynarodowym uznaniu; Moniką Arczyńską o architektonicznej odwadze i organizowaniu konkursów; z Sylwią Goryczką z Humanscale o tym, czy umiemy dobrze siedzieć; z Markiem Chrobakiem, nowym prezesem SARP, o wyzwaniach, przed którymi stoi architektura; z Aleksandrą Wasilkowską o projektowaniu tego, co unika powszechnemu zainteresowaniu; oraz z Ewą P. Porębską - o tym, jak przeszłość miesza się z przyszłością polskiej architektury.

Podcast 30/30 to nasz redakcyjny podcast jubileuszowy. To rozmowy o doświadczeniach z przeszłości i wyzwaniach z przyszłości. Komentujemy tu architektoniczne słowa i czyny, przyglądamy się zmianom technologicznym oraz szukamy definicji piękna w niezwykle niespokojnych czasach. Architektura-murator od 30 lat towarzyszy polskiej architekturze. Prezentujemy najlepsze obiekty, inspirujemy do dyskusji i śledzimy kluczowe zmiany.

Architektura Murator Google News