Nazwa obiektu | Muzeum Sztuki w Aspen |
Adres obiektu | Aspen, USA |
Autorzy | Shigeru Ban Architects |
Współpraca autorska | Cottle Carr Yaw Architects (CCY), Basalt, CO, Robin Schiller |
Zespół projektowy | Shigeru Ban, Dean Maltz, Nina Freedman, Zachary Moreland |
Powierzchnia całkowita | 3065.0 m² |
Data realizacji (początek) | 2012 |
Data realizacji (koniec) | 2014 |
9 sierpnia 2014 oddano do użytku nowe Muzeum Sztuki w Aspen. Inauguracja projektu Shigeru Bana została połączona z obchodami 35-lecia istnienia placówki. Budynek wpisany jest w górski krajobraz zimowego kurortu Stanów Zjednoczonych. Architektowi zależało na uzyskaniu częściowej przezroczystości fasady, integrującej muzeum z pasmem górskim znajdującym się w tle, oraz zapraszającej turystów do wnętrza.
Dwie główne zewnętrzne fasady budynku tworzy plecionka z Prodemy. Jest to nowoczesny kompozyt fornirowy tworzony z żywicy, drewna i papieru, o wysokiej klasie odporności na promieniowanie słoneczne i długotrwałe opady. W przeciwieństwie do innych materiałów z drewna nie wymaga częstej konserwacji. Przeplatane pasy tworzą ażurową konstrukcję, otwierając wnętrze budynku dla przechodniów. Fasada odsunięta od zasadniczej części budowli o szerokości klatki schodowej zapewnia też cień w środku galerii.
3-poziomowa klatka schodowa oddziela zewnętrzną plecionkę od przeszklonej fasady galerii. Konstrukcja sufitu z giętych drewnianych bali nawiązuje do zewnętrznej elewacji. Na powierzchni 3000 m2 mieści się 6 galerii, hall, restauracje, apartamenty dla artystów oraz centrum edukacji. Powierzchnia wystawiennicza zajmuje 1625m2. Północny róg muzeum zajmuje przeszklona winda, wznosząca odwiedzających na publiczną część dachu. Transparentny szyb windy umożliwia podziwianie widoku gór znajdujących się nad Aspen oraz wnętrz poszczególnych galerii.
Wystrój wnętrz jest odzwierciedleniem fascynacji Shigeru Bana naturalnymi materiałami i recyklingiem. Ściany niektórych pomieszczeń nawiązują do jego słynnego projektu tymczasowego schronienia z papieru. Ażurowa konstrukcja wykonana z papierowych rolek, konsekwentnie nawiązuje do zastosowania otworów w zewnętrznej fasadzie. Świetliki umieszczone w konstrukcji dachowej wprowadzają dodatkowe światło do wewnętrznych galerii.
Na wystawie inauguracyjnej pokazano prace takich artystów jak David Hammons i Yves Klein. Zaprezentowano też ekspozycję „Architektura Humanitarna”, która zawiera przykładowe projekty Shigeru Bana.