Kładka pieszo-rowerowa w Warszawie

i

Autor: Archiwum Architektury Podstawowym materiałem zaproponowanym w koncepcji jest korten. Na trasie mostu przewidziano kilka platform widokowych o nawierzchni wykończonej drewnopodobnym kompozytem.

Kładka pieszo-rowerowa w Warszawie

2017-10-27 16:06

Na wysokości ul. Karowej i Okrzei powstanie nowy most, przeznaczony wyłącznie dla pieszych i rowerzystów. Projekt przeprawy opracowało biuro Schuessler-Plan Inżynierzy.

Nowy most, o długości ponad 400 metrów, ma przybliżyć Pragę do centrum, łącząc rewitalizowane obecnie obszary prawobrzeżnej Warszawy z bulwarami wiślanymi po lewej stronie. Jego koncepcję wyłoniono w międzynarodowym konkursie zorganizowanym przez władze miasta. Autorzy zwycięskiej pracy zaprojektowali obiekt o konstrukcji belki ciągłej, podpartej na przyczółkach oraz pięciu filarach. Aby zadaną długość przeprawy zrealizować w sposób możliwie ekonomiczny, zaproponowali znaczne rozpiętości przęseł bocznych. Ustrój nośny, zaprojektowany jako konstrukcja w całości stalowa, ma postać hermetycznie zespawanego dźwigara skrzynkowego o zmiennej wysokości zwiększającej się ku podporom. Oparty jest na masywnych żelbetowych tarczach filarowych, z których trzy posadowione są w korycie Wisły, a dwa kolejne po wschodniej stronie szlaku żeglugowego, w oddzielonej wałem strefie wody płytkiej. Aby spełnić wymogi co do wysokości nad lustrem wody w świetle przęsła, konieczne było zastosowanie ustroju nośnego o znacznej smukłości, przy uwzględneniu obciążeń statycznych i szerokości powierzchni komunikacyjnej. Dlatego w przęśle głównym dźwigar musiał znaleźć się nad pomostem; zaprojektowano go jako jednopylonowe, stalowe podwieszenie od strony wschodniej – tłumaczą autorzy.

Zakończenie realizacji: 2019