Nie od razu Kraków zbudowano
Nie Centrum Muzyki w Krakowie, ale Krakowskie Centrum Muzyki. Nie na Grzegórzkach, ale na Krowodrzy. I bez filharmonii, którą zarządza Urząd Marszałkowski. W sierpniu Agencja Rozwoju Miasta Krakowa ogłosiła konkurs architektoniczny na projekt nowego obiektu, który stałby się siedzibą dwóch miejskich orkiestr Capelli Cracoviensis i Sinfonietty Cracovii. O komplikacjach ze skierowaniem do realizacji pracy, która zwyciężyła w poprzednim konkursie oraz konflikcie między magistratem a władzami województwa, które wspólnie miały budować obiekt pisaliśmy w tekście Centrum Muzyki w Krakowie nie powstanie?.
Centrum Muzyki na Błoniach
Planowane tym razem wyłącznie przez władze miasta Krakowskie Centrum Muzyki stanąć ma przy ul. Piastowskiej na terenie Błoń. Jak czytamy w założeniach, gmach ma być ikoną, wkomponowaną w modernistyczny szlak willi międzywojnia i architektury fortecznej. Ma domykać pierścień ważnych obiektów użyteczności publicznej, jak hotel i stadion Cracovia, Centrum Sportu Niepełnosprawnych, Muzeum Narodowe, ale też okolicznych przestrzeni zielonych. Krakowskie Centrum Muzyki ma stać się głównym obiektem koncertowym miasta, domem chórów, orkiestr, festiwali i sceną otwartą dla sztuki i edukacji artystycznej. Jednocześnie ma być miejscem społecznie dostępnym, aktywnym, miejscem operującym od porannej kawy do późnych godzin wieczornych.
Krakowskie Centrum Muzyki z przedszkolem i kreatywną przestrzenią publiczną
Główną salę koncertową Krakowskiego Centrum Muzyki należało zaprojektować jako „shoes box” z widownią na 1000 osób. Wymagany był taki układ sali, by publiczność miała uczucie intymności, czyli odległość słuchacza od sceny powinna być relatywnie mała z każdego miejsca. Jednocześnie przy projektowaniu widowni powinno uwzględnić się możliwość łatwego demontażu foteli dla zwiększania dystansu pomiędzy słuchaczami – pisali organizatorzy. Ponadto uczestnicy musieli przewidzieć też wielofunkcyjną aulę na 300 osób, sale prób m.in. dla chóru i orkiestry, a także międzynarodowe przedszkole artystyczne i kreatywną przestrzeń publiczną.
Krakowskie Centrum Muzyki w Cichym Kąciku: wyniki konkursu
W jury konkursu na projekt Krakowskiego Centrum Muzyki zasiedli architekci Krzysztof Kiendra (przewodniczący), Jacek Lenart, Marcin Brataniec, Andrzej Bulanda, Tomasz Bobrowski, Borysław Czarakcziew, Przemo Łukasik i Piotr Chuchacz, a także Jerzy Muzyk, zastępca prezydenta miasta ds. zrównoważonego rozwoju oraz Jan Tomasz Adamus, dyrektor Capelli Cracoviensis. Do pierwszego etapu sędziowie zakwalifikowali 25 opracowań studialnych. Ostatecznie do finału zaprosili autorów trzech: BE DDJM Architekci, Piuarch z Mediolanu i Inteoria Inga Olszańska z Krakowa oraz biuro Kozień Architekci.
Od prawie 20 lat istniała koncepcja budowy sali koncertowej w Cichym Kąciku. Ta idea miała być realizowana przez fundację prof. Gałońskiego. Minęło 20 lat, w związku z powyższym przystąpiliśmy do inicjatywy z Urzędem Marszałkowskim, by wspólnie zbudować Centrum Muzyki na Grzegórzkach. Zostały spełnione wszystkie elementy, takie jak zamiana działek i gruntów, powstała koncepcja z budową parku Skrzatów w pobliżu, rozpisany został konkurs. Konkurs się nie rozstrzygnął, ponieważ zwycięska firma wprowadziła w błąd organizatorów. W związku z tym nie została podpisana umowa o wykonawstwo. W tej sytuacji podjęliśmy decyzję o powrocie do pierwotnego założenia – budowy Krakowskiego Centrum Muzyki na Cichym Kąciku – mówił podczas ogłoszenia wyników konkursu prezydent Krakowa Jacek Majchrowski. Pierwszą nagrodę w nowym konkursie na projekt Krakowskiego Centrum Muzyki zdobyła pracownia BE DDJM Architekci za wyrazistość formalną, klasykę i dobrze przemyślany układ współpracujących ze sobą traktów funkcjonalnych. Zaprojektowana bryła, w zaproponowanej technologii prefabrykatu z białego betonu, ze śnieżnobiałym portykiem ze świecącym wnętrzem zamykająca perspektywę Błoń, z jej otwarciem przeszklonymi przestrzeniami komunikacyjnymi na istniejący kontekst przestrzenny daje pewność uzyskania donośnego obiektu o jednocześnie klasycznej artykulacji i bardzo nowocześnie rozumianym, minimalistycznie powściągliwym języku form – czytamy w uzasadnieniu.Drugą nagrodę otrzymało konsorcjum biur Piuarch i Inteoria, a trzecią – pracownia Kozień Architekci. Jury zdecydowało też o przyznaniu honorowego wyróżnienia pracowniom Lahdelma & Mahlamäki i KXM za oryginalną autorską wizję lokalizacji obiektu Krakowskiego Centrum Muzyki traktującą istniejące relikty fortu jako centralny element kompozycyjny założenia oraz zrównoważoną i prostą w wyrazie, acz wyrafinowaną architekturę stopioną z krajobrazem. Jak zapowiadał Jerzy Muzyk, zastępca prezydenta Krakowa ds. zrównoważonego rozwoju, Krakowskie Centrum Muzyki powinno zostać oddane do użytku do końca 2023 roku.
Dyskusja pokonkursowa i prezentacja projektów Krakowskiego Centrum Muzyki
Agencja Rozwoju Miasta Krakowa oraz Stowarzyszenie Architektów Polskich Oddział Kraków zapraszają na dyskusję pokonkursową, która odbędzie się 28 stycznia o godz. 13.00 na platformie Zoom. W programie przewidziano prezentację prac oraz rozmowę z ich autorami. Organizatorzy proszą o wcześniejszą deklarację uczestnictwa (do 26.01.2021 do godziny 23.59) na adres: [email protected]. W wiadomości należy podać: imię i nazwisko oraz adres e-mail, na który zostanie przesłany link z zaproszeniem do udziału w wydarzeniu.
Newsletter „Architektury-murator”co tydzień nowa porcja najświeższych architektonicznych newsów z Polski i ze świata!