Architektura MuratorRealizacjeNarodowe Muzeum Historii i Kultury Afroamerykańskiej w Waszyngtonie

Narodowe Muzeum Historii i Kultury Afroamerykańskiej w Waszyngtonie

Ukończenie prac nad realizacją muzeum wieńczy trwające nieco ponad sto lat starania o uznanie znaczenia społeczności afroamerykańskiej w historii i kulturze Stanów Zjednoczonych. Budynek powstał według projektu zespołu Freelon Adjaye Bond oraz SmithGroup.

Narodowe Muzeum Afroamerykańskiej Historii i Kultury
Fot. Alan Karchmer/NMAAHC

24 września odbędzie się otwarcie Narodowego Muzeum Historii i Kultury Afroamerykańskiej (NMAAHC - National Museum of African American History and Culture). Obiekt powstał według koncepcji zespołu Freelon Adjaye Bond oraz SmithGroup, nagrodzonej w międzynarodowym konkursie architektonicznym w 2009 roku.

Jednym z głównych projektantów budynku jest David Adjaye, urodzony w Tanzanii brytyjski architekt, który jako syn dyplomaty z Ghany wychowywał się w Egipcie, Anglii, Libanie i Tanzanii. Drugim wiodącym architektem budynku jest Philip Freelon, autor m.in. otwartych w 2005 roku siedzib Muzeum Afrykańskiej Diaspory w San Francisco oraz Centrum Praw Człowieka i Obywatela w Atlancie. W prace projektowe zaangażowany był także J. Max Bond Jr, jeden z nielicznych uznanych afroamerykańskich architektów, autor wielu muzeów, archiwów i miejsc poświęconych historii pochodzących z Afryki mieszkańców Ameryki, zmarły w 2009 roku.

Na lokalizację przeznaczono miejsce tuż przy Pomniku Waszyngtona, białym obelisku znajdującym się w obrębie National Mall, najważniejszego w Ameryce zespołu muzeów, pomników i instytucji państwowych.

W wielu elementach budynku można odnaleźć nawiązania do afrykańskiej kultury. W bryle muzeum można wyróżnić podział na podstawę, koronę i część środkową, której forma jest dalekim echem trzystopniowej korony, występującej w rzeźbie ludu Joruba w zachodniej Afryce. Do architektury mieszkańców południowej Ameryki i Karaibów nawiązuje natomiast weranda, poprzedzająca główne wejście do muzeum.

Szklane elewacje ukryto za filigranową, brązową siatką inspirowaną rękodziełem niewolników z Luizjany i Północnej Karoliny. Zewnętrzna powłoka budynku zapewnia dopływ światła dziennego do wnętrza, zabezpieczając je przed przegrzaniem. Zaprojektowane w kilku miejscach wycięcia otwierają widoki na amerykańską stolicę.

Połowa wynoszącej 29 tys. m2 powierzchni znajduje się ziemią, gdzie zlokalizowano trzypoziomową galerię oraz salę teatralną. Pozostałe części budynku mieszczą kolejne przestrzenie wystawowe, biura oraz magazyny. Na samej górze zaprojektowano ogólnodostępne patio. Obiekt uzyskał certyfikat LEED na poziomie Gold.

Ukończenie prac nad realizacją muzeum wieńczy trwające nieco ponad sto lat starania o uznanie znaczenia społeczności afroamerykańskiej w historii i kulturze Stanów Zjednoczonych. Od momentu powołania placówki w 2003 zbierane są świadectwa historii Ameryki, widzianej z perspektywy Afroamerykanów. Kolekcja obejmuje już około 37 tys. obiektów, wiele z nich można obejrzeć na stronie internetowej muzeum https://nmaahc.si.edu/.

David Adjaye: forma, waga, materiał To pierwsza tak obszerna wystawa Davida Adjaye, urodzonego w Tanzanii brytyjskiego architekta i badacza afrykańskiej architektury. Ekspozycja obejmuje 45 projektów od 2000 roku, w którym powstało biuro Adjaye Associates.
Sclery Drewniany pawilon w kształcie elipsy został zaprojektowany na tegoroczną wystawę London Design Festival. Autor: David Adjaye