Architektura MuratorRealizacjeMuzeum Sztuk Pięknych w Chur. Najnowsza realizacja pracowni Barozzi Veiga

Muzeum Sztuk Pięknych w Chur. Najnowsza realizacja pracowni Barozzi Veiga

Pracownia Barozzi Veiga zaprojektowała rozbudowę muzeum w szwajcarskim mieście Chur. Rygorystyczna, uproszczona bryła widoczna z zewnątrz stanowi jedynie niewielką część budynku.

Muzeum Sztuk Pięknych w Chur. Najnowsza realizacja pracowni Barozzi Veiga
© Simon Menges
BKP - Bündner Kunstmuseum ChurChur, Szwajcaria
AutorzyBAROZZI / VEIGA Fabrizio Barozzi , Alberto Veiga
Architekt prowadzący:Katrin Baumgarten
Zespół projektowyPaola Calcavecchia, Shin Hye Kwang, Maria Eleonora Maccari, Anna Mallen, Verena Recla, Laura Rodriguez, Ivanna Sanjuan, Arnau Sastre, Cecilia Vielba
Architekt lokalny:Schwander & Sutter Architekten
Menedżer projektu:Walter Dietsche Baumanagement AG
Architektura krajobrazuPaolo Bürgi Landschaftsarchitekt
KonstrukcjaIngenieurbüro Flütsch
Powierzchnia netto: 4 000 m²

Pracownia Barozzi Veiga w Polsce stała się znana za sprawą projektu Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie, uhonorowanej nagrodą dla współczesnej architektury im. Miesa van der Rohe w 2015 roku. Od tamtej pory w biurze powstały projekty kilku europejskich instytucji publicznych, m.in. Muzeum Sztuki Neandertalskiej w Piloña w Hiszpanii oraz Muzeum Sztuk Pięknych w Lozannie. Najnowszą realizacją pracowni jest rozbudowa Muzeum Sztuk Pięknych w szwajcarskim mieście Chur. Na przykładzie tych koncepcji można prześledzić proces upraszczania zachodzący w kolejnych projektach pracowni. Nowsze koncepcje daleko odbiegają skomplikowania, które można dostrzec na przykład w kształcie dachu szczecińskiej filharmonii.

Dotychczasowa siedziba placówki, która mieści się w pochodzącej z lat 70. XIX wieku Willi Planta, została powiększona o nową kubaturę. Prosta, monolityczna bryła nie konkuruje z zabytkową willą ani z pobliską zabudową. Pomimo rygorystycznych ograniczeń działki, projekt próbuje zmniejszyć bryłę odwracając układ logiczny programu. Dzięki temu powstała nowa przestrzeń publiczna, która obejmuje przylegający do willi ogród, a jednocześnie łączy się z otoczeniem pobliskich budynków – czytamy w założeniach autorów. Decyzja ta pociągnęła za sobą umieszczenie przestrzeni wystawowych pod ziemią. Powyżej umieszczono jedynie funkcje powiązane z obsługą odwiedzających. Piętra znajdujące się poniżej poziomu gruntu są też zdecydowanie większe od tych ponad ziemią, dzięki czemu utrzymano niewielki obrys budynku. Elewację wyłożono betonowymi płytkami, które tworzą regularną siatkę kwadratowych podziałów, będącą jedynym ornamentalnym elementem na zewnątrz budynku. Projekt pozbawiono wszystkiego, co nie jest strukturą, konstrukcją lub podziałem wynikającym z programu, tworząc jednorodną całość. Powściągliwość formalną podkreślają białe wnętrza sal ekspozycyjnych i pozbawiona detali, betonowa klatka schodowa.

Tagi:
Muzeum Geologii w Progreso Prosta forma budynku bazuje na regularnych kwadratowych modułach, rozmieszczonych symetrycznie w ortogonalnej siatce alejek, w których zaprojektowano różne funkcje – o meksykańskiej realizacji pracowni Estudio MMX pisze Wiktor Kowalski.
Muzeum Hutnictwa / Chorzów Z dystopijnej scenerii terenów po zburzonej hucie wyłonił się nowoczesny budynek muzeum, który harmonijnie łączy historię z nowoczesnością. O nowej realizacji BLANK_architekci pisze Justyna Swoszowska.
Muzeum Pamięci Sybiru Powstał obiekt mocno zapadający w pamięć, nasycony treściami symbolicznymi i wydobywający piękno przemysłowej architektury międzywojnia. O nowej realizacji Pracowni Projektowej ARKON Jana Kabaca pisze Konrad Kucza-Kuczyński.
Muzeum Pieców / Jingdezhen Z uwagi na skalę obiektu sklepienia wykonano w konstrukcji żelbetowej, którą obłożono cegłami pochodzącymi m.in. z rozebranych okolicznych pieców do wypalania ceramiki. O technicznych aspektach realizacji Muzeum Pieców w Jingdezhen według projektu Studio Zhu-Peipisze Wiktor Kowalski.
Muzeum Dom Rodziny Pileckich w Ostrowi Mazowieckiej Rytm masywnej kolumnady komunikuje funkcję publiczną obiektu. Można się w nim doszukiwać echa reprezentacyjnej architektury międzywojnia. O Muzeum Dom Rodziny Pileckich w Ostrowi Mazowieckiej, nowej realizacji pracowni BDR Architekci, pisze Marcin Kwietowicz.
Muzeum Popiełuszki w Okopach na Podlasiu: nowy projekt Nizio Design International Poznaliśmy projekt  Muzeum Błogosławionego Księdza Jerzego Popiełuszki w Okopach.  Obiekt w miejscu urodzenia legendarnego  kapelana „Solidarności” powstanie według koncepcji  biura Nizio Design International.