Kraków frontem do rzeki - o Cricotece Tomasz Bobrowski
Po latach chaotycznego rozwoju przywraca się ideę miasta zwróconego frontem do rzeki, planując nowe inwestycje w rodzaju zrealizowanego ostatnio Ośrodka Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora Cricoteka.
Cricoteka z oddali wydaje się klasycznym prostopadłościanem, z bliska linia zabudowy załamuje się, a odważne przecięcie eksponujące komin elektrowni czyni formę jeszcze bardziej ekspresyjną.
Fot.:
Marcin Czechowicz
Wielowiekowa tradycja zakorzeniona w społecznej warstwie ludzi nauki i sztuki, twórców i rzemieślników, artystów i literatów sprzyja budowaniu wizerunku Krakowa jako ośrodka kultury i nauki o ponadregionalnym zasięgu oddziaływania. Świadomość tych atrybutów dyktuje strategiczne cele rozwoju miasta, które znajdują odbicie w nowych dokumentach prawa lokalnego takich jak Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego czy miejscowe plany zagospodarowania ważnych obszarów. Do tych obszarów bez wątpienia należy dolina rzeki Wisły i jej bulwary.
Po latach chaotycznego rozwoju przywraca się ideę miasta zwróconego frontem do rzeki, planując tu nowe inwestycje w rodzaju siedziby Filharmonii Krakowskiej przy Bulwarze Kurlandzkim (projekt ideowy Wojciecha Chmielowca, Bartłomieja Gowina, Krzysztofa Siuty, Tomasza Janusa i Karoliny Czech wyłoniono w konkursie z 2013 roku – przyp. red.), pieszych kładek i mostów czy zrealizowanego ostatnio Ośrodka Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora Cricoteka. To obiekty, które mają szansę stać się ikonami miejsc i nadać nadrzecznym bulwarom rangę wysokiej jakości przestrzeni publicznej, odwiedzanej nie tylko przez mieszkańców, ale także turystów.
W przypadku Cricoteki dodatkowo radykalnemu przeobrażeniu uległa stara, poprzemysłowa tkanka miasta. Zarówno lokalizacja obiektu, jak i charakter tych przeobrażeń niezwykle trafnie odpowiadają wszechstronnej twórczości Tadeusza Kantora, a przede wszystkim jego filozofii sztuki. Nowy budynek Cricoteki wraz z adaptowanymi obiektami starej elektrowni w bardzo wierny sposób odzwierciedla postawę artysty. Jest duża nadzieja, że miejsce to stanie się atrakcyjną przestrzenią publiczną o wielorakim wymiarze. Notabene, Tadeusz Kantor przez jakiś czas mieszkał w Starym Podgórzu na ulicy Węgierskiej i być może jego duch odcisnął piętno na tym miejscu.
Muzeum Tadeusza Kantora i siedziba Ośrodka Dokumentacji Sztuki Cricoteka. Fot. Marcin Czechowicz
Muzeum Tadeusza Kantora i siedziba Ośrodka Dokumentacji Sztuki Cricoteka. Fot. Marcin Czechowicz
Muzeum Tadeusza Kantora i siedziba Ośrodka Dokumentacji Sztuki Cricoteka. Fot. Marcin Czechowicz
Muzeum Tadeusza Kantora i siedziba Ośrodka Dokumentacji Sztuki Cricoteka. Fot. Marcin Czechowicz
Muzeum Tadeusza Kantora i siedziba Ośrodka Dokumentacji Sztuki Cricoteka. Fot. Marcin Czechowicz
Muzeum Tadeusza Kantora i siedziba Ośrodka Dokumentacji Sztuki Cricoteka. Fot. Marcin Czechowicz
Muzeum Tadeusza Kantora i siedziba Ośrodka Dokumentacji Sztuki Cricoteka. Fot. Marcin Czechowicz
Muzeum Tadeusza Kantora i siedziba Ośrodka Dokumentacji Sztuki Cricoteka. Fot. Marcin Czechowicz
Muzeum Tadeusza Kantora i siedziba Ośrodka Dokumentacji Sztuki Cricoteka. Fot. Marcin Czechowicz
Muzeum Tadeusza Kantora i siedziba Ośrodka Dokumentacji Sztuki Cricoteka. Fot. Marcin Czechowicz
Muzeum Tadeusza Kantora i siedziba Ośrodka Dokumentacji Sztuki Cricoteka. Fot. Marcin Czechowicz
Muzeum Tadeusza Kantora i siedziba Ośrodka Dokumentacji Sztuki Cricoteka. Fot. Marcin Czechowicz
Muzeum Tadeusza Kantora i siedziba Ośrodka Dokumentacji Sztuki Cricoteka. Fot. Marcin Czechowicz
Muzeum Tadeusza Kantora i siedziba Ośrodka Dokumentacji Sztuki Cricoteka. Fot. Marcin Czechowicz
Dobiega końca realizacja osiedla Mieszkaj w Mieście według projektu pracowni medusa group. W ciągu siedmiu lat w północno-zachodniej części Krakowa powstała zupełnie nowa, samowystarczalna dzielnica mieszkaniowo-usługowa.
Na krakowskim Podgórzu, przy skrzyżowaniu ulic Kuklińskiego i Saskiej, powstaje kompleks biurowy The Park Kraków. Przestrzeń między budynkami zostanie wyłączona z ruchu samochodowego i zagospodarowana w formie ogólnodostępnego parku miejskiego.
Krakowska odsłona festiwalu Otwarte Mieszkania w tym roku wyjątkowo odbędzie się w lipcu. „Architektura-murator” po raz kolejny jest patronem medialnym wydarzenia.
Władze Krakowa wycofały się z realizacji Centrum Muzyki na Grzegórzkach. Konkurs na projekt obiektu w 2018 roku wygrał zespół SBS Engineering Group oraz 3TI Progetti Italia – Ingegneria Integrata.
Ze względu na brak możliwości rozbudowy gmachu Muzeum Czartoryskich zdecydowano m.in. o przekryciu dziedzińca przeszklonym dachem. Dzięki temu niedostępna do tej pory dla zwiedzających przestrzeń, zmieniła się w reprezentacyjny hol wejściowy – piszą Piotr Lewicki i Kazimierz Łatak.
Pracownia AMC – Andrzej M. Chołdzyński zwyciężyła w konkursie na projekt osiedla Spacerowa, które planowane jest na Klinach w ramach rządowego programu Mieszkanie Plus. To kolejne zwycięstwo tego biura w konkursie na modelowe osiedle organizowanym przez BGK Nieruchomości.