Konkursu RENAULT. PASSION FOR DESIGN & INNOVATION

i

Autor: materiały prasowe Laureaci, finaliści i jurorzy konkursu RENAULT. PASSION FOR DESIGN & INNOVATION

Student Politechniki Śląskiej zwycięzcą konkursu RENAULT. PASSION FOR DESIGN & INNOVATION

2017-10-19 11:00

W projekcie Jakuba Fochtmana jury doceniło zwłaszcza innowacyjność. Drugie miejsce zajął Wojciech Karolczak, absolwent Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu. Na trzecim miejscu znalazł się Nikodem Drąg, student inżynierii wzornictwa przemysłowego na Politechnice Krakowskiej.

Prace uczestników konkursu oceniało jury w składzie Antoine Genin, dyrektor designu wewnętrznego Grupy Renault. architekt Robert Konieczny, projektant Krystian Kowalski, historyk i krytyk dizajnu Krystyna Łuczak-Surówka, fotografka Lidia Popiel, dziennikarz Wojciech Sierpowski i projektant samochodów Wojciech Sokołowski.

Jakub Fochtman zaprojektował wnętrze auta inspirowane samochodami autonomicznymi oraz ich minimalistyczną estetyką. Jego praca opiera się na pojęciach minimalizmu, intuicyjności i dostępności. Projektant dąży do redukcji elementów mechanicznych, które zastępuje elementami dotykowymi, gdyż według niego rozwiązania zastosowane we wnętrzu samochodu powinny być intuicyjne, co ma ułatwić korzystanie z auta oraz zapewnić przyjemność w trakcie użytkowania. Inspiracją dla mojego projektu były samochody autonomiczne oraz ich estetyka – z jednej strony zaczerpnąłem od nich stylistyczny minimalizm, ograniczenie elementów, prostotę, a z drugiej – wykorzystanie dostępnej obecnie technologii, takiej jak rozwiązania dotykowe oraz technologię, która może pojawić się w samochodach w przyszłości – np. rozpoznawanie tęczówki oka – mówi Jakub Fochtman.

Oceniając projekt studenta z Gliwic przewodniczący jury Antoine Genin stwierdził: Doceniam ryzyko Jakuba w zakresie innowacyjnych kształtów i materiałów – dotyczy to m.in. deski rozdzielczej, konsoli i siedzeń o wyglądzie karbonu. Podoba mi się również centralna konsola działająca jak olbrzymi ekran – łączność jest jednym z największych wyzwań przyszłości.

Z kolei architekt Robert Konieczny odniósł projektowanie samochodów do architektury: projektowanie samochodów oraz projektowanie szeroko rozumianej architektury to bardzo podobne procesy, bo z jednej strony zwracamy uwagę na formę, a z drugiej – na funkcję. Te rzeczy po prostu muszą być zbieżne, to wszystko musi ze sobą współgrać.

Laureat drugiego miejsca, Wojciech Karolczak w swoim projekcie zwrócił szczególną uwagę na dobór materiałów, które podkreślają wrażenie ekskluzywności auta oraz stwarzają wrażenie przebywania we wnętrzu mieszkalnym. Trzecie miejsce zajął Nikodem Drąg, dla którego podczas projektowania priorytetem był komfort użytkownika i wykorzystanie nowoczesnych technologii.